شناسهٔ خبر: 69076 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان:

محلات هدف با تکمیل پروژه‌های بازآفرینی توانمند می‌شوند/ پروژه "انبار غله" یک تحول اساسی در شهر سنندج است

ملکی معاون عمرانی استانداری کردستان معاون عمرانی استانداری کردستان بابیان اینکه با تکمیل پروژه‌های بازآفرینی به دنبال توانمندسازی محلات هدف در سطح استان هستیم، پروژه بازآفرینی محله "انبار غله" را یک تحول اساسی در شهر سنندج خواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان در دیدار با سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه استان کردستان نقاط قوت فراوانی دارد که نباید از آن‌ها چشم‌پوشی کرد، گفت: مجموعه راه و شهرسازی، دستگاه‌های اجرایی، شهرداران و فرمانداران استان به‌عنوان اعضای ستاد بازآفرینی استان در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ حضور فعالی در این ستاد داشتند؛ بر این اساس تلاش کردیم پیشنهادها را از دل شهرداری‌ها و شهرستان‌های استان اخذ و به‌منظور رفع چالش‌های موجود بررسی کنیم و پس از سپردن کار به دست مشاوران ذی‌صلاح و تعریف پروژه به شرکت بازآفرینی شهری ایران معرفی کنیم.

وی افزود: در سال ۹۶ علی‌رغم اینکه اعتبار مصوب ما در بحث بازآفرینی حدود ۱۴ میلیارد تومان بود ما حدود ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مازاد بر اعتبارات مصوب در این حوزه هزینه کرده‌ایم.

ملکی با اشاره به اینکه از ظرفیت سازمان ملی زمین و مسکن در استان در حوزه املاک استفاده کردیم، اظهار کرد: مجوزی در حدود ۲۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های مشخصی به‌خصوص برای شهر سنندج اخذ شد تا در کنار سایر پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان از این ظرفیت استفاده شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به همکاری خوب شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان ابراز امیدواری کرد، با تکمیل پروژه‌های در دست انجام در توانمندسازی محلات هدف طرح بازآفرینی گام مهمی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن در استان برنامه و بر مبنای آن طرح‌های مطالعاتی را تعریف و دنبال می‌کنیم، گفت: به این منظور اراضی مختلفی شناسایی در محلات هدف شناسایی‌شده است اما فقدان یک سیاست چارچوب دار در دوره‌های پیشین موجب کندی کار شد و کماکان در تلاشیم تقسیم‌کار مناسبی میان دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای ساخت این واحدها صورت گیرد و شاهد جهش مناسبی در این حوزه باشیم.

ملکی، پروژه ۳۲ هکتاری "انبار غله" سنندج را یک تحول اساسی در این شهر خواند و گفت: درخواست ما از شرکت بازآفرینی شهری برگزاری جلسه با سازمان اوقاف و تعیین تکلیف مالکیت زمین پروژه "انبار غله است تا در ادامه کار را بتوانیم گام‌های مثبتی در این پروژه برداریم.

وی افزود: سنندج می‌تواند همچون رشت که اقدامات خوبی در بافت فرسوده آن صورت گرفته است به‌عنوان دومین شهر در بحث بازآفرینی شهری، پایلوت قرار گیرد. 

معاون عمرانی استانداری کردستان با اشاره به اینکه به محدودیت‌های شرکت بازآفرینی واقف هستیم، گفت: پروژه‌های خوبی را در بسیاری از معابر و محلات هدف بازآفرینی در هفت شهر استان شروع کرده‌ایم که در صورت تعلل، گذشت زمان و رسیدن فصل سرما ضمن از دست دادن فصل کاری نیازمند دوباره‌کاری در بخش‌هایی از این پروژه‌ها خواهیم شد. بنابراین تقاضای ما این است که با توجه به اینکه  پروژه‌های ما کاملاً آماده است و GIS معابر را نیز کاملاً آماده‌شده است به مجموعه شهرداری‌های استان در این خصوص کمک ویژه‌ای صورت گیرد.

گفتنی است، سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه، دهم تیرماه در سفر به استان کردستان ضمن بازدید از پروژه‌های بازآفرینی شهری با مسئولان استان دیدار کرد.