شناسهٔ خبر: 68818 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طرح جامع کلانشهر اراک آماده ارائه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری می شود

نیکخواه مدیرکل دفتر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از تصمیم سازی نهایی در خصوص طرح جامع اراک پس از بازدیدهای صورت پذیرفته خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، احمد نیکخواه در حاشیه هفتمین کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع اراک اظهار کرد: افق زمانی طرح جامع اراک در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و با بررسی‌های صورت گرفته در پنج سال اخیر در نهایت در پایان سال ۹۷ مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص این طرح اخذ  و جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی ایران ارجاع شد.

وی افزود: مطابق روال تمامی طرح‌ها، جلساتی در خصوص بررسی این طرح در کمیته فنی به شکل مفصل و به تفکیک در حوزه‌های مختلف طرح مذکور  مورد بررسی قرار گرفت.

  مدیرکل دفتر دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: با گذشت شش کمیته فنی، امروز در هفتمین کمیته برنامه‌ریزی تصمیم بر این است پس از بررسی در کمیته  بازدید میدانی از اراک و مناطق هدف،بخش حریم طرح، اراضی مربوط به توسعه‌های آتی شهر، بافت مرکزی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی صورت گیرد چراکه در برخی موارد نمی‌توان اطلاعات کافی را در جلسه اخذ کرد.

نیکخواه بیان کرد: به نظر می‌رسد کمیته فنی با برگزاری همین ۷ جلسه بتواند منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه صورتجلسه و اتخاذ تصمیم و ارائه گزارش به شورایعالی شهرسازی را در اختیار قرار دهد تا در نهایت طرح جامع اراک مطابق تصمیم شورایعالی شهرسازی ابلاغ و مراحل نهایی سپری شود.

وی با اشاره به اینکه در هر طرحی معمولا مزایا و معایبی وارد است، اضافه کرد: طرح جامع اراک ایراد ساختاری نداشته و تنها اختلاف نظرهایی میان مشاور طرح و مراجع استانی بر این طرح وارد است که طبیعی است  و البته در طرح جامع اراک اختلاف نظرها  نسبت به سایر طرح‌ها کمتر بوده و خوشبختانه در بسیاری از موارد نظر کمیته فنی و مراجع استانی و کمیته فنی منطبق بر یکدیگر بود.

مدیرکل دفتر دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت: در طرح جامع کلانشهر اراک در مقایسه با برخی طرح‌های دیگر، خوشبختانه کمبودهایی که ممکن بود از نظر کمیته فنی بر طرح وارد باشد به مقدار زیاد مشهود نبود که در این راستا لازم است از زحمات مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی و مجموعه وزارت و راه و شهرسازی تشکر کرده و امیدواریم این طرح سبب خیر و پیشرفت در اراک باشد.

نیکخواه در خصوص طرح ۵۸ متری نیز گفت: طرح ۵۸متری یکی از پیشنهادات طرح شبکه معابر شهری اراک است و یکی از اسنادی که در هر طرح جامع بررسی می‌شود سند شبکه معابر است.

مدیرکل دبیرخانخ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران افزود: این طرح دارای حساسیت بوده و اجرای آن  مقداری دشوار است چراکه احداث معبر بر بافت موجود شهری است و تقریبا چنین موردی سابقه‌ای نداشته که معبر را مطلق بر بافت ایجاد کرده باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش کمیته فنی بر این است که در ابعاد  مختلف ضرورت این طرح و مجموعه تهدیدها و فرصت‌های موجود را بررسی کند.

نیکخواه تصریح کرد:  همانطور که در حریم و محدوده شهر موظفیم برای شورایعالی شهرسازی تصمیم سازی کنیم در نتیجه در حوزه ۵۸متری نیز مجموعه موارد و بررسی‌ها به شورا گزارش می شود تا شورا در نهایت در خصوص این طرح تصمیم گیری لازم را انجام دهد.