شناسهٔ خبر: 70190 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»:

۵۲ هزار زائر با ۲۰۹ پرواز به بیت الله الحرام اعزام شدند/ برنامه «هما» برای افزایش ناوگان

تعویض موتور ایرباس ایران‌ایر در کمتر از 24 ساعت معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به اینکه تمام ناوگان پهن پیکر «هما» در خدمت عملیات حج قرار دارد، گفت: تاکنون ۵۲ هزار زائر با ۲۰۹ پرواز به فرودگاه های جده و مدینه اعزام شده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن قاسمی، قائم مقام مدیرعامل و معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در حاشیه تعویض موتور ایرباس A۳۰۰-۶۰۰ این شرکت و در جمع خبرنگاران، با اشاره به فشار بالای عملیات حج گفت: تمام هواپیماهای ناوگان پهن پیکر ایر که پیش از این برای پروازهای بین المللی استفاده می شدند، اکنون در حال انجام عملیات حج هستند و پروازهای اروپایی ایران ایر توسط سایر شرکت ها انجام می شود.

وی ادامه داد: پروازهای اروپایی «هما» اکنون توسط سه شرکت ایرانی ماهان، آسمان و قشم ایر و شرکت ترکیه ای اطلس جت انجام می شود، اما پس از پایان پروازهای حج، این پروازها مجددا توسط ایران ایر انجام خواهد شد و از شرکت دیگری کمک نخواهیم گرفت.

قاسمی با اعلام اینکه یک پروژه برای گسترش ناوگان ایران ایر در حال اجرا است، گفت: اگر موفق به خرید یا اجاره هواپیما شویم، فرکانس پروازی ایران ایر افزایش پیدا می کند. 

مسئول عملیات حج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به آمار جابجایی زائران بیت الله الحرام گفت: تاکنون ۲۰۹ پرواز برای انتقال ۵۲ هزار زائر از ۱۷ استان انجام شده و امیدواریم طبق برنامه تا ۱۴ مرداد انتقال حجاج به همین شکل ادامه یابد.

وی افزود: میزان تاخیرات پروازی عملیات حج تمتع امسال بی‌سابقه بود و به طور متوسط تنها ۷ دقیقه تاخیر پروازی داشته‌ایم. مقداری از این تاخیرها به خاطر ادای نمازجماعت مغرب بوده و پس از نماز، پرواز انجام شده و امیدواریم متوسط تاخیرهای حج تا ۱۴ مرداد کمتر شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه انتقال ۵۵۶ هزار زائر بیت الله الحرام در ۳۳ روز صرفاً با هواپیماهای هما باورکردنی نبوده، گفت: این اتفاق با کمک معاونت مهندسی و تعمیرات ایران ایر انجام شد که نمونه آن، تعویض موتور هواپیمای ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ ایران ایر در عرض یک روز بوده است.

وی ادامه داد: سه روز پیش خلبانان هما متوجه شدند، موتور هواپیما نیاز به بازررسی دارد؛ از این رو علیرغم اینکه به این هواپیما نیاز داشتیم، از ساعت ۴ صبح امروز عملیات تعویض موتور شماره یک این هواپیما آغاز شده و تا پایان امشب به اتمام خواهد رسید؛ به نحوی که هواپیمای مذکور از صبح فردا مجددا به عملیات پروازی باز خواهد گشت.

وی به تعمیر هواپیمای حادثه دیده در فرودگاه ساری نیز اشاره کرد و افزود:  یکی دیگر از اقدامات مناسب معاونت مهندسی و تعمیرات ایران ایر در طول عملیات حج تمتع امسال، تعمیر یکی از ایرباس هایی بود که در فرودگاه ساری با تیر چراغ برق برخورد کرد. این هواپیما در کمتر از ۶ ساعت تعمیر و به خط پروازی تحویل شد.

معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به همکاری مناسب سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی برای انجام پروازهای حج تمتع گفت: سازمان هواپیمایی عربستان به طور کلی در جریان حج امسال مناسب عمل کرد و مشکلی از نظر پذیرش هواپیماهای هما در فرودگاه های جده و مدینه نداشتیم.