شناسهٔ خبر: 68488 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی ابلاغ شد؛

ضوابط و مقررات اجرایی طرح ساماندهی باغات کن ابلاغ شد/ امکان صدور پروانه در فرآیند ویژه طرح ساماندهی باغات کن

فرزانه صادق مالواجرد فرزانه صادق‌مالواجرد در نامه‌ای به شهردار، استاندار و رییس شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را در خصوص ضوابط و مقررات اجرایی طرح ساماندهی باغات کن، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به حناچی شهردار تهران، محسنی‌بندپی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و همچنین هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه شورا را در خصوص ضوابط و مقررات اجرایی طرح ساماندهی باغات کن، ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ بر اساس تکلیف مصرح در بند هفت مصوبه پنجم شهریور ۹۷ خود، ضوابط و مقررات اجرایی طرح ساماندهی باغات کن را مطابق متن موردتایید کمیته فنی شماره یک (متن پیوست) مورد تصویب قرار داد و مقرر کرد:

۱. در ضوابط پیشنهادی بر استقرار حداقلی فعالیت در باغات کن تاکید شده است که انتفاع و بهره‌برداری مالکین را در چارچوب حقوق مالکانه آنها تضمین می کند. ولی عدول از این ضوابط و تبدیل آن به رویه ناصواب احداث تراکم مازاد و اخذ جریمه از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ موجب تخریب و نابودی قطعی تمام باغات خواهد بود. لذا ضمن تاکید بر برخورد قاطع کمیسیون ماده ۱۰۰ (با صدور آرای قلع بنا) با تخلفات و عدول از طرح مذکور، هرگونه افزایش تراکم و سطح اشغال احداث بنا نسبت به ضوابط این طرح، مشمول فرآیند بررسی مغایرت‌های اساسی خواهد بود.

۲. به منظور تحقق حداکثری اهداف طرح ویژه صیانت، حفاظت و ساماندهی باغات کن و ضوابط مترتب بر آن شهرداری تهران مکلف است ضمن تهیه نقشه ممیزی باغات، پیشنهادهای لازم به منظور تعیین سازمان اجرایی متولی طرح و فرآیند ویژه صدور پروانه و نظارت بر حسن اجرای این ضوابط را تدوین و پس از تایید دبیرخانه شورایعالی ملاک عمل قرار داده و تا آن زمان از صدور هرگونه پروانه در باغات خودداری نماید.

۳. دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، حریم و بستر رودخانه و مسیل کن، دره زرنو و وسک را مجددا از وزارت نیرو استعلام نموده در طرح لحاظ نماید. ضمنا با توجه به اینکه بر اساس آخرین اعلام نظر وزارت نیرو (آب منطقه ای) پردیس، تفرج و خدمات (در حوزه شهر سنگ) در حریم رودخانه کن قرار دارد، لذا لازم است این پهنه و ضوابط مترتب بر آن حذف و تحت پهنه حرایم طبیعی در طرح تثبیت شود.