شناسهٔ خبر: 68313 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری شرکت راه‌آهن اعلام کرد:

اعلام زمان حرکت قطارهای مسافربری تهران_وان و تهران_آنکارا / نمره بالای بخش مسافری راه‌آهن در نظرسنجی از مسافران

میرحسن موسوی موسوی از راه‌اندازی قطارهای مسافری تهران_ وان در تاریخ چهارم تیر و تهران_آنکارا در تاریخ ششم تیر خبر داد و گفت: از زمان شروع فعالیت این قطارها هر هفته یک قطار به مقصد "وان" و یک قطار به مقصد "آنکارا" اعزام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، موسوی در جریان چهارمین روز پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برنامه‌های معاونت مسافری شرکت راه‌آهن اظهار داشت: در سال ۹۵ شعار بخش مسافری شرکت راه‌آهن ارتقاء کیفیت و ایمنی معرفی شد که بر اساس آن  واگن‌های با عمر بیش از ۴۵ و ۵۵ سال از رده خارج و بخشی از واگن‌های بالای ۳۰ سال برای بازسازی اساسی از جریان فعالیت خارج شد.

وی افزود: از سال ۸۹ تا ۹۵ سالانه با کاهش تعداد جابجایی مسافر از طریق قطار مواجه بوده‌ایم اما با تلاش‌های مجدانه دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل ریلی از سال ۹۶ شیب حمل‌ونقل مسافر ریلی روند رو به رشد قابل‌توجهی داشت؛ به‌طوری‌که در سال ۹۷ با جابجایی ۲۸ میلیون مسافر شاهد رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بودیم و این آمار بیانگر تحقق شعار ارتقاء کیفیت جابجایی مسافر است.

میرحسن موسوی با اشاره به ارتقاء کیفیت در بخش قطارهای مسافری بیان داشت: در حوزه ناوگان واگن‌های بدون تغذیه و واگن‌های بالای ۴۵ سال به دلیل ایمنی کمتر و نارضایتی مسافران از چرخه فعالیت خارج شد؛ اگرچه واگن‌های نو وارد چرخه فعالیت شدند اما این اقدام باعث ارتقای کیفیت قطعات و دربرگیرنده رضایت مسافران بود.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در حوزه ناوبری قطارهای مسافری نیز گفت: در این راستا کمیته‌ای تشکیل شد که علاوه بر مدیران دولتی سه عضو غیردولتی نیز در آن حضور داشتند و با برگزاری جلسات مستمر هفتگی دستورالعمل‌های خوبی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از سوی این کمیته ابلاغ شد.

 وی با اشاره به اینکه دستورالعمل فعالیت مهمانداران، اطلاع‌رسانی به مسافران و دستورالعمل مدیریت بحران به‌منظور مشخص کردن وظایف شرکت‌های مسافربری و راه‌آهن از جمله مواردی است که تدوین و آماده ابلاغ ‌شده است، تصریح کرد: نقطه قوت این دستورالعمل‌ها حضور بخش خصوصی و نقطه‌نظرات دانشگاهیان است که ضمانت اجرایی آن نیز حضور بخش خصوصی در زمان تدوین دستورالعمل‌ها به شمار می‌رود.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه تجهیز قطارها نیز بیان داشت: مواردی همچون کفش‌های ایمنی، دکوراسیون داخلی و نحوه چیدمان کپسول‌ها در دستورالعمل‌ها مورد بازبینی قرار گرفت؛ همچنین از معاونت ناوگان راه‌آهن نیز به‌منظور نظارت مستمر به‌ویژه در مسیرهای کمربندی و دوربرد کمک گرفته شد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن در ادامه به تعهدات حوزه سیر و حرکت در بخش مسافری اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های شرکت راه‌آهن، کاهش میزان تأخیر قطارهای مسافری بین‌شهری از کمتر از ۳۰ دقیقه به کمتر از بیست دقیقه است؛ همچنین تلاش می‌شود که میزان تأخیر  از مبدأ به صفر برسد.

 موسوی خاطرنشان کرد: در بخش ایمنی شاهد سیر و حرکت قطارهای مسافری بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای برای مسافران و سرنشینان قطار بوده‌ایم؛ البته باید توجه داشت که برخورد قطار با عابران و وسایل نقلیه که از نقاط غیرمجاز عبور می‌کنند و دچار حادثه می‌شود شامل این آمار نمی‌شود.

وی با اشاره به همکاری مشترک با یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی برای تهیه فرم، انجام نظرسنجی از مسافران افزود: خوشبختانه همه ادارات کل مناطق راه‌آهن در تمام زمینه‌ها و شاخص‌ها از نمره قابل قبولی برخوردار هستند که سال گذشته نمره راه‌آهن در بخش مسافری ۷۳  بوده است البته در فاز دوم اجرای طرح رتبه‌بندی قطارها از نقطه نظرات کارشناسان استفاده خواهد شد.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در ادامه این نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر چگونگی تعیین  قیمت بلیت قطارهای مسافر اظهار داشت:  شرکت راه‌آهن به نمایندگی از دولت به ازای هر مسافر یارانه پرداخت می‌کند به‌طوری‌که از سال ۹۴ تا تیر ۹۷ هیچ افزایش قیمتی در قطارهای مسافری اعمال نشد اما تیرماه همان سال پیش از تورم‌ها برای سال جاری متوسط رشد ۳ درصدی قیمت‌ها نظر گرفته‌شده که با همدلی بین راه آهن و شرکت‌های مسافری در ایام نوروز ۹۸ هیچ‌گونه افزایش قیمتی اعمال نشد و مبنای قیمت بلیت قطار نرخ سال ۹۵ بود که به‌مراتب بالاتر از پیشنهاد بسیار پایین نرخ بلیت قطارهای مسافری  که به تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور رسید، بود. درنهایت نرخ بلیت قطارهای مسافری برای سال ۹۸ با متوسط افزایش ۲۲ درصد به تصویب رسید.

وی افزود: وقتی صحبت از افزایش متوسط نرخ ۲۲ درصد می‌شود، اجازه داده شده که در برخی مسیرها ۱۰ درصد و در برخی دیگر حداکثر ۴۰ درصد افزایش قیمت اعمال شود اما با تأکید وزیر راه و شهرسازی و مذاکره با شرکت‌های مسافری مقرر شد که متوسط افزایش ۲۲ درصد برای تمام مسیرها به‌ویژه مسیر تهران-مشهد اعمال شود؛ البته در بسیاری از مسیرها با توجه به عدم کشش بازار به‌ویژه در مسیرهای تکلیفی ۱۰ تا ۱۶ درصد افزایش قیمت اعمال شده است.

به گفته موسوی در مسیرهای گردشگری افزایش نرخ بلیت قطارهای مسافری گردشگری بین ۲۶ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است؛ البته باید در نظر داشت، که احتمال کاهش قیمت بلیت قطارهای مسافری در ایام غیر پیک را شاهد باشیم.

موسوی بابیان هزینه‌های حق دسترسی برای شرکت‌های مسافری صفر در نظر گرفته شده است، گفت:  هدف ما از پرداخت یارانه فراهم کردن شرایط سفر ریلی به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه است.

 میرحسن موسوی با اشاره به توافق انجام‌شده بین راه‌آهن‌های ایران و ترکیه برای راه‌اندازی قطارهای مسافری تهران_ وان در تاریخ ۴ تیر و تهران_آنکارا در تاریخ ۶ تیر گفت: برای این قطارها واگن‌های ۴ تخته ۴ ستاره در نظر گرفته شده است در مسیر تهران_آنکارا که بعد از گذشت از مرز تا دریاچه وان به سیر خود ادامه می‌دهند، سپس مسافران از طریق قایق های رایگان به "تاتوان" می رسند و سر انجام با قطارهای ترک کلاس مشابه مسیر را تا آنکارا ادامه می دهند.

موسوی یادآور شد: مدت زمان سیر قطار  تهران آنکارا ۶۰ ساعت و تهران_وان ۲۰ تا ۲۲ ساعت به طول می انجامد.

معاون مسافری راه‌آهن خاطرنشان کرد: نرخ بلیت بلیت قطار تهران_آنکارا ۴۳ یورو تهران_وان ۲۰ یورو مشخص شده است.

به گفته موسوی، وظیفه جابجایی مسافران بر عهده شرکت رجا قرارداده شده است که در هفته یک قطار به تهران_آنکارا و یک قطار به تهران_وان اعزام می‌شود.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن از توافق با راه‌آهن ترکیه برای ورود قطارهای حامل مسافران اروپایی از خاک ترکیه به ایران و ایجاد قطارهای گردشگری دو طرفه برای جابجایی گردشگران دو کشور با هدف بازدید از شهرهای مختلف ایران و ترکیه خبر داد و گفت:  در همین راستا جلسات کارشناسی برگزار می‌شود و پس از دستیابی به نتایج مورد توافق در خصوص مسیرها اعلام عمومی خواهد شد.