شناسهٔ خبر: 69342 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری:

اجرای خیابان ۵۵ متری اراک در ششمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی لغو شد / پیاده‌محوری اولویت تهیه طرح‌های توسعه و عمران شهری است

ششمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در سال 98 فرزانه صادق مالواجرد با اعلام تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر پیاده محوری و ارتقای کیفیت‌زیست در شهرها به جای ماشین محوری از بررسی طرح جامع کلانشهر اراک در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد و گفت: اجرای طرح خیابان ۵۵ متری شهر اراک با نظر اعضای اصلی شورا لغو شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص بررسی طرح جامع کلانشهر اراک و تصمیمات شورای عالی در این باره از لغو اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک خبر داد و گفت: طرح جامع اراک که مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را نیز داشت با هفت جلسه و دو بازدید میدانی اعضای کمیته فنی که پیش تر انجام شده بود به شورای عالی آمد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه طرح جامع شهر اراک ضمن دارا بودن بخش های مختلف به تمامی جنبه‌ها پرداخته بود، اعلام کرد: در بررسی طرح جامع شهر اراک، ضوابط ساخت و ساز، سقف جمیعت‌پذیری، افق طرح و افزایش محدوده هایی که لازم بود انجام گیرد، ارائه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، مهمترین مورد بررسی طرح جامع کلانشهر اراک را که مطالبه عمومی را نیز با خود داشت، اجرای طرح موسوم به خیابان ۵۵ متری اراک عنوان کرد و توضیح داد: به جهت بررسی‌های فنی و کارشناسی در خصوص خیابان ۵۵ متری اراک، علاوه بر کارشناسی‌های شهرسازی و معماری، گزارش ویژه معاونت حمل ونقل نیز در اینباره ارایه شد که با تاکیدی که استاندار، معاون عمرانی استاندار، شورای شهر و شهرداری اراک داشتند، اعضای اصلی شورا به اتفاق رای بر لغو اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در شهر اراک را دادند.

صادق مالواجرد ادامه داد: مقرر شد به جهت مدیریت ترافیک، پیوست حمل و نقلی با تاکید بر مدیریت ترافیک در شهر اراک، استفاده از پتانسیل های موجود در معابر و اصلاحات هندسی در پیوست ترافیک لحاظ و با تدقیق های لازم، به کمیته های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصریح کرد: مشخصا اجرای طرح خیابان ۵۵ متری اراک کاملا شفاف و به اتفاق آرا، لغو شد.

وی همچنین توضیح داد: متاسفانه شاهد غلبه ماشین و اتومبیل در شهرها هستیم و اینکه پیاده مداری و انسان زیست بودن شهرها عموما نادیده گرفته می شود که این موضوع البته تنها به شهر اراک مربوط نمی شود و در تمامی شهرها شاهد این نگاه هستیم.

صادق‌مالواجرد ادامه داد: با تجربه هایی که کسب کرده ایم و اثرات تخریبی که غلبه ماشین بر شهرها به جای غلبه انسان مدار بودن داشته، تاکید بر پیاده محوری از اولویت های سیاست ها و برنامه هایی است که دنبال می‌کنیم.