شناسهٔ خبر: 67887 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

تولید مسکن با مشارکت بخش خصوصی رونق می‌گیرد / احداث و تکمیل ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار دولت است / سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مورد نیاز است

بررسی وضعیت بازار مسکن مازیار حسینی از رونق تولید مسکن با مشارکت بخش خصوصی و تدوین راهکارها برای تقویت این بخش خبر داد و گفت: احداث ۹۰۰ هزار واحد را در دستور کار داریم که شامل ۴۰۰ هزار واحد جدید در طرح اقدام ملی و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر است که عمده ساخت و ساز آنها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترکی وزارت راه و شهرسازی با رییس مجلس با اعلام اینکه قیمت مسکن به طور متوسط ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، به دلایل گرانی قیمت مسکن اشاره کرد و افزود: علت افزایش قیمت مسکن کاهش ارزش پول ملی است که به دنبال آن مردم برای تبدیل پول به کالای با ارزش برای حفظ ارزش آن هجوم برده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین کاهش تولید و عرضه مسکن به ویژه در متراژهای پایین را از دیگر مواردی برشمرد که به افزایش ناگهانی و بیش از اندازه مسکن دامن زد. وی توضیح داد: کاهش تولید و عرضه مسکن به ویژه متراژهای پایین که موردتقاضای جامعه هدف؛ اقشار متوسط و کم‌ درآمد است، از جمله دلایلی بوده که به همراه وضعیت و شرایط اقتصادی به افزایش بیش از اندازه مسکن، منجر شد.

حسینی با یادآوری اینکه مسکن‌های لوکسی که جامعه هدف دولت برای تامین مسکن نیستند، همچنان در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: در مورد تامین مسکن جامعه هدف که زیر یک میلیاردتومان است و متوسط ۸۰ مترمربع را شامل می شود، مشکل وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان در ادامه با مروری بر روند صدور پروانه ساختمانی در سال های ۹۰ تاکنون، اعلام کرد: در دهه ۹۰ برای حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد در سال پروانه صادر شده است در حالیکه نیاز واقعی سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد بوده است.

وی توضیح داد: برنامه ریزی کنونی به این صورت است که برای ۱۰ سال آینده حداقل برای یک میلیون واحد باید برنامه‌ریزی شود.

این مقام مسئول تولید سالانه مسکن را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد برشمرد و گفت: احداث ۹۰۰ هزار واحد را در دستور کار داریم که شامل ۴۰۰ هزار واحد جدید در طرح اقدام ملی و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر است که عمده ساخت و ساز آنها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

حسینی در بخشی از صحبت‌های خود راهکارهای دولت را برای تشویق بخش خصوصی به ساخت و ساز اعلام کرد و گفت: عدم تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت و ساز، عدم ثبات قیمت مصالح، ناکافی بودن تسهیلات، سیاست های انقباظی در حوزه شهرسازی و مسدود کردن سقف تراکم بوده است که در حال تلاش برای رفع آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه راه و شهرساز، موافق افزایش جمعیت در کلانشهرها نیست، گفت: برای به صرفه کردن مشارکت و حضور بخش خصوصی در ساخت و سازها در حال تلاش هستیم که البته تخصیص زمین بخشی از راهکارها است.