شناسهٔ خبر: 69216 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی:

ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر تدوین می‌شود

منصور نویریان منصور نویریان با اعلام این مطلب که ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر تدوین می‌شود، اعلام کرد: از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواسته شده تا با نگاه به تجربه دنیا دستورالعمی را تهیه کنند که در صورت نهایی شدن، اسرع وقت از سوی وزارتخانه به استان‌ها برای اجرا، ابلاغ می‌شوند تا بدین‌ترتیب بخشی از خسارت‌های جانی و مالی کاهش یابد.

منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی در گفت‌وگو با خبرنگار وزارت راه و شهرسازی در خصوص سیلاب‌های اخیر و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار دارد، با اعلام این مطلب که حلقه مفقوده در بحث شهرسازی، ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر است، گفت: مکاتبه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است که بر اساس آن، مرکز تحقیقات، دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر را تدوین می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی به تجربه دنیا در مورد دستورالعمل ساخت و ساز در مناطق سیل‌گیر اشاره کرد و افزود: در دنیا اینگونه نیست که بگویند هرجایی که آب در اثر سیلاب بالا می‌آید، ساخت و ساز صورت نگیرد بلکه برای آن ضوابط و دستورالعمل‌هایی منطبق با دانش فنی و شرایط اقلیمی وجود دارد. بدین معنا که پهنه سیل تعریف دارد و باید ساخت و سازی که در آن مناطق انجام می‌شود با ساخت و ساز معمولی متفاوت باشد.

به گفته نویریان آنچه که در سنت معماری فراموش شده است باید در ضوابط دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه ضوابط و کدها تبدیل به دستورالعمل مشخص شوند آن زمان حتما به صورت سیستمی، اجرا خواهند شد. در حالیکه در روش سینه به سینه، مدتی می‌ماند و در نهایت با تغییر شرایط اقلیمی و یا مواردی از این دست، بعد از مدتی فراموش می‌شود.

نویریان اعلام کرد: از مرکز تحقیقات خواستیم با نگاه به تجربه دنیا دستورالعمی را تهیه کنند. با نهایی شدن این دستورالعمل در اسرع وقت، موارد فوق از سوی وزارتخانه به استان‌ها برای اجرا، ابلاغ می‌شوند تا بدین‌ترتیب بخشی از خسارت‌های جانی و مالی کاهش یابد.

وی یادآور شد: در بحث سیلاب، کارگروهی با دستور وزیر راه و شهرسازی فعال است. تصور می‌کنیم با هوشیاری که هم در مسئولان و هم در مردم ایجاد شده است دستورالعمل‌ها با دقت و همچنین با زمانبندی مناسب، تهیه و اجرایی شوند. در غیر اینصورت تا بحران بعدی دچار فراموشی می‌شویم.