شناسهٔ خبر: 68185 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رحیمی راد خبر داد:

انجام سنجش میزان رضایتمندی ارباب رجوع و کارکنان راه و شهرسازی استان قم

رحیمی رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم گفت: در طول سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۸ و در فواصل معین و برمبنای روش های علمی میزان رضایتمندی ارباب رجوعان و کارکنان به طور جداگانه سنجیده شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، مهدی رحیمی راد ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: در راستای اجرای طرح تکریم ارباب‌رجوع، صیانت از حقوق شهروندی، اصل پاسخگویی، مسئولیت اجتماعی و اجرای منشور سازمانی، میزان رضایتمندی ارباب‌رجوع و کارکنان اداره کل سنجش و بررسی شد.

وی بابیان اینکه سنجش افکار و نظرات دیگران از بااهمیت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای دریافت بازخورد نگرش به سازمان است، افزود: گزارش و نقطه نظرات تحلیلی در حل بسیاری از مشکلات جاری اداره کل تأثیرگذار خواهد بود.

رحیمی راد ضمن اشاره به تأثیر نظرسنجی و سنجش نظرات دیگران در افزایش اعتماد اجتماعی و سازمانی، تأکید کرد: همه ارباب‌رجوعان و همکارانی که در خصوص مشکلات و مسائل سازمان نظرات خود را ابراز می‌دارند انتظار دارند که پیشنهاد، نظر و نقدشان اجرایی و موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشتریان و ارباب‌رجوعان به کارکنان و مستخدمین دولت در دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند، ابراز داشت: میزان رضایت سازمانی ارباب‌رجوعان ارتباط مستقیمی و متقابل با موضوع رضایت کارمندان دارد که این امر معمولاً مغفول و نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که یکی از متغیرهای میزان رضایتمندی ارباب‌رجوعان، سطح و میزان رضایت کارکنان دستگاه‌ها خواهد بود.

وی گفت: تجربه چندین مرتبه سنجش نظرات کارکنان این اداره کل نشان داده است که بخشی از دغدغه و مشکلات کارکنان اداره کل مربوط به مباحث مالی و درآمدی است و بخش دیگر موضوعات مربوط به نقش و جایگاه سازمانی اداره کل، کارآمدی و تأثیرگذاری مدیران دستگاه، احترام متقابل کارکنان به یکدیگر، در نظر داشتن برنامه‌های تفریحی، فرهنگی، زیارتی در کنار برنامه روتین و روزمره کاری بوده است.

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم به موضوع فرسودگی شغلی و روزمرگی اشاره و اظهار کرد: فرسودگی و یکنواختی از آفت‌های شغلی در هر سازمان است که تبعاتی همچون کاهش مشارکت اجتماعی و افزایش دل‌زدگی کارکنان را در پی دارد.

وی تصریح کرد: در این اداره کل با اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و مسابقات ورزشی، اردوهای سیاحتی و... تلاش می شود تا شادابی و طراوت، ارتباط و تعامل اجتماعی و پیوند بین کارکنان حفظ و تقویت شود.

رحیمی راد در خصوص اجرایی شدن و کاربست نتایج نظرسنجی‌های قبلی افزود: در بخش نظرسنجی از کارکنان و در حوزه اختیارات اداره کل، پیشنهادها استماع و بخش عمده از آن اجرایی شد و کاستی‌ها و مشکلات معیشتی، رفاهی و فرهنگی آن‌ها در جلسات متعدد موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی افزود: در خصوص نتایج نظرسنجی‌های قبلی در بخش ارباب‌رجوعان نیز به اصلاح فرآیندهای اداری، مسئله جانشینی و همتاسازی کارکنان، برخورد با کارکنان خاطی و جابجایی آن‌ها و تهیه زیرساخت‌های اداری توجه ویژه‌ای شد و در بسیاری از موارد حل مشکلات مذکور و موجود در دستور کار قرار گرفت.

رحیمی راد ضمن اشاره به اهمیت نظرات و انتقادات مراجعین در اصلاح امور اداره کل، بیان کرد: نقطه نظرات و پیشنهادهای مراجعین معمولاً بدیع، جالب و درخور توجه است و انتقادهای آن‌ها عمدتاً سازنده و در راستای اصلاح و بهبود امور است.

وی خاطرنشان کرد: شعار اساسی مبتنی بر این آموزه است که کلیه کارکنان این اداره کل، ارباب‌رجوعان سایر سازمان‌ها هستند و بر همین مبنا در مقابل مراجعین مسئولیت حقیقی و حقوقی خواهند داشت.

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم در پایان با بیان این که در هر دو سنجش رضایتمندی سال ۱۳۹۸ اصل بهره گیری از روش های علمی و رعایت حقوق پاسخگویان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت ابراز امیدواری کرد:  برآیند این پژوهش ها، گزارش تفصیلی و تحلیلی خواهد بود که در وقت مقتضی و مناسب در جلسات شورای معاونین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.