شناسهٔ خبر: 69135 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

وظیفه:

وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان تا سه روز آینده ادامه دارد/ ۷۲ کیلومتر بر ساعت بیشینه سرعت باد

احد وظیفه مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان تا ۷۲ ساعت آینده ادامه دارد، بیشینه سرعت وزش باد در این منطقه را ۲۰ متر بر ثانیه، معادل ۷۲ کیلومتر بر ساعت خواند.

احد وظیفه، مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به موج در حال گذر در شرق کشور، وزش باد شدید و گرد و غبار در سیستان و بلوچستان امروز(چهارشنبه) در اوج خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وزش بادهای ۱۲۰ روزه را تا اواخر تابستان در سیستان و بلوچستان خواهیم داشت، گفت: وزش این بادها همواره وجود دارد منتها در مقاطعی با شدت و ضعف همراه است. و بر اساس مدل های عددی پیش بینی می کنیم بیشینه سرعت باد در حدود ۲۰ متر بر ثانیه یا ۷۲ کیلومتر بر ساعت باشد.

وظیفه تصریح کرد: البته سرعت یاد شده بر اساس داده های مدل های هواشناسی است  و امکان تغییرات کوچکی در این خصوص وجود دارد؛ مدل ها نمی توانند به صورت دقیق توپوگرافی واقعی و به عبارتی پستی و بلندی های واقعی را نشان دهد و به نوعی اطلاعات مدل ها به نوعی هموار شده است و مطابق توپوگرافی واقعی نیست؛ در حالی که وجود پستی و بلندی هایی مانند کوه و دره می تواند یک جریان را همگرا یا واگرا کند یا اینکه جریان را کانالیزه کنند. در این شراط سرعت وزش باد می تواند با سرعتی که مدل پیش بینی کرده است اختلافات اندکی داشته باشد.

وظیفه با بیان اینکه به نظر می رسد که تا ۷۲ ساعت آینده وزش باد نسبتا شدید را در این منطقه داشته باشیم، گفت: البته این شرایط در طول شبانه روز نوسان دارد و برای مثال در طول شب تشدید می شود و در ساعات ابتدایی صبح و قبل از طلوع آفتاب به بیشترین مقدار خود می رسد و در طول روز از سرعت آن کاسته می شود.

وی گفت: در طول روز به دلیل گرمای هوا و برقراری ارتباط بین سطح زمین و بالا، گرد و خاک تولید می شود ولی در طول شب سطوح زیرین پایدار می شود و سرعت های بالا چندان در سطح زمین نفوذ نمی کند.

مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی وقوع پدیده بادهای شدید در سیستان و بلوچستان را یک فرآیند دائمی خواند و اظهار کرد: این پدیده از تقریبا از اوایل خردادماه شروع می شود و اواخر شهریور به طول می انجامد.

وی گفت: جریان پرفشار در رشته کوه هندوکش با عبور سیستم های مهاجر تقویت می شود و با توجه به جریان کم فشار حرارتی که در منطقه سیستان و بلوچستان قرار دارد، سبب برقراری جریان دائمی شمال به جنوب در فصل گرم سال می شود و زمانی که برخی جریان های مهاجر این اختلاف فشار را تشدید می کنند، منجر به وقوع باد شدید و در نتیجه خیزش گرد و خاک می شوند.