شناسهٔ خبر: 70198 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه‌ای از سوی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری؛

ضوابط بلندمرتبه سازی ابلاغ شد/ استانداران، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صدور مجوز ساخت در چارچوب ضوابط ملزم شدند

فرزانه صادق مالواجرد فرزانه صادق‌مالواجرد در نامه‌ای ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی را به استانداران، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور و همچنین رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را در خصوص ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی ابلاغ کرد.

در نامه ای که به امضای دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده، آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۶ مهر۹۷، پیرو تصمیم مورخ ۱۲ اسفند ۹۵ خود پس از استماع گزارش کمیته فنی ضوابط و مقررات (کمیته فنی شماره ۴) و مشاور در مورد «ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی»، ضمن تصویب ضوابط مقرر نمود:

۱.نتیجه اعمال ضوابط فوق در تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی‌های شهرهای کشور توسط دبیرخانه شورای عالی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به همراه هرگونه پیشنهاد اصلاحی طی ۶ ماه آینده به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گزارش شود.

۲. از تاریخ ابلاغ این مصوبه صدور هرگونه مجوز برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح کشور صرفا در چهارچوب ضوابط این مصوبه مجاز خواهد بود.

در ادامه مصوبه می‌خوانیم: لذا ضمن ابلاغ «ضوابط عام بلند استقرار ساختمان های بلند در شهرهای ایران» به شرح پیوست بر اصول و احکام کلی مترتب بر آن به شرح زیر تاکید می‌شود:

۱.از تاریخی ابلاغ این مصوبه، صدور مجوز هرگونه احداث ساختمان بلند در شهرهای کشور، صرفا محدود به شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر که عرصه‌های بلندمرتبه در طرح‌های توسعه شهری مصوب آن پیش‌بینی نشده باشد در صورت نیاز شهر و وجود تقاضا بدوا می‌بایست گزارش توجیهی ضرورت احداث ساختمان بلند طبق مفاد پیوست این مصوبه توسط شهرداری با تایید شورای اسلامی شهر تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنح و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شود.

۳. در صورت تصویب ضرورت احداث ساختمان بلند در شورای‌عالی، طرح پیشنهادی مربوط به تعیین عرصه ها، ضوابط و مقررات مربوط طبق مفاد پیوست این مصوبه و با بهره‌گیری از راهنمای آن که توسط دبیرخانه شورای‌عالی ابلاغ خواهد شد، تهیه و پس از طی مراحل قانونی به تصویب شورای‌عالی خواهد رسید. مفاد این بند، شامل شهرهایی که احداث ساختمان بلند در طرح جامع آنها پیش‌بینی شده نیز خواهد بود.

تبصره: طرح پیشنهادی نباید موجب تغییر در جمعیت پذیری شهر موردمطالعه شود و صرفا به عنوان تغییر الگوی کالبدی شهر قابل بررسی است.

راهنمای تهیه ضوابط مذکور نیز به پیوست برای تمامی استانداران و روسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال شد.