شناسهٔ خبر: 68169 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مجلس مطرح کرد؛

تکمیل مسکن مهر به همراه طرح اقدام ملی در دستور کار است/شرایط برای خانه‌دار شدن خانه اولی‌ها هموار می‌شود/ سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی احداث می‌شود

محمد اسلامی محمد اسلامی در صحن علنی مجلس در تشریح طرح ملی مسکن، ضمن تاکید بر تکمیل مسکن های مهر باقیمانده هم زمان با عملیاتی شدن طرح اقدام ملی تولید مسکن، گفت: با تدابیری که ریاست بانک مرکزی دارد باید بتوانیم حجم منابع مالی را برای ساخت و ساز که در سال ۹۷، ۱۰۰ هزار میلیاردتومان بوده و بانک ها به حوزه مسکن و ساختمان تخصیص دادند، درسال جاری، افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس و در تشریح طرح اقدام ملی مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای رونق دادن به تولید مسکن است به ارایه توضیح پرداخت. اسلامی ضمن تبریک عید سعید فطر، اعلام کرد: در بحث ساماندهی به مسکن از بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اقدامی که انجام شد روان سازی و ایجاد گشایش در عرضه و تولید مسکن بود. به گونه ای که بتوانیم تولید مسکن را به جریان پایدار تبدیل کرده و در جهت پاسخگویی به نیاز واقعی جامعه، اعتمادسازی لازم را بین توسعه دهندگان، انبوه سازان و مردم ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی مهمترین دغدغه وزارت راه و شهرسازی را در حوزه مسکن، مساعد و هموار کردن شرایط برای خانه‌دار شدن خانه‌اولی‌ها عنوان کرد و افزود: در بدو ورود تکمیل مسکن مهرهای نیمه تمام را در دستور کار قرار دادیم که به یاری حق تعالی این مهم به جز مواردی که دارای مسائل حقوقی و قضایی هستند در دستور کار قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: برای واحدهای مسکونی مهر که فاقد متقاضی هستند ساز و کارهای متفاوت و تصمیم گیری هایی را در نظر گرفته ایم که در جریان قرار دارد.

اسلامی برنامه تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برای سال های ۹۸ و ۹۹ در کنار تکمیل مسکن مهر، از برنامه هایی عنوان کرد که بر اساس آمار واقعی از نیاز به مسکن در کشور وجود دارد.

وی گفت: نرخ نیاز به مسکن بر اساس شاخص‌های مختلفی ارزیابی می‌شود که یکی از آنها تعداد ازدواج های صورت گرفته است. بر اساس آمار، ازدواج های ثبت شده در سال ۹۷، ۵۳۳ هزار فقره ازدواج بوده است. اگر فرض بر این باشد که ۲۰ درصد از تعداد ازدواج های صورت گرفته جزو خانوارده هایی هستند که به نوعی دارای تمکن مالی برای خانه دار کردن فرزندان تازه ازدواج کرده خود هستند به طور طبیعی باید برای ۸۰ درصد برنامه ریزی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به موجب تکلیف قانونی، وظیفه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، تعادل بخشی به عرضه و تولید مسکن است. بدین معنا باید بتوانیم تولید مسکن را به جریان پایداری تبدیل کنیم که که این برنامه در راستای اهداف کمی تعریف شده و در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در بحث توانمندسازی برای ساخت، توانمندسازی را در تامین زمین و حمایت از سازندگان عنوان کرد و افزود: در بحث توانمندسازی برای ساخت  در دو محور گام برداشتیم که نخستین محور آن زمین بوده است. در تلاش هستیم با ایجاد گشایش در مسیر هموار کردن ارایه جواز ساخت به کسانیکه تولید مسکن می‌کنند عرصه را برای فعالیت سازندگان فراهم کنیم.

اسلامی ادامه داد: این اقدام هم در شهرهای جدید و هم در سایر شهرها به صورت یک تکلیف به واحدهای استانی ابلاغ شده و در همین راستا، سازمان ملی زمین و  مسکن ماموریت یافته است تا در جهت پشتیبانی از آنها در عرصه زمین، اقدام کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری سیاست فوق را روان‌سازی کردیم. بدین‌معنا که در مکان‌هایی که دارای زیرساخت‌های لازم هستند و منابع نیز اجازه می‌دهد، چنانچه افزایش تراکمی نیاز باشد اقدام خواهیم کرد. همچنین چنانچه در مناطقی به ویژه شهرهای کوچک، کمبود عرضه وجود داشته باشد، عرصه‌هایی را برای تولید مسکن یا در قالب ایجاد شهرک‌های جدید توسط شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین در روستاها در قالب طرح مسکن روستایی، فراهم می‌کنیم.  

وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات را برای طرح اقدام ملی و رونق تولید مسکن، تسهیلات عنوان کرد و گفت: با هماهنگی‌هایی که در شورای پول و اعتبار انجام شد، منابع موردنیاز در اختیار سازندگان قرار می گیرد و این منابع قابل واگذاری به خریدار نیز هست.

اسلامی ادامه داد: با تدابیری که ریاست بانک مرکزی دارد باید بتوانیم حجم منابع مالی را برای ساخت و ساز که در سال ۹۷، ۱۰۰ هزار میلیاردتومان بوده و بانک ها به حوزه مسکن و ساختمان تخصیص دادند، درسال جاری، افزایش دهیم.

وی افزود: باید ۱۰۰ هزار میلیاردتومان را به عنوان یک قاعده برای اجرای طرح ملی تولید مسکن، سالانه به این طرح اختصاص دهیم تا بتوانیم ۶۰ درصد مبلغ ساخت را به این شیوه، تامین کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: طرح اقدام ملی مسکن هم در بحث زمین، هم در بحث مجوزها و هم در بحث تسهیلات پشتیبان، زنجیره کاملی است که توسط شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست اجرا قرار گرفته است و در بسیاری از شهرها، برنامه آن شروع شده یا زمین آن تامین شده است و یا در حال تهیه نقشه هستند تا بتوانند پروژه های خود را آغاز کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرایطی که در کشور به لحاظ اقتصادی با آن مواجه هستیم شرایط ویژه ای است. اگر دوره تسلسلی تحولات قیمت مسکن را در بازار مشاهده کنیم رابطه معناداری با تحولاتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده است را شاهد هستیم که ریشه  در تبدیل پول به دارایی دارد. بدین معنا در این دوره، به طور مشخص با تاثیر تغییرات نرخ ارز در بحث قیمت مسکن و اجاره بها مواجه هستیم.

اسلامی در بحث ساماندهی بازار اجاره بها به ماده ۲ قانون ساماندهی و ماده ۲ آیین نامه اجرایی آن اشاره کرد و افزود: در بحث اجاره بها بر اساس ماده ۲ قانون ساماندهی و بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی آن ایجاد موسسات اجاره داری که بتوانند به صورت حرفه ای یک ساماندهی در انسجام در بازار اجاره ایجاد کنند در دستور کار است. همچنین از طریق استارت آپ هایی که می‌توانند رابطه مالک و مستاجر را معنادارتر کنند و واسطه‌گری را کاهش دهند تا به قشر مستاجر تاثیر کمتری وارد شود از  دیگر برنامه هایی است که اجرای آن در دستور کارجدی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: التهاباتی که در بازار مسکن وجود دارد و در گروه های مختلف کالایی و خدماتی اتفاق افتاده و شاهد آن هستیم، متاثر از حرکتی است که دشمن، دیوانه وار آن را ترویج می کند و آن ایجاد عملیات روانی و تخریب ارزش پول ملی کشورمان است که این جریان بر حوزه مسکن و ساختمان تاثیر فراوانی داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با هوشیاری از این مرحله عبور کنیم و با پایدار کردن تولید، بتوانیم تولید حداقل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را هم در بافت های فرسوده، در بافت های شهرهای جدید، در شهرهای گوناگون پایه‌گذاری کنیم. همچنین احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی از دیگر برنامه هایی است که در دستورکار قرار دارد.

اسلامی تصریح کرد: طرح اقدام ملی و جریان رونق تولید مسکن در شهرها و روستاها، یک جریان پایدار است.

وی از تهیه برنامه‌های مفصل وزارتخانه راه و شهرسازی در بحث رونق تولید مسکن برای سالجاری در بخش مسکن و ساختمان و همچنین بخش حمل و نقل، ‌ خبر داد و گفت: برنامه های مفصل خود را گام به گام به مرحله اجرا درمی‌آوریم.