شناسهٔ خبر: 70191 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای فنی در نشست هم‌اندیشی مستند‌سازی دانش و تجربیات مطرح کرد؛

مدیریت دانش؛ کیفیت، هزینه و زمان بهینه در احداث زیرساخت‌های حمل و نقل

جلسه دبیر شورای فنی در نشست هم‌اندیشی مستند‌سازی دانش و تجربیات گفت: استفاده از تجربیات گذشته در احداث پروژه‌های زیرساختی حمل ونقل، چراغ راه آینده ما در این عرصه برای رسیدن به سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان بهینه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سید محمود علمایی از برگزاری نشست هم‌اندیشی مستند سازی دانش و تجربیات راهسازی خبر داد و گفت: شرکت ساخت وتوسعه به عنوان متولی احداث زیرساخت‌‌های حمل و نقل کشور، وظیفه خطیر دیگری نیز بر عهده دارد و آن ثبت تجربیات تمامی دست‌اندرکاران این عرصه به عنوان میراثی ماندگار برای بهره‌گیری در سایر پروژه‌ها است.

وی اظهار داشت: در ابتدای سالجاری کمیته‌ای متشکل از نمایندگان معاونت‌ها تشکیل شد تا با انتخاب پروژه‌های موفق در ابتدای امر به عنوان پایلوت عوامل موثر در به ثمر رسیدن یک پروژه موفق با حضور دست‌اندرکاران پروژه بررسی و نکات ارائه شده به صورت فایل‌های صوتی، نوشتاری و تصویری در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

علمایی در توضیح جلسات قبل  این کمیته گفت: جلسات گذشته در خصوص بررسی سه پروژه موفق آزادراه  کنارگذر غربی اصفهان، راه‌آهن قزوین- رشت و آزادراه خرم‌آباد- پل زال برگزار شده است.

دبیر شورای فنی نشست امروز را  در ادامه جلسه گذشته، بررسی علل موفقیت در احداث آزادراه خرم‌آباد- پل زال اعلام و بیان کرد:  مهندسان فرخ هاشم‌زاده و منصور چوبینه به عنوان سرمایه‌گذار و پیمانکار، محمدرضا منتظری مجری طرح از سوی کارفرما، فرامرز فراهی نماینده مشاور پروژه و محمد رحمتی به عنوان مقام عالی وقت وزارت راه و شهرسازی که همگی از پیشکسوتان عرصه راهسازی کشور هستند به بیان تجربیات خود در احداث این آزادراه پرداختند.

علمایی با اشاره به گذر این آزادراه از دل کوه‌های زاگرس و صعب‌العبور بودن منطقه  اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات بارز این پروژه اتمام عملیات اجرایی طبق برنامه‌ریزی‌ها، زمان‌بندی و هزینه تعیین شده بود که تجربیات به کار گرفته شده در این آزادراه به طور حتم می‌تواند معیار مناسبی برای سایر پروژه‌های راهسازی شود.

وی پاسخ مشترک تمامی مهندسان حاضر در جلسه را هماهنگی کامل کارفرما، سرمایه‌گذار، پیمانکار و مشاور اعلام کرد و افزود: تامین به موقع سرمایه از سوی سرمایه‌گذار و وزارت راه  وشهرسازی به نسبت سهم،  تکمیل مطالعات و مهندسی همزمان در پروژه و حضور پررنگ و اثربخش مشاور، صداقت در اجرا و مسئولیت پذیری، نگاه ملی به امر راهسازی، حضور دایمی نماینده مجری و سرمایه‌گذار در پروژه و استفاده از ماشین‌آلات نو از مهمترین عوامل موفقیت در اجرای این پروژه محسوب می‌شوند.

‌رییس کمیته مستند سازی دانش و تجربیات همچنین از کتابی که از سوی مهندسین مشاور این پروژه به چاپ رسیده است یاد کرد و بیان داشت: این کتاب مجموعه‌ای از تجربیات  رو‌ش‌ها اجرایی به کارگرفته شده در این پروژه است که به طور حتم بخشی از تاریخ راهسازی کشور برای آیندگان خواهد بود.

علمایی مجموعه این نشست‌ها را میراثی ماندگار از دست‌اندرکاران عرصه راهسازی کشور دانست و گفت: استفاده از تجربیات گذشته در احداث پروژه‌های زیرساختی حمل ونقل، چراغ راه آینده ما در این عرصه برای رسیدن به سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان بهینه است.

شایان ذکر است: علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این نشست‌ها به دبیرخانه شورای فنی شرکت ساخت وتوسعه مراجعه کنند و از نکات آموزنده و راهگشای آن بهره‌مند شوند