شناسهٔ خبر: 69262 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس ستاد هماهنگی و بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان:

بازسازی و تعمیر واحدهای سیل‌زده لرستان تا پایان سال ۹۸ به پایان می‌رسد/ پرداخت ۶۵ میلیارد تومان وام و تسهیلات بلاعوض به متقاضیان لرستان

سیل رضا خواجه‌ای از آغاز تعمیرات ۱۲۸۰۰ واحد مسکونی و ۵۰۰۰ واحد احداثی سیل‌زده استان لرستان خبر داد و گفت: تعمیر واحدهای مسکونی سیل زده استان تا پایان مردادماه و بازسازی واحدها نیز تا پایان سال‌جاری با مشارکت مردم به اتمام می‌رسد.

رضا خواجه‌ای رییس ستاد هماهنگی و بازسازی استان لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین روند بازسازی‌ها در آن استان را تشریح کرد و گفت: در استان لرستان مجموعا ۷۸۰۰ واحد احداثی و  ۱۴۰۰۰ واحد تعمیری شناسایی شده‌اند که تاکنون آواربردای و بازسازی و همچنین تعمیر حدود ۵ هزار واحد احداثی و ۱۲۸۰۰ واحد تعمیری آغاز شده است.  

رییس ستاد هماهنگی و بازسازی استان لرستان ادامه داد: از ۵۰۰۰ واحد مسکونی احداثی استان که آواربرداری آنها انجام شده است نیز پی کنی۳۶۵۰ واحد، اجرای فوندانسیون ۱۰۰۰ واحد، اجرای اسکلت ۴۰۰ واحد، اجرای دیوارچینی ۱۵۰ واحد و سایر مراحل بازسازی در حال انجام است.

خواجه‌ای افزود: از ۱۲۸۰۰ واحد تعمیری که کار آنها آغاز شده، تاکنون ۵۵۰۰ واحد به  اتمام رسیده است.

این مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: در مجموع حدود ۲۹۰۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند که ۱۷۵۰۰ واحد عقد قرارداد شده و تسهیلات دریافت کرده‌اند.

به گفته خواجه‌ای، تا به امروز در بخش بلاعوض پرداختی به واحدهای تعمیری، احداثی، معیشتی و اجاره بها در استان ۶۵ میلیاردتومان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اعلام این مطلب که مسیرها بازگشایی و راه ها به صورت کامل باز هستند، یادآور شد:  بر اساس مصوبه‌های دولت و ابلاغ آن به بنیاد مسکن، بنیاد به ازای هر واحد شهری ۵۰ میلیون تومان، روستایی ۴۰ میلیون تومان، شهری ۱۲ میلیون و روستایی ۱۰ میلیون تومان وام و بلاعوض پرداخت می‌کند. علاوه بر این، مبلغ ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان معیشتی، برای شهری ۱۲ میلیون تومان بلاعوض اجاره بها و روستایی ۶ میلیون تومان بلاعوض اجاره بها نیز پرداخت می‌شود.

رییس ستاد هماهنگی و بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان در خصوص دیگر خدماتی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به سیل‌زدگان ارایه می‌دهد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ازای هر واحد مسکونی احداثی ۸ تن سیمان رایگان و ۲۰ کیسه رایگان به ازای هرواحد تعمیری می‌دهد. همچنین، هزینه نظارت، طراحی، نقشه‌برداری، پروانه و آواربرداری نیز رایگان است

وی در همین ارتباط افزود: آهن‌آلات ارزان‌قیمت در منطقه در حال توزیع است و مجموع خدماتی که به سیل‌زدگان ارایه می‌شود، کمک می‌کند تا قیمت تمام‌شده ساختمان به حداقل برسد. اینها بخشی از کمک‌هایی است که به سیل‌زدگان در بخش مسکن ارایه می‌شود.

خواجه‌ای با تاکید بر اینکه بازسازی‌ها با مشارکت مردمی انجام می‌شود، تصریح کرد: چنانچه خود مردم پای کار باشند پیش‌بینی بنیاد این است که تا پایان مردادماه سال‌جاری عملیات تعمیر واحدهای تعمیری را به پایان برسانیم و تلاش می‌کنیم با مشارکت مردم عملیات احداث واحدهای تخریبی سیل‌زده را به پایان برسانیم.

وی همچنین اعلام کرد: خانوارهایی که تحت هیچ ارگان و سازمانی نیز نیستند و در عین حال توان بازسازی را نیز ندارند تحت حمایت‌های بنیاد مسکن قرار می‌گیرند.