شناسهٔ خبر: 71265 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان:

نقش مؤثر صنعت دریانوردی در تجارت جهانی

عادل دریس بیش از ۹۰ درصد بار تجارت جهانی بر دوش شبکه حمل‌ونقل دریایی قرار دارد و در این میان کشور عزیزمان که از جنوب، از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد و از شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر متصل است، ازجمله کشورهای برخوردار جهان در حوزه ارزشمند و فعال دریانوردی است.

بیش از ۹۰ درصد بار تجارت جهانی بر دوش شبکه حمل‌ونقل دریایی قرار دارد و در این میان کشور عزیزمان که از جنوب، از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد و از شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر متصل است، ازجمله کشورهای برخوردار جهان در حوزه ارزشمند و فعال دریانوردی است.

دریانوردی و توجه به اهمیت آن در توسعه بازرگانی کشور و نقش آن در ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای کشور بیش از گذشته موردتوجه سیاست‌گذاران کلان قرارگرفته است. حمل‌ونقل از طریق دریا همچنان ارزان‌ترین روش در تجارت است و حمل‌ونقل دریایی را می‌توان به‌عنوان ابزار اصلی توسعه تجارت بین‌المللی برشمرد.

لذا با توجه به رویکرد اخیر کشورمان به اقتصاد دریا محور طی دهه اخیر، می‌توان افق شکوفایی را برای دریانوردی و صنایع وابسته به آن و همچنین مزایای حاصل از سرمایه‌گذاری در این صنعت راهبردی متصور شد.

تخلیه بیش از ۵ میلیون کالای اساسی در ۴ ماهه اخیر و تأمین کالاهای استراتژیک کشور در بنادر گویای اهمیت نقش صنعت حمل‌ونقل دریایی و بنادر به‌عنوان مبادی ورودی به آن است و می‌تواند بیش‌ازپیش اهمیت جایگاه صنعت دریانوردی را برای همگان ملموس کند. ازاین‌رو دریانوردی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کمتر توجه شده به آن به‌مثابه یک راهبرد اقتصادی عمده می‌تواند راهگشای برون‌رفت از چالش‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده به کشورمان مدنظر قرار بگیرد.

بنادر به‌مثابه دروازه‌های ورود به گستره بازرگانی دریایی و صنعت حمل‌ونقل دریایی می‌توانند نقش تأثیرگذاری در بسط و توسعه این صنعت ایفا کنند. واردات، صادرات و سایر گونه‌های مبادلات کالا در بنادر که در پیوند مستقیم و مرتبط با حوزه دریانوردی هستند، ازجمله وجوه ایجاد ارزش‌افزوده در بنادر هستند و استقبال فزاینده صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نشان از آن دارد که دریانوردی و بنادر جایگاه خود را در رویکردهای اقتصادی و بازرگانی باهدف کسب و ایجاد ارزش‌افزوده پیداکرده است.

افزایش تبادلات بین‌المللی از طریق دریا به دست توانمند دریانوردان صورت می‌پذیرد و ما به‌عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ جامعه بندری ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه این عزیزان، تلاش کرده‌ایم با بهبود در ارائه خدمات ازجمله خدمات الکترونیکی از طریق پرتال جامع امور دریانوردان که در کلیه بنادر به‌ویژه در بندر امام خمینی (ره) که در دسترس عموم قرارگرفته، امور مربوط به بازیگران در توسعه اقتصاد کشور در صنعت دریانوردان را تسهیل کنیم.

در این میان برخی چالش‌ها و مشکلات مرتبط با حرفه دشوار دریانوردی موجب شده، انگیزه و جذابیت لازم برای اشتغال نیروهای انسانی تازه‌نفس فراهم نشود. لذا حل مشکلات و چالش‌های شاغلان حرفه دریانوردی می‌تواند نقش مؤثری در توسعه روزافزون این صنعت و درنتیجه شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد.

عادل دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان