شناسهٔ خبر: 6919 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد:

راهکارهایی متناسب با اولویت حفظ و نگهداشت بافت تاریخی ارائه گردد

جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در نخستین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش های زمین؛ ابنیه، ساختمان و شهرسازی در سالجاری اعلام کرد: با حفظ اصالت ساختار تاریخی بنا باید به مقاوم‌سازی اقدام نمود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، نخستین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در سال جاری در ساختمان اداره کل راه و شهرسازی با موضوع بررسی راهکارهای حفاظت از بافت فرسوده با اولویت بافت تاریخی تشکیل شد.

محسن بهشتی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در سخنانی با اشاره به مباحث مطروحه در خصوص نگهداری بافت تاریخی گفت: باید راهکارهایی با اولویت حفظ و نگهداشت بافت تاریخی اندیشیده و به بحث گذاشته شود.

وی با تاکید بر حفظ اصالت ساختارهای تاریخی بنا ادامه داد: اگر پاره ای تعلل ها در مرمت و انتخاب مصالح در خصوص ارگ تاریخی بم انجام نشده بود هم اینک این بنای بی نظیر تخریب نمی شد.

بهشتی راهکار مناسب در حفظ و مرمت بناهای باستانی را تعمق و بررسی در اصالت بنا دانست و توضیح داد: باید موارد دخل و تصرف در تاریخ بنا مورد بررسی قرار گرفته و علت های ماندگاری را جستجو کرد.

وی خاطر نشان ساخت: نباید در بهسازی و نگهداشت بافت تاریخی درگیر مباحث چالشی شد، باید با حفظ بکارت ابنیه تاریخی و استفاده از مصالح بومی، نسبت به مرمت این بناها اقدام عاجل نمود.

در ادامه جلسه اروجی مدیرکل بحران استانداری قم نیز در سخنانی ضمن تاکید بر اولویت حفظ ابنیه تاریخی عنوان کرد: نباید با استفاده از مصالح نامتجانس در مرمت ابنیه تاریخی به اصالت آنها خدشه وارد نمود.

وی تهیه مصالحی که در ساخت این بناها به کار رفته را میسور دانست و ادامه داد: ساختمانی که چند هزار سال قدمت دارد نشان از دانش مهندسان و معماران آن می دهد و نباید در تجدید این بناها مقلد صرف غربی ها شد.

اروجی مصالحی همچون خشت، ساروج، تیرهای چوبی را مصالحی مناسب و همگون با ابنیه تاریخی برشمرد و افزود: حتی الامکان مصالحی چون آهن، فولاد و سیمان کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه جلسه امامی فر مشاور اداره کل میراث فرهنگی استان قم در خصوص روش های بهسازی لرزه ای با ارائه مقاله هایی علمی در قالب عکس و اسلاید به ایراد نظر پرداخت.

نظر شما