شناسهٔ خبر: 68384 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان:

تأمین بیش از ۲۲ هکتار زمین برای ساخت مسکن سیل‌زدگان در معمولان، پل‌دختر و خرم‌آباد / سه روز پس از وقوع سیل، موفق به بازگشایی راه ارتباطی ۸۶۰ روستا شدیم

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با تشریح اقدامات این اداره کل پس از سیل فروردین‌ماه این استان از تأمین بیش از ۲۲ هکتار زمین برای ساخت مسکن سیل‌زدگان در شهرستان‌های معمولان، پل‌دختر و خرم‌آباد خبر داد و گفت: بخشی از واحدهای مسکن مهر استان برای اسکان موقت سیل‌زدگان تکمیل‌شده است.

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان پرداخت و گفت: سیل پنجم فروردین‌ماه که در اثر بارش‌های شدید و گسترده صورت گرفت، خساراتی به تأسیسات زیر بنایی ازجمله راه‌های استان وارد کرد که بلافاصله با لغو مرخصی کارکنان و فراخوان پیمانکاران، امدادرسانی را شروع کردیم و این اقدامات ادامه داشت تا هشدار سیل دوم را برای روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه دریافت کردیم.

وی افزود: مطابق پیش‌بینی‌ها، دبی ورودی به رودخانه‌ها از دوره بازگشت‌های ثبت‌شده، فراتر رفت و مطابق آمار دبی رودخانه‌های استان، دوره بازگشت هزارساله را به‌ثبت رساندند و برخی رودخانه‌ها دو برابر دبی ثبت‌شده در تاریخ را تجربه کردند؛ برای نمونه در رودخانه "کشکان" که حجم ورودی آن در حدود سه هزار مترمکعب است، در سیل دوم، افزایش بیش از دو برابری را شاهد بودیم.

خالقی بابیان اینکه سیل‌های فروردین‌ماه خسارات زیادی را به زیرساخت‌ها و تأسیسات استان شامل خطوط آب، برق، گاز، راه و مسکن وارد کرد، ویژگی سیل یازدهم فروردین‌ماه را گستردگی و پراکندگی آن عنوان کرد و گفت: سیل دوم همه شهرستان‌های استان را درگیر کرد، اما شدت آن در شهرهای مختلف متفاوت بود؛ برای مثال در شهرهای پل‌دختر، معمولان و خرم‌آباد بیش‌ترین آسیب را شاهد بودیم و در شهر ازنا خسارت‌ها کمتر بود.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان در حین و پس از وقوع سیل، بازگشایی سریع راه‌های آسیب‌دیده را ازجمله این اقدامات برشمرد و گفت: راه اصلی خرم‌آباد-معمولان-پل‌دختر یکی از محورهای اصلی استان به صورت کامل مسدود و حدود ۴۰ کیلومتر مسیر از بین رفته بود و ضرورت داشت برای ارسال کمک‌ها و امدادرسانی این مسیر به‌صورت فوری بازگشایی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به حضور میدانی وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در روزهای سیل در استان لرستان و نظارت مستقیم بر روند امدادرسانی گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان راهداری و راه و شهرسازی، سه روز پس از وقوع سیل، موفق به بازگشایی تمام محورهای اصلی در استان شدیم؛ یعنی دسترسی به شهرهای معمولان و پل‌دختر برقرار شد و مسیر قدیم را نیز به‌رغم اینکه حدود ۴۰ کیلومتر آن از بین رفته و در برخی نقاط این جاده ۶۰ ساله به بستر رودخانه تبدیل شده بود و بسیاری به لحاظ گردشگری و اعزام نیروهای نظامی به جبهه‌های جنگ خاطرات زیادی با آن داشتند با همت همکاران اداره کل راهداری، اداره کل راه و شهرسازی و همکاری و امدادرسانی استان‌های مختلف بازگشایی کردیم.

حضور جهادی و بی‌منت پیمانکاران برای بازگشایی محورهای مواصلاتی

وی گفت: بر اساسی گزارشی که پس از سیل دریافت کردیم مطلع شدیم که راه ارتباطی ۸۶۰ روستا به‌طور کامل قطع شده و ساکنان این مناطق در بن‌بست ارتباطی قرار گرفته بودند و در بسیاری نقاط دیگر خسارت‌های جدی به جاده‌ها  راه های روستایی وارد شده بود. این مورد نیز با همت و همکاران راهداری و راه و شهرسازی به‌سرعت در دستور کار قرار گرفت و با ورود بی‌منت و سریع پیمانکاران بی‌آنکه هیچ قولی به آن‌ها داده شود یا حتی هزینه سوخت دستگاه‌های راهسازی آن‌ها پرداخت شود، با هزینه شخصی به امدادرسانی مناطق سیل‌زده پرداختند و پس از تقسیم‌کار بین ۱۵ پیمانکاری که با ۱۳۴ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی که به میدان آمده بودند و با سرپرستی همکاران فنی راهداری و راه و شهرسازی به‌صورت شبانه‌روزی و جهادی یک کار بی‌نظیر را انجام دادند که نمونه آن را پس از جنگ به خاطر ندارم. با تلاش همدلانه پیمانکاران و به‌دوراز هرگونه حسابگری توانستیم محورهای روستایی استان را نیز بازگشایی کنیم و هیچ محور مسدودی در این بخش نیز وجود ندارد.

خالقی با اشاره به مرحله دوم بازسازی‌ها در استان لرستان گفت: در این راستا با فراخوان سازمان راهداری، تعداد ۱۰ پل فلزی از سراسر کشور وارد استان شده است که از این تعداد تا امروز پنج پل نصب‌شده و سایر پل‌ها نیز در دست آماده‌سازی و نصب است.

تهیه بیش از ۲۲ هکتار زمین برای تامین مسکن سیل‌زدگان 

وی افزود: به دنبال شکل‌گیری قرارگاه بازسازی با دستور مقام معظم رهبری در سطح کشور، مسئولیت بازسازی واحدهای مسکونی به عهده بنیاد مسکن گذاشته شد و با تقسیم‌کار این نهاد، بازسازی واحدهای مسکونی در هر شهرستان به عهده یک استان معین گذاشته شد و وظیفه تأمین زمین در شهرها نیز به عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت؛ خوشبختانه موفق شدیم در این زمینه اقدامات خوبی را در مدت کوتاهی انجام دهیم. در شهر معمولان ۱۰ هکتار زمین از اراضی ملی در اختیار بنیاد مسکن قرار دادیم که بنیاد مسکن اردبیل به‌عنوان استان معین این شهر کار آماده‌سازی را شروع کرده است و حدود ۱۲۶ قطعه بدون معارض تفکیک شد و اقدامات روی این قطعات در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: در شهرستان پل‌دختر با یک مشکل مهم مواجه بودیم و اراضی ملی مناسب در این شهرستان نداشتیم؛ بنابراین مجبور شدیم از اراضی بخش خصوصی استفاده کنیم و به‌رغم مشکلاتی نظیر افزایش قیمت و کمبود زمین، توانستیم با همکاری بسیار خوب سازمان ملی زمین و مسکن در زمانی کوتاه یک قطعه زمین چهار هکتاری و به ارزش شش میلیارد تومان در منطقه بسیار مناسب در شهر پل‌دختر خریداری کنیم؛ این زمین‌ها به ۱۱۰ قطعه تفکیک و طراحی مناسبی برای آن‌ها صورت گرفت و به بنیاد مسکن تحویل شد.

وی افزود: فعالیت مناسب دیگری که در شهر پل‌دختر توانستیم انجام دهیم استفاده از ظرفیت مسکن مهر در این شهرستان بود که به‌صورت تعاونی ساز بود؛ تعدادی از واحدهای این طرح پس از آزادسازی منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران با اعضای تعاونی‌ها صحبت کردیم که در ازای تکمیل سریع نواقص واحدهای آنان، این اعضا واحدهایشان را به مدت یک سال به سیل‌زدگان برای امکان موقت اجاره دهند و در این راستا گروه‌های مختلفی را بابت تکمیل واحدها به پل‌دختر اعزام کردیم و در حال عقد اجاره‌نامه این واحدها هستیم.

خالقی عنوان کرد: همچنین یک زمین هشت هکتاری که به تعاونی فرهنگیان تعلق داشت با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن سند آن به دولت واگذار شد و مراحل تغییر کاربری آن در استان انجام و پرونده آن به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد و بناست ۱۳۰ واحد مسکونی در این زمین با مسئولیت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ساخته شود. بر اساس طرح این معاونت بناست ساخت این واحدها با استفاده از قطعات پیش‌ساخته که کاری نو به شمار می‌رود در زمانی بسیار اندک انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در شهر خرم‌آباد نیز در مجموع شش واحد سیل‌زده در محله "کرگانه" به‌صورت کامل تخریب شده بود که برای ساکنان این واحدها، شش واحد مسکن مهر در شهر خرم‌آباد آماده شد و به‌موازات آن بر اساس مصوبات ستاد بازسازی استان یک قطعه زمین با استعداد ساخت ۱۵ واحد مسکونی به بنیاد مسکن تحویل شده است تا کار ساخت مسکن برای این افراد و سایر کسانی که واحدشان فاقد امکان سکونت تشخیص داده شود آغاز شود.