شناسهٔ خبر: 70322 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات مطرح کرد؛

انجام تحلیل اجمالی و ارزیابی اجتماعی، اقتصادی و کالبدی روند اجرای مسکن مهر/تهیه پیش‌نویس لایحه قانون مالکیت، اداره و نگهداری مجموعه‌های ساختمانی

غزال راهب رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که پیش‌نویس لایحه قانون مالکیت، اداره و نگهداری مجموعه‌های ساختمانی تهیه شده و در صورت تصویب در وزارتخانه به هیات دولت پیشنهاد می‌شود از انجام تحلیل اجمالی و ارزیابی اجتماعی، اقتصادی و کالبدی روند اجرای مسکن مهر، خبر داد.

غزال راهب رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های مرکز تحقیقات را در حوزه پژوهش مسکن و شهرسازی تشریح کرد و با اعلام این مطلب که تدوین استانداردها، مقررات ابعادی و اندازه‌های مسکن از جمله اقداماتی بود که در مرکز تحقیقات انجام گرفته است، گفت: در دو سال گذشته، تحلیل اجمالی روند اجرای مسکن مهر در کارگروه تدوینی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شد، در حال انجام است.

راهب ادامه داد: مرکز تحقیقات بعد از اجرای مسکن مهر با یک کارگروه تدوین با همکاری تخصص‌های مختلف، ارزیابی اجتماعی، اقتصادی و کالبدی، گزارش اجمالی اولیه از ارزیابی فرآیند اجرای طرح مسکن مهر را استخراج کرد که به نظر می‌رسد، می‌تواند برای برنامه‌های پیش‌روی وزارتخانه در حوزه مسکن مفید باشد و از تجربیات آن بهره گرفته شود.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات همچنین خاطرنشان کرد: تحلیل اجمالی مسکن مهر نیاز به فعالیت‌های گسترده‌تری دارد که باید به صورت تفکیکی و موضوعی نیز مسکن مهر مورد تحلیل قرار بگیرد.

نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین از دیگر اقداماتی را که مرکز را همکاری معاونت مسکن و ساختمان انجام داده است، لایحه اصلاح قانون تملک آپارتمان‌ها برشمرد و توضیح داد: دو سال گذشته، کارگروهی در مرکز تحقیقات برای بررسی و اصلاح قانون تملک آپارتمان‌ها تشکیل شد. این قانون در سال ۱۳۴۳ به تصویب مجلس رسیده بود و ابلاغ شد که یک بازنگری در سال ۷۶ بر روی آن صورت گرفته بود اما آن بازنگری به تایید نرسیده بود که به همین دلیل در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت.

راهب ادامه داد: این قانون در اجرا با محدودیت‌ها و چالش‌های عمده‌ای مواجه بود که در عمل پاسخگوی نیازها و الگوهای جدید سکونت نبود. در این کارگروه که با هدف غلبه بر چالش‌های پیش‌رو تشکیل شد، افراد حقیقی و حقوقی از حقوق‌دانها و همکاران معاونت مسکن و ساختمان حضور داشتند. این کارگروه با در نظر گرفتن نظرات دستگاه‌های حقوقی، مراکز رسمی، انجمن‌های حرفه‌ای و صاحبنظران دانشگاهی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌نویسی تهیه شده که این پیش‌نویس در مراحلی است که باید اعمال نظرهای نهایی روی آن صورت بگیرد و اصلاحات نهایی روی آن انجام شود و در صورتیکه در وزارتخانه تصویب شود به دولت به عنوان لایحه پیشنهاد شود.

راهب گفت: لایحه قانون مالکیت، اداره و نگهداری مجموعه ساختمانی در صورت تصویب در وزارتخانه به عنوان لایحه به دولت پیشنهاد می‌شود.

وی تصریح کرد: باور عمومی  در مرکز این است که چنانچه اینکار ه نتیجه برسد و کارهای نهایی تایید آن انجام شود می‌تواند در حل مسائل حوزه آپارتمان نشینی و نگهداری مجموعه های ساختمانی کمک موثری بکند.