شناسهٔ خبر: 68197 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن:

سیاست وزارت راه و شهرسازی بسترسازی و ایجاد زمینه برای رونق تولید مسکن است/ ۹۰ درصد ساخت وساز برعهده بخش خصوصی است

عباس فرهادیه عباس فرهادیه در برنامه تیتر امشب با تاکید بر اینکه تولید مسکن و پاسخگویی به نیاز مردم به مسکن دغدغه‌ای جدی است با تشریح راهکارهای وزارت راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی با احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال آینده را اهرمی و بستری برای رونق تولید مسکن دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس فرهادیه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع سایه روشن طرح ملی مسکن، در خصوص این طرح گفت: دغدغه نمایندگان مجلس برای ساماندهی بازار مسکن و رفع نیازهای واقعی مردم به مسکن، امری  پذیرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ضمن پذیرش این واقعیت که عقب ماندگی در حوزه تولید مسکن در کشور وجود دارد، افزود: عقب‌ماندگی در بخش مسکن قطعا باید جبران شود. اما در عین حال این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی است.

فرهادیه ادامه داد: در سال‌های پیش‌تر، تولید مسکن لوکس رونق داشت، ولی هم‌اکنون باید با ایجاد مشوق‌هایی، تولید مسکن را به سمت دهک‌های میانی و هدف جامعه ببریم که در بخش‌هایی این مشوق‌ها اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اهرمی برای به جریان انداختن تولید مسکن در کشور است. قطعا نیاز مسکن کشور بیش از این میزان واحد است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به آمارهای بانک مرکزی یادآور شد: در سال ۸۵، ۴۲۰ هزار واحد مسکونی در سال تولید می‌شد، این میزان در سال ۹۲ به ۸۴۶ هزار واحد رسید و در سال ۹۶، نیز ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولدی شد که در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیش از آن تولید مسکن روند نزولی داشت.

فرهادیه ظرفیت فنی، نیروی مهندسی، سخت افزاری، متریال و مصالح را برای تولید مسکن مناسب ارزیابی کرد و گفت: دغدغه تولید مسکن دغدغه‌ای جدی است ضمن اینکه در بخش مسکن، می‌توان اشتغال را فعال کرد و در این زمینه وابستگی به خارج وجود ندارد، می‌توان با رونق بخشیدن به تولید بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کرد.

وی تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکن را زمینه و بسترسازی برای رونق تولید آن خواند و تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی بسترسازی برای رونق تولید مسکن است.

فرهادیه برنامه ریزی و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی را در زمینه مسکن برای تمامی کشور دانست و افزود: این واقعیتی است که در تهران ذخیره زمین صفر شده است، بنابراین باید راهکارهای دیگر را از جمله تمرکز به جمعیت پذیری شهرهای جدید را بپذیریم.