شناسهٔ خبر: 7082 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

به مناسبت هفته جهانی ایمنی برای کودکان صورت گرفت؛

رونمایی از طرح پیشاهنگ ایمنی/ ۱۰ راهكار برای ايمنی عبور و مرور كودكان

هم اندیشی ایمنی در مراسم هم اندیشی ایمنی دانش آموزان به مناسبت هفته جهانی ایمنی از طرح «پیشاهنگ ایمنی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، نشست هم‌انديشي ايمني دانش آموزان به مناسبت هفته جهاني ايمني (ايمني براي كودكان) امروز (يكشنبه ۲۰ ارديبهشت ماه) در مجتمع فرهنگي رضوان برگزار و در اين مراسم از طرح تاسيس پيش آهنگ ايمني رونمايي شد.

بر اساس این گزارش در سال ۹۲  تعداد ۳ هزار و ۵۶۴ نفر از کودکان، نوجوانان و دانش آموزان کشورمان در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

پیشاهنگ ایمنی شخصی است که دانش و مهارت ایمنی، ترافیک و قوانین و مقررات مربوطه را به خوبی فرا گرفته و بدان عمل می‌کند. الگوی رفتاری مناسبی برای افراد جامعه به ویژه دانش آموزان در ایمنی عبور و مرور است؛ همچنین مروج رفتارهای درست ترافیکی و ایمنی از دیگر وظایف او است.

پیشناهنگ ایمنی همیار افراد دیگر برای ایمن بودن در مسیر رفت و آمد خواهد بود و همچنین همیار مسئولان مدرسه و دستگاه‌هاي مسئول حمل و نقل براي ايجاد نظم و امنيت راه خانه تا مدرسه است.

در اين مراسم، بخارايي رييس هيات مديره جميعت طرفداران ايمني راه ها گفت: اين طرح مي تواند الگوي رفتاري مناسبي براي افراد جامعه به ويژه دانش آموزان در ايمني عبور و مرور باشد.

۱۲۰۰ نفر سال گذشته در جاده های کشور کمتر کشته شدند

رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بيان اينكه با تلاش هاي انجام شده سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر كمتر از سال ۹۲ در تلفات رانندگي جان خود را از دست دادند گفت: البته هنوز اعتقاد داريم اين ميزان بايد كاهش يايد.

وی با اشاره به اينكه سومين هفته جهاني ايمني راه‌ها معطوف به حمايت از كودكان و نوجوانان است افزود: اولين هفته جهاني ايمني راه ها در سال ۲۰۰۷ با فراخوان ۴۰۰ جوان از ۱۰۰ كشور جهان با موضوع حفاظت از جان جوانان برگزار شد و مصوبات اين جلسات به تصويب قطعنامه اي در سازمان ملل منجر كه بر اساس آن سال هاي ۲۰۱۱تا ۲۰۲۰ با عنوان دهه كاهش تلفات با هدف نجات جان انسان ها نامگذاري شد.

بخارايی ادامه داد: در سال ۲۰۱۳ دومين هفته ايمني با تمركز حفاظت از عابران پياده برگزار و در نهايت امسال هفته جهاني ايمني با عنوان (ايمني براي كودكان) در حال برگزاري است.

وی با اشاره به ۱۰ راهكار براي ايمني عبور و مرور كودكان گفت: كنترل سرعت، عدم رانندگي در حال حواس پرتي و خواب آلودگي، استفاده دوچرخه سواران و موتورسواران از كلاه ايمني، مهار ايمني كودكان در خودرو، افزايش توانايي كودكان براي ديدن و ديده شدن، تقويت زيرساخت جاده ها، طراحي خودروي مناسب، كاهش خطر براي رانندگان جوان، فراهم كردن مراقبت هاي مناسب براي كودكان مصدوم و نظارت بر كودكان در حاشيه جاده ها ۱۰ راهكار براي ايمني عبور و مرور كودكان توسط سازمان ملل مطرح شد.

در اين مراسم، كفاش معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش ضمن تشكر از وزارت راه و شهرسازي گفت: از اين وزارتخانه به دليل اينكه به باور آغاز فرهنگ سازي از كودكي و نوجواني رسيده است بايد تشكر كرد.

وی همچنين ضمن تشكر از پليس راهنمايي و رانندگي گفت: طرح همياران پليس با همكاري راهنمايي و رانندگي سالها در حال اجرا است.

بنابر این گزارش، در هم انديشي ايمني دانش آموزان، سرهنگ حمیدی فرمانده پلیس راه کشور نیز با بیان اینکه طی سال‌های نه چندان دور شاهد کشته شدن حدود ۲۷ هزار نفر در جاده های کشور بودیم گفت: اقدامات چند سال گذشته با حمایت دستگاه‌های ذیربط منجر به کاهش ۱۰ هزار نفری تلفات طی یکسال شد به طوریکه میزان تلفات رانندگی در سال گذشته به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه طرح همیاران پلیس نقش بسزایی در کاهش تلفات جاده‌ای داشت افزود: فعالیت ما در جهت کاهش تلفات رانندگی در سال های آینده قطعا بیش از پیش است که این امر با انسجام بیشتر آموزگاران، اولیا و حتی دانش آموزان رخ می دهد.

در این مراسم سعید معید فر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی و فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز حضور داشتند./

نظر شما