شناسهٔ خبر: 71331 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی و دریانورد تصریح کرد:‌

​باید شعار "ناوگان ایرانی-دریانورد ایرانی" را محقق کنیم/ ایران ظرفیت های بی شماری در حوزه دریا دارد/ ضرورت توجه به ایجاد بنادر تفریحی و توسعه گردشگری دریایی

مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی گام بلندی را در راستای حمایت از صنعت دریایی داخلی برداشته است، تاکید کرد: باید با استفاده از ظرفیت های دریایی به خوبی شعار ناوگان ایرانی-دریانورد ایرانی را محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی گفت: روز دریانورد و دریانوردی را به دریادلان و اعضای این خانواده بزرگ کشورمان که در اقصی نقاط مشغول به فعالیت هستند تبریک گفته و به وجود آن‌ها افتخار می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه این گردهمایی که سالیانه برگزار می‌شود یک فرصت است، اظهار کرد: این گردهمایی جلوه قدرتی برای انقلاب و جمهوری اسلامی است و مروری بر تجربیات، دستاوردها، بیان اهداف و بیان مطالبات، انتظارات است. یک عهد و عقد یک میثاق برای ادامه راه است تا کمک کند به صورت موثر و هم‌افزا در جهت خلق قدرت با کفایت‌تر دریایی برای جمهوری اسلامی ایران اقدام شود.

وی ادامه داد: تجلیل از پیشکسوتان و یادآوری از آن‌ها، استفاده از تجربه گذشتگان و به کارگیری همه ظرفیت‌ها یکی از نشانه‌های حرکت روبه جلو و موفقیت‌آمیزی است که باید وجود داشته باشد و ما امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره یک هدف را را دنبال می کرده است، افزود: دشمن اهداف متعددی نداشته که آن‌ها را دنبال کند و تنها دشمن یک هدف داشته و آن این است که اجازه پیروزی و موفقیت را از انقلاب اسلامی ایران ساقط کند و مانع حرکت و پیشرفت و توسعه کشور شود. ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین هدف آن‌ها است و بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز از این هدف دست نکشیده اند.

اسلامی بیان کرد: دشمن با شرارت‌های گوناگون و با برنامه‌های متعدد و هزینه‌های سرسام‌آور از ابزارهای مختلف استفاده می کند و یکی از آن‌ها که امروز به آن افتخار می‌کند، تحریم بوده که آن را علیه جمهوری اسلامی جاری کرده است. آن‌ها تحریم را به‌صورت ممیزی میز به میز دنبال می کنند و همواره هر حرکتی که در جهت خلق یک فرصت و ایجاد یک بخش برای قوت ایران است، تحریم می‌کند.

وی گفت: آن‌ها از هیچ کوششی کوتاهی نکرده‌اند، اما به برکت تلاش و جانفشانی‌های بی‌شمار تحت رهبری مقام معظم رهبری امروز در اوج اقتدار به سر می بریم. ساده‌ترین جلوه از اقتدار در جمهوری اسلامی ایران این است که در تمام کشورها چه دارای حق وتو باشند یا نباشند سفارتخانه‌های آمریکا در آن کشورها تاثیرگذار است و مداخله می کند، اما در جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در سیاست‌ها و در برنامه‌ها هیچ‌گونه تاثیری نمی‌توانند داشته باشند و جدای از آن در ارتباط با پیشبرد اهداف هیچ تغییری را مشاهده نمی کنید. بنابراین اینکه ما باور کنیم که مسیر انقلاب اسلامی، مسیر عزت و پیشرفت است، معمولی‌ترین جلوه شایستگی ما است.

اسلامی ادامه داد: دشمن با حربه تخریب اذهان و القای ناسازگاری جمهوری اسلامی و اینکه برهم زننده نظم جهانی است، به دنبال القاء ایجاد تشکیک در اذهان است تا این جلوه اقتدار ملت ایران را دچار سستی کرده و از حرکت نگه دارد و با این انگیزه به حرکت خودش ادامه می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:‌ همبستگی ما ایجاب می‌کند حرکت مقتدرانه خودمان را برای اینکه به یک حرکت قدرتمند تبدیل شویم، ادامه داده تا بتوانیم با حداکثر اقتدار به سمت شعار امسال؛ ناوگان ایرانی و دریانورد ایرانی رفته و این شعار را محقق کنیم تا سهم خودمان را از بازار و تجارت جهانی در دریا افزون کنیم.

وی اظهار کرد: ما در حوزه راه و شهرسازی، هوانوردی، دریایی و ریلی و کلیه مدهای حمل و نقل هیچ چیز کم نداریم. تمام این موارد محورهایی هستند که کشنده‌های آنها علم و فن‌آوری است و هرکدام خالق تکنولوژی‌های روز هستند.  

وی ادامه داد: این رشته‌ها نیاز به انسان‌های مستعد و خلاق دارد. جامعه ایرانی ما و جوانان مستعد و خلاق و موثر که می‌بینید در خارج از کشور عناصر موثری در پیشرفت نهادها و بنگاه های دنیا شده‌اند. ایرانیان فرهیخته‌ای که سهم بزرگی در این پیشرفت‌ها داشتند. با کم‌کاری و غفلت و عدم باور به ساخت داخلی، کمک کردیم بازار داخلی را برای مصنوعات دیگران فراهم کنیم و باید شوک های دانش بنیان برای نیروهای خودمان تامین شود.

اسلامی گفت: ما هیچ چیز کم نداشته و در کشور ذخایر و استعدادهای عظیمی داریم که یک باور غلط می‌تواند آن را از دست ما خارج کند. باید به همه ثابت شده باشد که با توان داخلی و شکوفایی استعدادهای خودمان قطعا می‌توانیم سهم بزرگ‌تری در این حوزه داشته باشیم تا نیروهای خودمان را حفظ و برای نسل آینده نگه دایم.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: خدا را شکر در حوزه دریایی با اتصال به دریای آزاد و اقیانوس و همچنین اتصالی که در شمال کشور وجود دارد، فرصتی است که می‌تواند شغل‌های متعددی به وجود آورد و به این نحو می توانیم در جهت رونق اقتصادی فعالیت کنیم. باید به بنادر کوچک، صیادی و تجاری و بنادری که می‌تواند به جذب گردشگر منجر شود، توجه داشت. به گونه‌ای که از همه فرصت‌ها برای توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه صنایع دریایی استفاده کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه باید به ظرفیت های ساخت داخل توجه بیشتری شود، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید از ظرفیت ها و وجوه اداره شده خود به خوبی استفاده کند و در زمینه تولید داخل گام بلندتری بردارد، هرچند که توانسته نقش مناسبی را در این راستا ایفا کند.

وی در پایان تاکید کرد: در حوزه دریا فرصت ها و ظرفیت های بسیاری داریم و نباید از این پتانسیل مغفول بمانیم و باید بتوانیم با خلق مدل های مالی مناسب از صنایع خود پشتیبانی کرده و قدرت دریانوردی جمهوری اسلامی را افزایش دهیم و دشمنان خود را ناکام بگذاریم.