شناسهٔ خبر: 72104 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن:

تقاضای سوداگری در بازار مسکن به پایان رسید/کاهش قیمت مسکن با شکست حباب قیمتی آن

روزبه ظهیری روزبه ظهیری، گفت: در حوزه تقاضای سوداگری مسکن به نظر می‌رسد شرایط برای ورود سوداگران مهیا نیست و انگیزه‌ای برای تقاضای سوداگری دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزبه ظهیری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با تحلیل بازار مسکن، اظهار کرد: افزایش قیمتی که در مسکن اتفاق افتاده اگر مولفه‌های اقتصادی را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم افزایش قیمت فقط به ماهیت کالای مسکن بر نمی‌گردد.

وی افزود: ما با شاخصی به نام تورم عمومی مواجه هستیم که بررسی روند حرکتی آن نشان می دهد تورم عمومی با تورم مسکن تقریبا برابر است که این هم به دلیل ویژگی مسکن است.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن افزود: تورم در کالاهای مصرفی، سالانه تاثیر گذار است اما در مورد کالاهای سرمایه ای مانند مسکن تورم سالانه تاثیر خود را نمی گذارد.

ظهیری تاکید کرد: از سال ۹۲ که مسکن وارد رکود شد تا سال ۹۶ تقریبا افزایش قیمتی در مسکن نداشتیم و به یکباره این تورم جمع شد و در سال ۹۷ خود را نشان داد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: بنابراین اگر قیمت مسکن حباب داشته باشد و ارزش روز آن نسبت به ارزش واقعی آن بیشتر باشد قطعا کاهش قیمت خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: موضوع مشخص و مشهود این است که بازار وارد یک رکودی به لحاظ تقاضا شده است؛ تقاضا در بازار همیشه از دو جنس تقاضای مصرفی و سوداگری است. برای تقاضای سوداگری به نظر می رسد شرایط برای ورود سوداگران مهیا نیست و انگیزه ای برای تقاضای سوداگری دیده نمی شود اما برای تقاضای مصرفی پیشنهاد ما این است که متقاضیان واقعی خرید را انجام دهند.

وی گفت: با این حال با توجه به عدم وجود شرایط برای تقاضای سوداگری، فرصت برای قشر مصرف کننده فراهم می شود.