شناسهٔ خبر: 71708 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی

رییس جمهوری با حضور در پروژه ۲۰۰۰ واحدی فرمان ساخت ۱۱۰۰۰۰ واحد مسکونی در کشور را صادر می‌کند

برنامه نگاه یک وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح اقدام ملی شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که در سراسر کشور بعد از رونمایی تاکنون ۶۰ هزار واحد توسط همکاران ما آغاز شده و بخشی از آن هم توسط بخش خصوصی و شرکت‌های سازنده اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امشب با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درخصوص طرح اقدام ملی که فردا با حضور رئیس جمهور آغاز خواهد شد اظهار داشت: طرح اقدام ملی شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که در سراسر کشور بعد از رونمایی تاکنون ۶۰ هزار واحد توسط همکاران ما آغاز شده و بخشی از آن هم توسط بخش خصوصی و شرکت های سازنده اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: فردا قرار است در مراسمی آقای دکتر روحانی در یکی از پروژه‌های تهران که یک پروژه ۲ هزار واحدی است، حضور پیدا کرده و این پروژه به عنوان یک مرکز برای شروع همزمان ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور باشد که فرمان آغاز آن توسط رئیس جمهوری صادر و وزارت راه و شهرسازی برگزار کننده آن است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این پروژه از همان خانواده طرح اقدام ملی است، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این طرح آن است که ۳ نوع تولید مسکن را پوشش می‌دهد که برای بافت‌های فرسوده، شهرهای گوناگون و کلانشهرها و شهرهای جدید اجرا می‌شود و در هدف برنامه قرار دارد.

وی افزود: عملیات ساختمانی تعدادی از آنها از سه شنبه پنج شهریورماه به دستور رییس جمهوری آغاز می شود و برای تعدادی دیگر هم کار آماده‌سازی زمین انجام می‌شوذ. یک قطعه زمین بزرگ به مساحت چند ده هکتار که خیابان‌کشی و آماده سازی می‌شود. پیمانکاران و سازندگان در قطعات آن مستقر می شوند تا بتوانند عملیات ساختمانی را شروع کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین از روز سه شنبه دو نوع شروع کاراتفاق خواهد افتاد که امیدواریم با فراخوانی که داده شده و در یکی، دو هفته آینده هم توسط سازمان ملی زمین و  مسکنُ زمین اختصاص داده خواهد شد تا این امکان وجود داشته باشد که اراضی دیگری را هم معرفی کنیم تا عملیات اجرایی ۴۰۰ هزار واحد تا پایان سال شروع شود.

تلاش برای پایان طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت دوازدهم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این برنامه تلویزیونی درخصوص اینکه در چه بازه زمانی این طرح به پایان خواهد رسید و آماده تحویل می شود، گفت: برنامه ریزی صورت گرفته دو ساله بوده و امیدواریم قبل از پایان دولت دوازدهم مردم در این خانه ها مستقر شوند.

محمد اسلامی درخصوص طرح های مختلف «تام» که در حوزه مسکن اعلام شده و اینکه این طرح ها همراه با اقدام ملی است یا جدا از آن، اظهار داشت: طرح اقدام ملی در حقیقت هدف کمی است. تمام این تام ها که تامین مسکن است الگوها و شیوه های مختلف است و بنابراین همه این ها با هم همپوشانی دارند. درخصوص تام کات این طرح چندین بار در حضور رئیس جمهوری مرور شد و منتظر هستیم که سازمان برنامه و بودجه در دولت آن را ارائه کند تا تصویب شود.

وی ادامه داد: به استناد قانونی که برای صندوق پس انداز کارکنان دولت است و به استناد قانون سازماندهی زمین و مسکن این طرح را تهیه کردیم. طرحی که شامل همه دستگاه ها شده و همه حقوق بگیران از بدو استخدام تاکنون را در بر می گیرد. یعنی از آن چیزی که به دست آورده اند پیش بینی شده که تا ۵ سال از حقوق شان پول به این صندوق واریز شود تا یکی از پروژه ها هدف گذاری شود و ظرف دو سال پروژه احداث و از سال هفتم در خانه ملکی خودشان ساکن شوند.  

وزیر راه و شهرسازی افزود: این دریافتی مبلغ کمی از حقوق است و بعد از تحویل خانه به مدت ۱۵ سال اقساط پرداخت خواهند که این اقساط شامل اعیانی است. بعد از آن فاز زمین شروع می شود که همان طرح تام تز است. زمین قیمت گذاری می شود و بعد از آن اقساط زمین را شروع به پرداخت می کنند. این موضوع دو قسمت شد به این دلیل که بار مالی سبک تر باشد به نحوی که کارکنان دولت به خصوص جوانان و خانه اولی ها با امید خانه دار شدن در یک جدول زمان بندی شده قرار بگیرند تا بابت این موضوع دیگر دلواپسی نداشته باشیم. این ها همه به یک سیستم تبدیل خواهند شد تا با یک سیاست پابرجا و یک برنامه ریزی اجرایی مدون اهداف با امید خداوند به ثمر برسد.

ساخت و ساز باید دست اهل فن باشد و نباید موجب تورم شود

 وی در خصوص وجود مسکن مازاد در کشور گفت: وقتی شما منابعی در اختیار دارید حق انتخاب دارید که وارد چه کسب و کاری شوید و کسب و کاری که امروز ما وارث آن شده ایم به خاطر ارزش افزوده آن در سال های گذشته بوده و گرایش غالب؛ ساخت خانه های بزرگ و لوکس بوده و بیش از نیمی از دو میلیون خانه مازاد از این جنس هستند اما باید سیاست های ما به گونه ای باشد که اولاً ساخت و ساز دست اهل فن باشد و ثانیاً این سیاست ها موجب تورم زایی نشود.

وزیر راه و شهرسازی درباره مالیات بر خانه های خالی و عایدی سرمایه نیز گفت: وزارت راه معتقد است جریانی این سیاست را فقط در حوزه مسکن دنبال می کند که در صورت تصویب؛ سرمایه ها از بازار مسکن خارج می شوند و ما مخالف قانون عایدی بر سرمایه نیستیم.

وی ادامه داد: ما ابزار آن را نداریم چرا که آمار و اطلاعات آن نزد دستگاه های مختلف نظیر سازمان ثبت املاک، شهرداری ها و مرکز آمار ایران است. بنابراین ما با تشکیل سامانه جامع املاک و اسکان به دنبال آن بودیم که دیتابیس دستگاه های مختلف به این سامانه متصل شود و معاملات انجام شده در ثبت اسناد و انشعابات وزارت نیرو و نفت نیز در این سامانه به صورت متمرکز قابل شناسایی باشد. به این نحو با ظرفیت ایجاد شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیتاماینینگ مناسبی تهیه شده که امیدواریم تا آخر سال کار آن به سرانجام برسد.

اسلامی از ساخت صد هزار واحد مسکونی برای کارکنان نیروهای مسلح که قرارداد آن چند وقت قبل به امضا رسید به عنوان یکی از طرح های ایجاد ساخت و ساز در کشور یاد کرد و گفت: همچنین با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی و با بنیاد مسکن هم کارهای مشابهی انجام شده و به دنبال آن هستیم که همه ظرفیت های کشور را برای تولید پایدار مسکن در کشور بسیج کنیم.

پایان تعمیرخانه های مسکونی مناطق سیل زده

وی در خصوص مناطق سیل زده و آخرین اقدامات صورت گرفته گفت: کار تعمیر خانه های مسکونی مناطق سیل زده به اتمام رسیده و واحدهای احداثی هم به طور کامل شناسایی شده اند.  خانه هایی که در بستر رودخانه ها قرار داشتند و باید جابجا می شدند اگر زمین داشتیم در اختیار مالکان قرار دادیم و در غیر این صورت زمین های مناسبی را خریده و در اختیار مالکان قرار داده ایم. امیدواریم تا قبل از زمستان امسال بخش عمده ای از این کار به ثمر برسد و بنیاد مسکن مقدمات ساخت و ساز را تهیه کرده و ساخت مسکن بر عهده مردم است.

اسلامی در خصوص بازسازی ۱۲ هزار کیلومتر از راه های آسیب دیده در کشور گفت: بخش عمده ای از این راه ها بازسازی شده و قابل استفاده است اما تنها دو راه جاده شهداد و پلدختر به خرم آباد قطع است که راه پلدختر به خرم آباد راه جایگزین دارد. جاده شهداد شرایط خاصی داشته و قابل بازسازی نبوده و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی متولی مطالعه این جاده و طراحی راه جایگزین شدهاست.  بنابراین جاده شهداد تنها جاده آسیب دیده از سیل است که هنوز قطع است و بازسازی آن جزو اولویت های یک وزارت راه و شهرسازی است.

 

تغییرات چشمگیر در صنعت ریلی کشور

وزیر راه و شهرسازی در خصوص صنعت ریلی نیز گفت: گرچه معتقدیم از ظرفیت های ریل به صورت مناسبی استفاده نکرده ایم اما حرکت های خیلی خوبی در این بخش انجام شده و تغییرات چشمگیری داشته ایم به طوری که از جابجایی ۳۰ میلیون تن کالا در سال ۹۴ به جا به جایی ۵۲ میلیون تن کالا در سال گذشته رسیده ایم و هدف ما رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن جا به جایی در سال است.

وی افزود: برای توسعه ناوگان هزار واگن باری و بیش از صد لوکوموتیو به ناوگان ریلی اضافه شده است و خطوط ریلی را گسترش داده ایم. اخیراً با راه اندازی قطار تهران- آنکارا به دنبال افزایش سهم ترانزیت بوده ایم ضمن اینکه کار اجرایی اتصال محور رشت- آستارا آغاز شده و اتصال بندر چابهار به بیرجند نیز در دست انجام است. باید در ۱۵ سال آینده در حوزه ناوگان ریلی و ریل به صد میلیارد دلار سرمایه گذاری برسیم.

اجرای پلمپ الکترونیکی یکپارچه کالا در کشور بابت توافق اجلاس سوچی

وی در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای توسعه ترانزیت کالا از کشور گفت: یکی از برنامه های مهم ما که در دولت با همکاری پنج وزیر و دو معاون رئیس جمهور پیگیری کرده ایم این است که محور مبادی ورودی و خروجی کالاها؛ وزارت راه و شهرسازی باشد.

وی افزود: یعنی هر کالا بتواند با یک پلمپ الکترونیکی از مبدأ تا مقصد بدون دست خوردن و بازرسی های متعدد حرکت کند و خوشبختانه اکثر دستگاه ها پای این کار هستند. مقرر شده تا پایان سال ۹۸ همه دستگاه ها باید به سامانه واحدی متصل شوند که توقف و کنترل های متعدد و مجوزهای گوناگون و لایه به لایه را حذف کرده و همه کالاها با یک کد وارد و خارج شود. در اجلاس سوچی روسیه هم که اخیراً برگزار شد با کشورهای دیگر توافق کردیم که پلمپ الکترونیکی یکپارچه را در کشور پیاده سازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشرفت آزادراه تهران- شمال نیز گفت: عملیات اجرایی قطعه یک این آزادراه رو به اتمام است و تا پایان شهریور عملیات اجرای آن به پایان رسیده و نصب تجهیزات ایمنی، نقاشی، شستشو و نظارت و کابل کشی آن و همچنین استقرار سیستم مدیریت هوشمند اجرایی می شود و بلافاصله بعد از استقرار مدیریت هوشمند؛ عبور و مرور مردم فراهم خواهد شد که امیدواریم قبل از پایان پاییز این امر اجرایی شود.

اسلامی افزود: برای ساخت قطعات دوم و سوم این آزادراه به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم قطعه دوم نیز تا پایان دولت کنونی زیر بار ترافیکی برود و زمینه های کار در کشور فراهم شود.

وی همچنین درباره توسعه راه های روستایی فرعی و اصلی در کشور گفت: در این زمینه در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده و نهضت راه سازی همچنان ادامه دارد به طوری که طول راه های ما به بیش از ۲۲۳ هزار کیلومتر می رسد اما با این وجود مثلاً در استان سیستان و بلوچستان برای ایجاد راه های مناسب به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که امسال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است اما مردم باید بدانند که رعایت مقررات هم در کاهش تصادفات بسیار مناسب و ضروری است.

ایجاد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر اتوبان از هفته دولت سال قبل تاکنون

وزیر راه و شهرسازی افزود: پلیس راه نیروی انتظامی ۲۵۱ نقطه حادثه خیز را به ما معرفی کرده که تا کنون ۵۴ نقطه آن ایمن سازی شده و ۱۵۱ مورد دیگر نیز قرارداد ایمن سازی آن بسته شده و بقیه در حال بررسی است و ایمن سازی و آشکارسازی این نقاط جزو اولویت های ما قرار دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۲ هزار دوربین جدید به زودی در جاده های سراسر کشور نصب خواهد شد گفت: متأسفانه معادن بیشترین لطمه را به جاده های ما وارد می کنند چرا که کامیون ها تمایل دارند از جاده های فرعی عبور کنند که این امر موجب فرسایش جاده ها و کاهش سرعت حرکت خودروها می شود.

وی افزود: از هفته دولت سال قبل تا کنون بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر اتوبان در کشور ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره نرخ بالای عوارض در برخی راه ها ازجمله آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: ساخت آزادراه ها توسط بخش خصوصی و با سرمایه آن انجام می شود و باید بازگشت سرمایه آن صورت پذیرد. ضمن اینکه آزادراه ها هزینه بالایی برای نگهداری دارند. با این وجود، ما تلاش کردیم فقط ۲۱ درصد نرخ عوارض را افزایش دهیم و برای خودروهای با تردد بالا تخفیف ۲۰ درصد و برای حمل و نقل عمومی تخفیف ۳۰ درصدی لحاظ کرده ایم اما باید بدانیم که بخش خصوصی که برای ساخت این راه سرمایه گذاری کرده نیازمند بازگشت سرمایه خود است.

صنعت دریایی کشور در زمینه مشاغل دریایی عقب است

اسلامی همچنین در خصوص حمل و نقل دریایی گفت: صنعت دریایی و اقتصاد دریامحور بخش مهمی در اقتصاد و اشتغال است و بیش از ۱۴۰۰ نوع شغل در دریا وجود دارد. با این حال و با این که ظرفیت بنادر کشور به ۲۴۰ میلیون تن کالا رسیده و جزو کشورهای بزرگ دریانوردی هستیم، اما در زمینه مشاغل دریایی عقب هستیم و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» بود تا ناوگان دریایی ایران با کارکنان ایرانی ادامه کار بدهد.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر؛ خداترس بودن، ساده زیستی، مردم محوری و دشمن ستیزی رجایی و باهنر را موجب ماندگاری یاد و خاطره آنها در ذهن مردم ایران دانست.