شناسهٔ خبر: 71280 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مناسبت روز ملی دریای خزر انجام گرفت؛

نشست تخصصی ذی‌نفعان در حفاظت و بهره‌برداری از دریای خزر برگزار شد

جلسه گیلان نشست تخصصی ذی نفعان در حفاظت و بهره برداری از دریای خزر در مؤسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان,  عابد رئیس گروه تحقیقات هواشناسی این اداره کل با ارائه پاور پوینت  گزارش مبسوطی از روند تغییرات دماي هوا در دریای خزر طی ۶۰سال گذشته را تشریح کرد.

سپس سمانه نگاه کارشناس پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی گیلان نیز گزارشی را با عنوان تغییر آب و هوای کاسپین ضمن اشاره به وقوع پدیده نوظهور جوی در پهنه کاسپین ناشی از تغییرات آب و هوایی، به تشریح اثرات تغییرات اقلیم بر این زیستگاه آبی پرداخت.

در این جلسه اداره کل هواشناسی استان گیلان و مؤسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر به عنوان دو مجموعه فعال در دریای خزر از نظر تولید داده های اقلیمی و زیستی ، در مورد همکاری های دوجانبه پژوهش دریایی و تمایل به جلب مشارکت سایر واحدهای مرتبط فعال در دریای خزر اظهار علاقه مندی کردند.

 در ادامه علیزاده رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر ضمن اشاره به پیگیری های منطقه ای برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و تشریح کنوانسیون تهران و لوایح اخیر در دست پیگیری برای تصویب در مجلس شورای اسلامی، با تشریح مفهوم ذی نفعان دریای خزر، رويکرد سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (FAO) برای مديريت ذخاير آبزيان جهان را بر اساس آخرین گزارش ها به بحث گذاشت, که مشورت با ذی نفعان و استفاده از بهترین دانش موجود بعنوان دو ستون پیشنهادی FAO برای برنامه های مدیریت  اکوسیستمی در زمینه شیلات عنوان شده است. در پایان این جلسه پیشنهاد شد حاضرین در جلسه فهرستی از ذی نفعان دریای خزر در دو بخش حفاظت و بهره برداری را مشخص نمایند.

برچسب‌ها: