شناسهٔ خبر: 70195 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون تعمیر و نگهداری ایران ایر عنوان کرد:

تعویض موتور ایرباس ایران ایر با حداکثر دقت در حداقل زمان ممکن/ تمام هواپیماها مورد پایش منظم هستند

تعویض موتور ایرباس ایران‌ایر در کمتر از 24 ساعت معاون تعمیر و نگهداری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به اینکه تمام هواپیماهای «هما» مورد پایش و کنترل منظم هستند، گفت: عملیات تعویض موتور ایرباس ایران ایر در حداقل زمان ممکن و با حداکثر دقت انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسام الدین سیدین، معاون تعمیر و نگهداری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرآیند تعویض موتور ایرباس A۳۰۰-۶۰۰ این شرکت هواپیمایی، با اشاره به اینکه قسمت مهندسی تعمیرات وظیفه تامین و ارائه هواپیما با صلاحیت پروازی را داراست، گفت: برای محقق شدن این امر، همه هواپیماها از جنبه فنی و عملیاتی تحت کنترل و پایش قرار دارند. طیق دوره های مصوب و مدون، کلیه اجزای هواپیما از قبیل موتور و بدنه مورد بازرسی قرار می گیرند.

سیدین با اشاره به اینکه در عملیات حج امسال تمام پروازها بر عهده «هما» گذاشته شده است، افزود: از یکی دو ماه قبل اقدامات گسترده و فشرده ای را شروع کرده و هواپیماها را به صورت کامل مورد بازرسی و چک قرار دادیم تا استفاده حداکثری از توان موجود ناوگان «هما» در عملیات حج امسال محقق شود و بتوانیم این عملیات را با موفقیت و سرافرازی به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: اقدامات وسیعی صورت گرفت برای آنکه هواپیماها در طول عملیات حج به صورت فعال در خط پرواز باشند. این پایش و کنترل دائمی است و در طول کل این عملیات همکاران من به شکل همراه هواپیما حضور دارند و به شهرهای مختلف با هواپیما پرواز می کنند تا اگر کوچکترین اشکالی در عملیات پیش بیاید، اقدامات اصلاحی را انجام دهند تا عملیات حج با کمترین تاخیر انجام شود.

معاون تعمیر و نگهداری ایران ایر با اشاره به عملیات تعویض موتور هواپیمای EP-IBD گفت: عملیاتی که امروز در آشیانه شماره هما در جریان است، ماحصل یکی از این کنترل ها است. هواپیما در خط پرواز فعالیت دارد اما این پایش هامنتج به این شد که هواپیما با برنامه ریزی منظم یک روز از رده عملیاتی بیرون آمده و اقدام به تعویض موتور شماره یک کنیم.

وی افزود: موتور شماره یک جدا شده و برای انجام چک های مورد نظر به کارگاه موتور ارسال می شود. آنچه که شایان ذکر است، این است که این عملیات را ما با بالاترین دقت و در کمترین زمان انجام می دهیم تا این عملیات کمترین اثر را بر جابجایی زائران داشته باشد.

سیدین با اشاره به اینکه این عملیات در شرایط عادی به شکل آرام تر و تعداد نفرات کمتر انجام شده و بین دو تا سه روز به طول می انجامد، گفت: به علت فشردگی پروازهای حج ناچار هستیم هواپیما را در سریع ترین زمان ممکن به خط پروازی باز گردانیم.

وی افزود: این عملیات از امروز ۴ صبح آغاز شده و امیدواریم ظرف ۱۷ ساعت این تعویض موتور با تست های مربوطه شامل تست موتور و  حداکثر توان  انجام شده و هواپیما تا اواخر شب به چرخه عملیات بازگردد. این کار در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک رکورد محسوب می شود.

معاون تعمیر و نگهداری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه موتور تعویض شده نو نیست، گفت: موتورها مورد تعمیر قرار می گیرند و مدت زمانی که می توان از یک موتور استفاده کرد، بسیار زیاد است. موتور باید اورهال شده و قابلیت سرویس داشته باشد که موتورهای ما اکنون در چنین وضعیتی هستند.