شناسهٔ خبر: 70861 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران:

همایش ملی مدیریت بحران شهریورماه در تهران برگزار می‌شود / برگزاری همایش‌های آتی به صورت منطقه‌ای/ توجه علمی و تخصصی به مدیریت بحران ضروری است

رضا نفیسی رضا نفیسی ضمن اعلام این مطلب که همایش ملی مدیریت بحران به صورت یکروزه و ۱۲ شهریورماه در تهران برگزار می‌شود از تلاش برای تفکیک مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از دیگر وظایف مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش ملی مدیریت بحران با حضور رضا نفیسی رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، رضا رودباری مسئول ستاد بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بخشی از مسئولان ارشد روابط عمومی ستاد وزارتخانه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

رضا نفیسی رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارتخانه در خصوص برگزاری همایش ملی رویکرد نوین به مدیریت بحران و جزئیات آن، گفت: همایش فوق به صورت یک روزه و در ۱۲ شهریورماه در تهران و در مرکز مدیریت صنعتی در احمدآباد مستوفی با حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، مدیران بحران استان‌ها، مدیران شهرسازی و همچنین مدیران راهداری استان‌ها، کارشناسان بحران شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه و همچنین کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه برگزار می‌شود.

رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، ادامه داد: سخنرانی‌های علمی، برگزاری کارگاه آموزشی و تقدیر از کارشناسان و مسئولانی که در بحران اخیر سیل در کشور، با ارایه گزارش‌ها و تحقیقات خود به مدیریت بحران یاری رساندند از دیگر برنامه هایی است که برای همایش فوق در نظرگرفته شده است.

نفیسی با اشاره به اینکه این دوره آموزشی مقدمه ای برای برگزاری دوره های بیشتر است، توضیح داد: هدف ما از برگزاری همایش به صورت یک روزه کم کردن هزینه‌ها و بهره‌وری بیشتر از مباحثی است که در دوره‌های آموزشی به شرکت‌کنندگان ارایه می‌شود. در نظر است تا همایش‌های بعدی را به صورت منطقه‌ای برگزار شود و استان‌های هر منطقه با آموزش‌های تخصصی‌تری نسبت به مدیریت بحران آموزش داده شوند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مدیریت بحران کنیم نیاز به ابزارهایی داریم که یکی از آنها منابع انسانی است که وجود دارند اما باید متخصص شوند و آموزش‌های اصولی و کاربردی ببیند. همچنین نیاز به یکسری ابزار و وسایلی است که از الزامات اینکار است.

نفیسی بخشی از مشکلات مرکز را مستقر بودن در وزارتخانه و همچنین تداخل کارهای فراوان عنوان کرد و گفت: در صدد هستیم تا مکانی دیگر را به این مرکز اختصاص بدهیم و ابزارها و الزامات لازم برای انجام اینکار نیز در حال تدارک است. مرکز EOC (مرکز عملیات اضطراری) وزارت راه و شهرسازی در ساختمان وزارتخانه مستقر است و به نظر می‌رسد که مکان مناسبی برای اینکار به شمار نمی‌رود. در این خصوص با معاون منابع انسانی وزارتخانه نیز گفتگوها و مذاکراتی انجام شده و در  دست پیگیری است.

رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران همچنین در خصوص برنامه‌هایی که مرکز فوق در دستور کار قرار دارد، گفت: انجام یکسری پروژه‌های مطالعاتی در دستور کار است و از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه نیز خواسته‌ایم تا مطالعات خود را در این خصوص به ما ارایه دهند.

نفیسی ادامه داد: به دنبال آن هستیم بخش بحران و پدافند را از سایر موارد جدا کنیم زیرا حجم کار بسیار زیاد است که این موضوع به سازمان امور اداری و استخدامی رفته است تا مرکزی مجزا در خصوص بحران و پدافند ایجاد شود. انجام این کار می‌تواند کمک موثری باشد زیرا تنوع کاری در مجموعه ما فراوان است و نمی توان به تمامی موارد رسیدگی کرد.

وی تصریح کرد: کار اساسی که باید در این زمینه انجام شود این است که یک ساختار مستقل و مجزایی برای بحران و پدافند ایجاد شود.

گفتنی است در جلسه فوق، رودباری مسئول ستاد بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تعدادی از مسئولان ارشد روابط عمومی ستاد وزارتخانه حضور به هم رساندند و به ارایه نقطه نظرات خود دراینباره پرداخت.