شناسهٔ خبر: 6997 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران خبر داد:

«مراکز تجمع شهری و تفریحگاه» برای شهرهای جدید ایجاد می‌شود/ تصور اینکه شهرها سکونتگاه هستند کفایت نمی‌کند/ ایجاد شبکه ریلی برای دسترسی شهریار و اندیشه به تهران در آینده

آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای ایجاد مجتمع های شهری در شهرهای جدید پرند، پردیس، بهارستان، صدرا و سایر شهرهای جدید خبر داد و درباره مسیرهای ارتباطی شهرهای حومه غرب تهران با کلانشهر گفت: در این زمینه اولویت من استفاده از سیستم های قطار حومه ای برای ارتباط با تهران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز (پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت) بعد از بازدید از پروژه احداث سکو در ایستگاه راه آهن شهرستان قدس، پل سه طبقه ورودی به این شهرستان و همچنین بازار بزرگ ایرانی - اسلامی شهر جدید اندیشه در جمع خبرنگاران گفت: بازار بزرگ اندیشه آماده افتتاح و بهره برداری است و در سفری که رییس جمهور به این منطقه دارند افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد بناها و فضاهای معماری که می‌تواند هویت بخش شهرها باشد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا در همه شهرهای جدید یک مرکز تجمع شهری به منظور گذران اوقات فراغت مردم ایجاد شود، ضمنا این فضاها باید از شاخصه های شهری که شامل مسجد، بازار، تفریحگاه و محل هایی که گفتگوی شهری و دیدارهای مردمی در آن صورت می‌گیرد برخوردار باشند.

آخوندی افزود: خوشبختانه شهر جدید اندیشه با ساخت بازار بزرگ در ایجاد یک فضای تفریحی و تجاری پیش قدم بود البته ما این برنامه را برای پرند، پردیس، بهارستان، صدرا و سایر شهرهای جدید داریم؛ ضمن اینکه پیگیر ساخت این فضاها برای شهرهای موجود نیز هستیم. اینکه تصور کنیم شهر فقط یک خوابگاه و سکونتگاه  است کفایت نمی کند چراکه مردم انتظار دارند محلی با کیفیت برای گذران اوقات فراغت خود داشته باشند و این فضاها به شدت می تواند در جهت آرامش بخشی به مردم و ساکنان منطقه کمک شایانی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معماری بازار بزرگ اندیشه برگرفته از معماری ایرانی و بناهای تاریخی ایران از جمله باغ فین کاشان، مسجد آقابزرگ کاشان، میدان امام و نقش جهان اصفهان، باغ عفیف آباد شیراز و برخی دیگر از بناهای تاریخی کشور است، گفت: این بازار مشتمل بر ۱۱ سرا با عنوان مشاهیر فرهنگی ایران است. ضمن اینکه یک حالت مدرن دارد انسان در این فضاها احساس آرامش می کند که نکته بسیار مهمی تلقی می شود.

وی درباره دسترسی ارتباطی شهرستان های شهریار، قدس و ملارد به کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه جمعیت بسیار زیادی در این منطقه متمرکز شده اند گفت: بر اساس آمار آقای گروسی نماینده مردم این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهرستان های شهریار، قدس و ملارد ساکن هستند که بخش عمده تردد این افراد به تهران است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این منطقه دارای شبکه حمل و نقلی است اما بیش از ظرفیت در این شبکه تردد می شود که اولویت من استفاده از سیستم های قطار حومه ای برای ارتباط با تهران است، لذا اولین اقدام من فعال کردن راه آهن حومه ای تهران به شهرستان قدس و در ادامه به کرج و در آینده ایجاد محورهای دسترسی حمل و نقل ریلی با شهریار، اندیشه و سایر مناطق است. علاوه بر این باید شبکه حمل و نقل جاده ای را مورد بازنگری قرار دهیم که در این زمینه شهردار شهرستان قدس پیشنهاد ایجاد یک آزادراه را ارائه داده است که مطالعات مهندسی آن انجام می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه این مطالعات برای احداث آزادراه با سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام می شود./

نظر شما