شناسهٔ خبر: 70695 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید:

موضوعات اجتماعی و شهرسازی در شهرهای جدید به صورت توامان بررسی می‌شود / ما در شهرهای جدید کالبد را ایجاد کرده‌ایم و اکنون باید این کالبد به مکان‌های خدمت‌دهندگی تبدیل شوند

زهره داودپور زهره داوودپور با اشاره به‌اینکه پس از پیوستن "هشتگرد" به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو، امکان و برنامه سایر شهرهای جدید را برای پیوستن به این شبکه جهانی بررسی می‌کنیم، گفت: موضوعات شهرسازی و اجتماعی در شهرهای جدید به صورت توامان بررسی می‌شود.

زهره داوودپور، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بحث‌های شهرسازی و اجتماعی به صورت توامان در شهرهای جدید دنبال می‌شود و اقدامات خوبی در حال انجام است، گفت: پس از پیوستن موفق هشتگرد به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو می‌توانیم برنامه اجرایی سایر شهرهای جدید را نیز برای پیوستن به این شبکه جهانی بررسی و این موضوع را پیگیری کنیم که هر کدام از این شهرها می‌توانند در چه زمینه‌ای بحث‌های مرتبط با شهر یادگیرنده و حتی شهر خلاق را پیش ببرند و این موضوع را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همچنین می‌توانیم بین شهرهای مختلف کشورمان که عضو این شبکه جهانی هستند ارتباط برقرار کنیم و خوشبختانه بستر و ظرفیت خوبی به این منظور برقرار است و می‌توانیم شبکه داخلی شهرهای یادگیرنده را نیز در درون کشور راه‌اندازی کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه شهرهای جدید به نقطه‌ای رسیده‌اند که اکنون در سیاست‌های کلی شهرسازی کشورمان جایگاه خودشان را پیدا می‌کنند و رشد جمعیت در این شهرها به شدت افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: این شهرها به عنوان مکانی مناسب می‌توانند محل ورود مهاجران جوان چه از شهرهای بزرگ به شهرهای پیرامون و چه از سایر شهرها به شهرهای جدید باشند و به جای افزایش سکونتگاه‌های غیرمجاز از ظرفیت شهرهای جدید که برنامه‌ریزی فعالی دارند استفاده کنیم.

 وی با بیان اینکه در حوزه‌ اجتماعی برنامه‌های مختلفی نظیر مدارس اجتماع‌محور در شهرهای جدید فعال است و در این مسیر گام بر میداریم، گفت: جای امیدواری است که می‌بینیم در بسیاری از شهرهای جدید شهروندانی خاص داریم؛ یعنی کسانی‌که محیط پیرامون خود را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند مهارت‌های خود را ارتقا دهند؛ فقط کافیست که به این افراد آموزش‌های لازم را ارائه کنیم؛ همچنان که در شهرهای بزرگ نیز باید سعی کنیم این آموزش‌ها را از طریق نهادهای شهری در دستور کار قرار دهیم.

داوودپور، برگزاری هفته‌های فرهنگی، مسابقات فیلم، عکس، کتابخوانی و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را از برنامه‌های خوبی برشمرد که در شهرهای جدید در حال انجام است و گفت: از دیگر اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دست اقدام، تجهیز کتابخانه‌های شهرهای جدید به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: ما در شهرهای جدید کالبد را ایجاد کرده‌ایم و اکنون باید این کالبد به مکان‌هایی برای خدمت‌دهندگی تبدیل شوند.

داوودپور، مدارس اجتماع‌محور را از طرح‌های موفق در حال اجرا در شهرهای جدید برشمرد و ابراز امیدواری کرد: این اقدامات بتواند به شعار همیشگی شهرهای جدید که همان "شهر جدید فرهنگ جدید در شهر نشینی" است، تحقق بخشد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح این طرح گفت: در این طرح منظور و مقصود ما استفاده چندمنظوره از مدارس در شهرهای جدید است؛ پویایی مدارس وابسته به حضور  دانش‌آموزان است و در غیر این زمان‌ها فعالیتی در مدارس وجود ندارد؛ اما در این طرح ما تلاش می‌کنیم هم به لحاظ کالبدی این مدارس را با محیط پیرامون ارتباط دهیم و هم اینکه آموزش فقط برای دانش‌آموزان خلاصه نشود و خانواده ها نیز بتوانند آموزش‌هایی نظیر آموزش شهروندی و مهارت‌آموزی را از طریق این مدارس فرا بگیرند تا به نوعی خلاقیت و کارآفرینی را برای والدین به دنبال داشته باشد.

وی گفت: مدارسی که در شهرهای جدید ساخته می‌شود از نظر کالبدی کیفیت و فضای مناسبی دارد که اغلب با مدارس کلان‌شهرها قابل‌مقایسه نیست. مدارس اجتماع‌محور فرصتی است تا از این مدارس و مکان‌ها استفاده چندمنظوره داشته باشیم. این طرح با همکاری نهادهای مختلف نظیر آموزش و پرورش هم‌اکنون در حال اجراست و پیشرفت خوبی در این طرح داشته ایم و در برخی شهرها نیز پیشرفت‌ طرح به گونه‌ای بوده که اکنون باید به گام‌های بعدی این طرح فکر کنیم.