شناسهٔ خبر: 68366 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش سرعت بازآفرینی شهری با تشکیل هیئت‌های اجرائی در استان‌ها

محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی که در دفتر استاندار بوشهر برگزار شد، گفت : با تشکیل هیئت‌های اجرایی در استان‌ها سرعت بازآفرینی شهری افزایش می یابد.

  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات واطلاع‌رسانی اداره کل راه وشهرسازی استان بوشهر، سید محمد پژمان در دیدار با استاندار بوشهر اظهار داشت: یکی از مولفه‌های ضعف محله‌های هدف موضوع نفوذ ناپذیری و عدم دسترسی مناسب به شبکه معابر است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده گفت: باید مشاورانی برای طرح‌هایی که از قبل مطالعه شده انتخاب کرد و هر چه سریع‌تر باید این مشاوران در  محل مستقر و نسبت به تهیه نقشه‌های لازم اقدام کنند.

 پژمان اظهار داشت: به دنبال این هستیم که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری را در ستاد مرکزی انجام دهیم و آن را در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

 مدیر عامل بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تشکیل این هیئت‌ها در هراستان افزود: اختیارات و امکانات خود را به این هیئت‌ها تفویض کرده‌ایم و رویکرد ما تمرکز زدائی در تصمیم گیری‌ها و افزایش اختیارات استاندارها و شهرداری‌های سراسر کشور در بازآفرینی شهری است.

 پژمان گفت: هدف از تشکیل هیئت‌های اجرائی در استان‌ها  سرعت بخشیدن به بازآفرینی و نوسازی محلات فرسوده و ناکارآمد است که منجر به تامین رفاه و آسایش مردم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این رویکرد جدید دستگاه‌ها جداگانه به موضوعات ورود نمی کنند بلکه همه در قالب یک جمع وبه عنوان یک تمرین مدیریت واحد شهری ایفای نقش خواهند کرد تا شاهد سرعت‌بخشی در امر نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.

 وی با بیان  اینکه منابع مالی قابل توجهی در اختیار هیئت های اجرائی استان‌ها قرار خواهیم داد گفت: در حال حاضر هیئت های اجرائی هیچ مشکلی از جهت منابع مالی نخواهند داشت ومی توان با انتخاب مشاور برای تکمیل مطالعات شروع بکار نمایند تا فرآیند کار مشخص شود ودر صورت کافی نبودن امکانات از منابع دیگر نیز می توان بهره برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اراضی سرمایه ای در استان گفت: به غیر از منابع مالی که در اختیار هیئت های اجرائی گذاشته می‌شود ،اراضی سرمایه ای نیز در شهرها وجود دارد که اختیار جابه‌جایی و فروش آنها را نیز داریم.

سید محمد پژمان با بیان اینکه در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد همواره توقعات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مردم و مسائل حقوقی را باید مد نظر داشت،افزود: بسیاری از ساکنان در بافت‌های فرسوده فاقد ملکیت هستند و به‌خاطر اینکه حقی از ساکنان ضایع نشود و برای پیش بینی تمهیدات لازم در اینخصوص  باید جلسه‌ای با مسئولان استان و با حضور هیئت اجرایی(هیئت سه نفره)تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی تمام نقاط و محدوده‌های شهری به یکباره امکانپذیر نیست ،بیان کرد: اختیارات لازم به هیئت اجرائی استان داده شده است تا درراستای پیشرفت اهداف بازآفرینی با سرعت گام بردارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ،با اشاره به اینکه باید از وضع و حال ساکنان محلات آگاهی داشته باشیم ،تصریح کرد : گروه‌های تسهیلاتی که می خواهند در تعامل با مردم باشند باید در جهت اعتمادسازی در موضوع بازآفرینی گام بردارند .

وی در پایان با اشاره به جدیت  و پیگیری در خصوص بازآفرینی شهری بیان داشت: باید از فرصت پیش آمده برای بهبودی و دگرگونی وضعیت ساکنان این محلات، هدف بازآفرینی را مغتنم  شمرده و همچنین دولت نیز تمام امکانات و بضاعت خود را برای تحقق این امر مهم،اختصاص می‌دهد.

 در پایان این دیدار هیئت اجرائی استان متشکل از ستوده، معاون امور عمرانی استاندار، امیری شهردار، رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ضمن معرفی به عنوان اعضای هیئت اجرائی استان احکام جداگانه خود را از دست معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران واستاندار بوشهر دریافت کردند.