به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی ضمن اعلام این خبر گفت: این توافقنامه به منظور آزادسازی مسیر و اجرای زیرسازی مسیر ریلی اتصال بندر کاسپین به راهآهن رشت- انزلی از ایستگاه پیر بازار تا منطقه آزاد انزلی با تامین مالی سازمان منطقه آزاد انزلی و اجرای شرکت ساخت وتوسعه به امضا رسید.
خادمی در توضیح تعهدات طرفین توافقنامه اظهار داشت: نقشهها و مشخصات فنی، نقشههای ارزیابی مسیر و اسناد مناقصه مطابق با مشخصات فنی و استانداردهای نظام فنی و اجرایی کشور از سوی مهندسین مشاور تهیه و پس از تایید سازمان منطقه آزاد انزلی تا نیمه مرداد ماه به شرکت ساخت وتوسعه تحویل داده میشود و شرکت ساخت و توسعه نیز ظرف مدت۱۵ روز پس از تحویل مدارک نسبت به بررسی و تصویب طرح و انجام مراحل پیمان پروژه اقدام میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این توافقنامه مقرر است شرکت ساخت و توسعه نسبت به اجرای زیرسازی و تملک اراضی راهآهن با تامین مالی منطقه آزاد انزلی اقدام کند.
خادمی در خصوص مزایای این خط ریلی اظهار داشت: قرارداد همکاری در اجرای این مسیر ریلی با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب، توسعه و تقویت ظرفیتهای حمل و نقل ترکیبی و چندوجهی و استفاده از قابلیتها و مزیتهای این منطقه و بندر کاسپین منعقد شده است که این مسیر ریلی در توسعه توسعه و تسهیل روابط اقتصادی و ارتقای ظرفیتهای مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به بهرهبرداری از راهآهن قزوین- رشت در سال ۹۷ به دستور رییس جمهور بیان داشت: این مسیر ریلی با اتصال شبکه ریلی کشور به نوار شمال غربی و حلقه مهم و ناپیوسته ریلی، کریدور ریلی جنوب به شمال را تکمیل کرد.
خادمی گفت: اتصال ریلی به بنادر شمالی کشور که فاصله کوتاهی از رشت قرار دارند یکی از اولویتهای مهم با جهت اقتصادی تر کردن مسیر ریلی قزوین- رشت است.