شناسهٔ خبر: 70099 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ترمينال شهيد باکری فرودگاه اروميه افتتاح شد/ تعريف شبکه پروازی در فرودگاه‌های آذربايجان غربی ضروری است

حسین اسفندیاری عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران گفت: مديريت جديد فرودگاه های استان آذربايجان غربی می بايست شبکه پروازی برای استان تعريف کند تا فرودگاه نقش خود را در توسعه استان بيش از پيش ايفا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه های استان آذربایجان غربی؛ مراسم تکريم و معارفه مديرکل فرودگاه های استان آذربايجان غربی و افتتاح ترمینال شهید باکری فرودگاه ارومیه ظهر امروز ۳۱ تیر ماه با حضور عضو هیات مديره و راهبر عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، مسئولان ارشد استانی و جمعی از مدیران فرودگاههای آذربایجان شرقی برگزار و قراملکي به عنوان مديرکل جديد معرفي شد.

حسین اسفندیاری در این مراسم که در سالن ترمینال شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: زیرساخت های فرودگاهی آذربایجان غربی خوب است و می طلبد که بروز نگهداری شود.

وی با اشاره به فعال بودن سه فرودگاه در شهرستان های ارومیه، خوی و ماکو گفت: مدیرکل جدید فرودگاه های استان شبکه پروازی برای استان تعریف کند تا فرودگاه نقش خود را در توسعه بیش از پیش ایفا کند.

اسفندیاری در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی در توسعه منطقه افزود: حمل و نقل هوایی به جهت تسریع و تسهیل جابجایی مسافر و بار، بستر توسعه جوامع است که امیدواریم مدیرکل جدید، فعال کردن شبکه پروازی در استان آذربایجان غربی را اولویت کاری خود قرار داده و توسعه استان را شتاب بخشد.

وی با قدردانی از زحمات 9 ساله پرهیزکار، مدیرکل سابق فرودگاه های استان آذربایجان غربی برای قراملکی مدیرکل جدید آرزوی توفیق کرد.

آذربايجان غربي مي تواند به يکي از پايانه هاي صادرات هوايي کشور تبديل شود

همچنین معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري آذربايجان غربي در این مراسم، حمل و نقل را يکي از مولفه ها و زيرساخت هاي اساسي توسعه عنوان کرد و گفت: توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل بويژه حمل و نقل هوايي در استان مي تواند به رونق اقتصادي و سرمايه گذاري و توسعه گردشگري کمک کند.

رضا حسینی افزود: حمل و نقل هوایی امروز اهمیت بی نظیری در تجارت بین الملل دارد و ما نیز در استان به دنبال توسعه این صنعت هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی، این استان می تواند به یکی از پایانه های صادرات هوایی کشور تبدیل شود.

حسینی اضافه کرد: جذب ایرلاین های فعال خارجی در جهت توسعه صادرات و مبادلات  بین المللی استان نیز باید در دستور کار اداره کل فرودگاه های استان قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همچنین بر لزوم توسعه زیرساخت های فرودگاهی در استان تاکید کرد و گفت: کمک خواهیم کرد رتبه و سطح خدمات فرودگاهی استان به ویژه در فرودگاه ارومیه ارتقا یابد.

قراملکی: نیاز به افزایش پروازها و توسعه شبکه پروازی است

قراملکی، مدیرکل جدید فرودگاه های آذربایجان غربی امروز در این مراسم با اشاره به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی، گفت: در استانی با موقعیت آذربایجان غربی، حمل و نقل هوایی نقش موثری در توسعه استان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وجود سه فرودگاه در ارومیه، خوی و ماکو از مهم ترین زیرساخت های حمل و نقل هوایی استان آذربایجان غربی است که برای استفاده از این سرمایه و ظرفیت، نیاز به افزایش پروازها و توسعه شبکه پروازی است.

مدیرکل جدید فرودگاههای آذربایجان غربی گفت: تلاش خواهیم کرد فرودگاههای استان در بخش جابجایی بار نیز فعال شود.

قراملکی با تاکید بر اهمیت استقرار سیستم ایمنی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی گفت: همکاران نیز در فرودگاههای استان مبنای کار را برای حفظ و ارتقای ایمنی قرار دهند.

وی ارتقای خدمات فرودگاهی و افزایش رضایتمندی، همکاری و تعامل با تمام سازمان ها و نهادها، توجه به سرمایه انسانی و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در فرودگاه ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام را از مهم ترین برنامه های خود اعلام کرد.

پرهیزکار: در فصل آتی سه شرکت پروازهای خود را در فرودگاه ارومیه آغاز می کنند

همچنین کمال پرهیزکار، مدیرکل سابق فرودگاه های آذربایجان غربی در این مراسم گزارشی از عملکرد 9 ساله خود ارائه و اظهار داشت: سطوح نامناسب باند پروازی در سال های گذشته ادامه پروازها رو با مخاطره مواجه کرده بود که در راستای ارتقای ایمنی پروازها، در  ۲۱ روز بهسازی و روکش آسفالت باند پرواز انجام شد.

وی با اشاره به اینکه فضای ترمینال فرودگاه ارومیه از دهه ۷۰ هیچ توسعه ای نداشت و به پرواز توپولوف های ۱۵۰ نفری اختصاص داشت، گفت: با طرح توسعه در سه بخش سالن ترانزیت، سالن ورودی و تعویض و تجهیز سیستم های گیت و بازرسی، ۱۵۰۰ مترمربع به فضا اضافه شد که رضایت نسبی مردم و پروازها را در پی داشت.

پرهیزکار ادامه داد: ترمینال پروازهای داخلی با ۱۷۰۰ مترمربع بازسازی شد و با توسعه آن به ۴۸۰۰ مترمربع فضای مناسب و استاندارد، افزایش ظرفیت ترمینال فرودگاه های ارومیه در پذیرش پروازها را به همراه داشت.

وی از انجام پروژه های بهسازی به ارزش ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در فرودگاه ارومیه خبر داد و افزود: فرودگاه ارومیه در زمینه صدور روادید به مسافران خارجی، راه اندازی سیستمRVR ، نصب سیستم s.f.l.s و ارایه خدمات سوخت به پروازهای اروپایی به صورت ۲۴ ساعته جزو اولین فرودگاه های کشور است.

پرهیزکار گفت: تعداد شرکت های هواپیمایی افزایش یافته و در حال حاضر ۵ شرکت فعال است و در فصل آتی پروازهای سه شرکت نیز آغاز خواهد شد.

وی در پایان ضمن قدردانی از همراهی و همکاری کارکنان فرودگاه های استان برای پیشبرد اهداف، برای قراملکی مدیرکل جدید فرودگاه های استان آرزوی موفقیت کرد.

همچنین پس از آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان غربی ترمینال شهید باکری ارومیه با مساحت 4800 مترمربع افتتاح شد. این ترمینال با برخورداری از  فضای مناسب و استاندارد موجب افزایش ظرفیت پذیرش پرواز و رضایتمندی مردم خواهد شد.

از تجهیزات این ترمینال می توان به صندلی‎ها، چرخ‎های دستی، تسمه نقاله انتقال بار، کانترها و سه دستگاه پله برقی ، سه دستگاه آسانسور و یک دستگاه ایربریج اشاره کرد.