شناسهٔ خبر: 67906 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاونان وزیر راه وشهرسازی

جلسه هم‌انديشی طرح تفصيلی ويژه شهر بم برگزار شد

نشست جلسه هم‌انديشی طرح تفصيلی ويژه شهر بم با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی در محل فرمانداری بم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جلسه هم انديشي طرح تفصيلي ويژه شهر بم با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی در شهر بم برگزار شد.

در این جلسه که در محل فرمانداری بم برگزار شد، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي، محمد شكرچي زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سید مصطفی آيت الهي موسوي معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان،   محمدمهدی بلوردي مديركل راه و شهرسازي كرمان، هادی شهسوارپور فرماندار بم، علیرضا پشتيبان شهردار بم، منصور عزيزآبادي رئيس شوراي اسلامي شهر بم، سمانه سام نژاد رئيس كميسيون عمران و شهرسازي و باغ شهر شوراي اسلامي شهر بم، غزال راهب رئيس حوزه پژوهشي شهرسازي و معماري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي،   محمد محمدحسني سرپرست دفتر منطقه اي جنوب شرق مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و مديران و مسئولين فني و مهندسي  و معماري و شهرسازي استان كرمان و شهر بم حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، شهسوارپور فرماندار بم ضمن خيرمقدم به حاضران، از تشكيل اين جلسه در راستاي ساماندهي و رفع مشكلات معماري و شهرسازي شهر بم، ابراز خوشحالي نمود.  

در ادامه شكرچي زاده ضمن تسليت ايام سوگواري اميرمومنان حضرت علي (ع) و پاسداشت جانباختگان زلزله تاريخي بم، به اهميت انجام طرح تفصيلي ويژه بم براساس دستور موكد مهندس اسلامي وزير راه و شهرسازي و براساس گزارش آسيب شناسي مشترك مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و معاونت معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي در پانزدهمین همايش سالگرد زلزله بم اشاره نمود و افزود: ضرورت دارد تا این مهم پيگيري شده و انجام آن به نحوي باشد كه كليات و نقاط اصلي طرح ويژه در شانزدهمین سالگرد زلزله بم در سال ٩٨، احصاء و منعكس شود.

همچنین آيت الهي موسوي معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان و بلوردي مديركل راه و شهرسازي كرمان، به روند انجام و مشكلات موجود در طرح جامع انجام شده شهر بم اشاره نمودند و خواستار ملاحظات فني مورد نياز در اين زمينه شدند.  

در ادامه صاحب نظران حاضر در جلسه به شرح و بسط  موضوع و ذكر مشكلات موجود و  همچنين نتایج سودمند حاصل از انجام طرح تفضيلي ويژه شهر بم پرداختند.  

طالبيان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نیز ضمن تقدير از  حساسيت تمامي مديران حاضر در جلسه نسبت به  ارتقای حوزه هاي  فني و مهندسی و همچنين معماري و شهرسازي شهر بم، به اهميت شهر بم به عنوان يك ميراث جهاني اشاره نمود و خواستار  نگاهي جامع  و مانع به شهر بم فراتر از رويكردهاي مهندسی و شهرسازي صرف شد تا در آينده نتايج منتج از طرح تفصيلي ويژه، به ارتقای همه جانبه و متوازن شهر بم كمك مشهود نمايد. در پايان این جلسه صادق مالواجرد معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي با تاکید بر اهميت شهر بم در شكل ميراثي جهاني براي وزارت راه و شهرسازي و شوراي عالي معماري و شهرسازي و ضرورت نياز انجام مطالعات طرح تفصيلي ويژه شهر بم در اسرع وقت، آسيب شناسي طرح جامع ابلاغي اين شهر را از سوي شوراي عالي معماري و شهرسازي طي ٢ هفته آتي راه گشا دانست و خاطرنشان ساخت که پس از آن، انعقاد قرارداد طرح تفصيلي ويژه فيمابين مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و شهرداري بم صورت پذيرد.

خاطرنشان می شود در حاشيه جلسه هم انديشي طرح تفصيلي ويژه شهر بم و درجهت آشنايي هرچه بيشتر از ظرفيت هاي شهري همچنين ساماندهي مشكلات شهرسازي و معماري اين شهر، بازديد ميداني از پروژه هاي متنوع شهري توسط معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي، رئیس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمان،  مديركل راه و شهرسازي كرمان و هيات همراه در پهنه شهر بم صورت پذيرفت.  

در اين بازديدها شهسوارپور فرماندار بم و پشتيبان شهردار بم به تشريح و شرح و بسط ظرفيت هاي شهري و همچنين مشكلات معماري و شهرسازي پيش روي اين باغ شهر جهت اطلاع معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي و رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و هيات همراه پرداختند.

لازم بذكر است در اين راستا، از پروژه هاي مختلفي اعم از زمين هاي پيشنهادي الحاق به طرح بروات، قنوات بروات، تپه يادمان زلزله، شهرك قشمي، بام بم، باغات تفكيكي غير مجاز  و محدوده پيشنهادي روبروي بيمارستان پاستور شهر بم بازديد به عمل آمد.

در ادامه و در حاشیه جلسه هم انديشي طرح تفصيلي ويژه شهر بم و طي بازديد گردشگري از ارگ قديم بم به عنوان اولين بناي خشتي جهان، سام نژاد رئيس كميسون عمران و شهرسازي و باغ شهر شوراي اسلامي شهر بم با اهدای تندیس از فرزانه صادق مالواجرد معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي، محمد شكرچي زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و  محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تقدیر کرد.

در اين بازديد  همچنین، توضيحات تاريخي و فني مبني بر روند بازسازي ارگ قديم بم پس از وقوع زلزله مهيب سال ١٣٨٢ ارائه شد.