شناسهٔ خبر: 68292 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه اهن:

تولید لکوموتیو باری و سوزن دو دستاورد مهم صنعت حمل ونقل ریلی است

رونمایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت تولید لکوموتیو با برند ملی و سوزن راه اهن از دستاوردهای مهم متخصصان و دست‌اندرکاران حمل و نقل ریلی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سعید رسولی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از لکوموتیو باری مپ ۲۴ شرکت مپنا و سوزن راه اهن که باحضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد افزود: همه تلاش شرکت راه آهن کاهش و قطع وابستگی کشور به خرید تجهیزات صنعت حمل و نقل از کشورهای خارجی است.

مدیر عامل راه اهن یادآور شد: حضور وزیر راه و شهرسازی برای رونمایی از این دو دستاورد مهم صنعت حمل و نقل ریلی کشور بدون شک باعث دلگرمی تمام دست اندرکاران حمل و نقل ریلی کشور است.

وی تاکید کرد : هم اکنون شش دستگاه از این لکوموتیو در حال سیر در شبکه است و هفتمین دستگاه آن به زودی در شبکه کار خود را آغاز می‌کند و هشتمین دستگاه در شرکت مپنا در حال تست های فنی است و مقرر شده با حمایت‌های راه‌آهن ۴۰ دستگاه از این لکوموتیو امسال در شرکت مپنا تولید شود .

این لکوموتیو با هدف ساخت و تولید لکوموتیو های باری کاملاً با شرایط آب و هوایی ایران طراحی شده و در تمام خطوط ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران قابل بهره برداری است.

لکوموتیو باری مپ ۲۴ دارای ۳ هزار و ۳۰۰ اسب بخار قدرت است و مجهز به یک دستگاه موتور دیزل ۱۶ سیلندر توربوشارژ است و جزو خانواده لکوموتیوهای دیزل الکتریک محسوب می شود.

۶ دستگاه لکوموتیو باری مپ ۲۴ پس از اخذ تاییدیه های فنی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در خطوط ریلی کشور در حال سیر و بهره‌برداری است و بزودی این لکوموتیو نیز وارد خطوط ریلی کشور خواهد شد . تمام سازه های مورد نیاز این لکوموتیو از جمله طراحی، ساخت سیستم های کنترل ، ترمز الکترونیک پنوماتیک، کابین بوژی و تست های استاتیک آن در شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا انجام شده و می تواند تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت در خطوط ریلی کشور نسبت به جابجایی بار اقدام کند.