شناسهٔ خبر: 68624 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران:

ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی وجود دارد/ مهندسان امضا فروشی نمی‌کنند / شناسایی ساختمان و ساخت و سازهای پرخطر برای ما ممکن نیست

محمد طاهری رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت: پدیده امضا فروشی را قبول ندارم و امضا فروشی و صدور کارت‌های صوری را به طور کامل رد می‌کنم، البته کم کاری‌هایی وجود دارد که با افزایش نظارت حسن بر عملکرد به دنبال کاهش تخلفات هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد طاهری در حاشیه مانور کنترل کیفیت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به الزام صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها اظهار داشت: شناسنامه فنی و ملکی جزء اسنادی است که چگونگی میزان رعایت مقررات ملی ساختمان را نشان می‌دهد و نقش مهمی در ارتقاء ایمنی ساخت و ساز در کشور دارد.

وی با اشاره به تغییر نهاد ناظر بر عملکرد سازمان نظام مهندسی گفت: نظارت عالیه بر روی سازمان نظام مهندسی چه از سوی وزارت راه و شهرسازی و چه از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شود، برای ما تفاوتی ندارد و تاثیری در عملکرد ما نخواهد داشت.

وی افزود: فارغ از این که وزارت عالیه را چه نهادی انجام می‌دهد ما به وظایف خود متعهد هستیم .

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: تغییر ناظر از سوی مجلس به تصویب رسیده است و برای ما هم فرقی ندارد کدام سازمان نظارت را انجام دهد.

طاهری با اشاره به افزایش تعرفه‌های خدمات مهندسی اظهار داشت: اواخر سال ۹۷ افزایش ۲۵ درصدی در نرخ تعرفه‌های خدمات مهندسی اعمال شد .

وی ادامه داد: در سال ۹۶ هیچگونه افزایش در این خدمات نداشتیم و این کمترین میزان افزایش قیمت است چرا که براساس جدولی که در سال ۸۳ تهیه و تصویب شد ظرفیت افزایش نرخ ۵۰ درصدی تعرفه‌ها را داریم اما در حال حاضر نسبت به افزایش ۵۰ درصدی اقدام نمی‌کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تخلف ۴۰ میلیاردی در سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: این پرونده در دادسرای شماره ۸ در حال پیگیری است بازپرسی‌ها در حال انجام است، هنوز پول سازمان نظام مهندسی بلوکه شده و به سازمان برنگشته است .

وی با بیان اینکه ۴ هزار بازدید برای کنترل کیفیت ساخت و ساز از سوی بازرسان نظام مهندسی استان تهران انجام شده است گفت: امیدوارم به زودی صدور شناسنامه فنی و ملکی برای تمام ساختمان‌ها انجام شود تا بتوانیم از این طریق کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهیم.

طاهری همچنین با رد هرگونه امضاء فروشی بین مهندسان اظهار داشت: پدیده امضاء فروشی را قبول ندارم و امضاء فروشی و صدور کارت‌های صوری را به طور کامل رد می‌کنم البته کم کاری‌هایی وجود دارد که با افزایش نظارت حسن برعملکرد به دنبال کاهش تخلفات هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو در تهران اظهار داشت: تا زمانی که مبحث ۲۲  مقررات ملی ساختمان به اجرا نرسد امکان ورود به این موضوعات را نداریم، باید توجه داشته باشیم که اگر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به اجرا نرسد نمی‌توان وضعیت استاندارد ساختمان‌ها را بررسی کرد و این ساختمان‌ها به راحتی قابل شناسایی نیستند .

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا شناسایی ساخت و ساز در مجاور حرایم پرخطر بر عهده سازمان نظام مهندسی است و آیا تاکنون به این پرونده ورود کرده‌اید؟ گفت: کار سازمان نظام مهندسی پس از صدور پروانه آغاز می‌شود و پیش از آن دخالتی در این موضوعات نداریم بنابراین زمانی پروژه آغاز می‌شود که پروانه صادر شده است و سازمان نظام مهندسی هم نمی‌تواند به این موضوعات ورود کند و شناسایی آنها قبل از صدور پروانه هم ممکن نیست.