شناسهٔ خبر: 68794 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی:

معرفی ایران به‌عنوان قطب آموزشی هیدروگرافی در حوزه خلیج‌فارس و اقیانوس هند/ تولید و فروش ۲۵۰ هزار لینک نقشه به دریانوردان در سطح آب‌های حاکمیتی کشور

علیرضا خجسته رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی گفت: در سال‌های گذشته در سطح بنادر کشور از نقشه‌های مؤسسات خارجی استفاده می‌شد، اما هم‌اکنون با تلاش تمام همکاران این نقشه‌ها در داخل تولید و در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا خجسته، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی و رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدرگرافی در آغاز همایش روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به اینکه نمونه‌های بی‌نظیر و تخصصی در این حوزه در کمیته هیدروگرافی انجام شده است اظهار داشت: ماحصل فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه، گسترش الکترونیکی شدن این نقشه‌ها بوده که از سال‌های گذشته شروع‌شده است و هم‌اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه کمیته ملی هیدروگرافی تهیه نقشه‌ها از مسیرهای دسترسی بنادر تجاری اصلی کشور است، گفت: در سال‌های گذشته از نقشه‌های مؤسسات خارجی استفاده می‌شد که با تلاش بخش خصوصی، همکارانمان در بنادر جنوب و تولیدکنندگان اصلی یعنی سازمان نقشه‌برداری و نقشه‌برداری نیروهای مسلح، تولید این نقشه‌ها در سطح بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت و اکنون این نقشه‌ها منتشر شد.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی ادامه داد: تاکنون ۴۴ نقشه شامل دسترسی به بنادر، هشت نقشه متصل به حوضچه‌های بنادر و چندین نقشه در خصوص جزایر کشور تهیه‌شده است.

وی تصریح کرد: در این خصوص نزدیک به ۲۵۰ هزار لینک به دریانوردان در سطح دنیا فروخته‌شده است و تمام کشتی‌هایی که در آب‌های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند از نقشه‌های کشورمان بهره می‌برند.

رئیس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی با اشاره به اینکه در ادامه تهیه نقشه‌های هیدروگرافی به دنبال پوشش مسیرهای دیگر دسترسی بنادر شمال و جنوب کشور هستیم گفت: در حال حاضر تولید ۵۲ نقشه در دستور کار است؛ سال گذشته در خصوص بنادر شمالی برای اولین بار نقشه‌های فریدون‌کنار و نوشهر تهیه و تولید شد. همچنین قرار است به‌زودی در یک ماه آینده نقشه‌های هیدروگرافی بندر امیرآباد نیز تولید و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه ازجمله مسئولیت‌ها کمیته ملی هیدروگرافی، هماهنگ‌کردن تولید نقشه‌ها در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان است، افزود: در بحث ظرفیت‌های آموزشی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی  IHO مسئولیت آن را بر عهده ایران گذاشته است؛ به این طریق نیازهای آموزشی تأمین‌شده و قرار است امسال یک برنامه برای بازدید تخصصی IHO از امکانات ایران فراهم شود تا کشور را به‌عنوان قطب آموزشی در حوزه کشورهای خلیج‌فارس و اقیانوس هند معرفی کنیم.