شناسهٔ خبر: 72120 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحلیلی بر دما و بارش در مرداد ماه ۱۳۹۸ استان کرمان

دماسنج مدیر کل هواشناسی استان کرمان گفت: با تحلیل کارشناسان این اداره کل بر دما و بارش مرداد ماه ۱۳۹۸ استان بیشترین بارش ۲۴ ساعته در این ماه از جیرفت سیلو به میزان ۴ میلیمتر در ۹۸/۵/۵ گزارش شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان کرمان, با نفوذ جریانات گرم و مرطوب جنوبی در فصل تابستان و نفوذ رطوبت به مناطق جنوبی استان در مرداد ماه شاهد وقوع بارش های رگباری در ایستگاههای جنوب  از جمله بافت، جیرفت سیلو، جیرفت میانده و کهنوج بوده ایم در حالیکه در سال گذشته همین مدت بارشی به ثبت نرسیده است و حاکی از افزایش بارش مرداد نسبت به سال گذشته است, همچنین بیشترین بارش ۲۴ ساعته در این ماه از جیرفت سیلو به میزان ۴ میلیمتر در ۹۸/۵/۵ گزارش شده است.

تورج جدیدی در این رابطه اظهار داشت: میانگین بارش سال زراعی جاری استان از اول مهر ۹۷ تا تاریخ ۹۸/۰۵/۳۱ به میزان ۱۳۶/۲ میلیمتر به ثبت رسیده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۴۱/۵ و ۱۳۲/۱ میلیمتر می باشد. این میزان بارش نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۲۷/۸درصد افزایش و نسبت به آمار بلند مدت مشابه به میزان ۲/۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان اشاره کرد در این بازه زمانی میزان بارش های شهر کرمان به عنوان مرکز استان۷۴ میلیمتر است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵۶ درصد افزایش و نسبت به آمار بلند مدت مشابه ۳/۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین وی با تشریح آخرین وضعیت خشکسالی در استان افزود که حدود۵۸/۵ درصد از مساحت استان تا پایان مرداد ماه از درجات خشکسالی خفیف تا شدید برخوردار هستند و علی رغم بارش های نسبتاً خوب در سال زراعی جاری و دریافت ۱۰۰ درصد بارش یک سال کامل آبی تا کنون، از طرفی به دلایل خشکسالی های انباشته، افزایش یک درجه ای میانگین دمای استان در مرداد ماه نسبت به دوره بلند مدت و همچنین افزایش تبخیر در سطح استان همچنان لزوم صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت از منابع آب توصیه می شود.

 جدیدی با توجه به تنوع اقلیمی استان، اهمیت گردشگری و روند روز افزون افزایش گردشگران از مناطق جنوبی کشور به تفرج گاههای خوش آب و هوای کرمان به نتایج بررسی دمای آسایش در مرداد ماه ۹۸ پرداخت ایشان خاطر نشان کرد که در مناطق جنوبی و شرقی استان با توجه به گرما و شرجی بودن هوا مساعد برای گردشگران نمی باشد لذا مناطقی از جمله بافت، لاله زار، زرند، شهربابک وکرمان شرایط آسایش مطلوب برای گردشگری را دارند.

برچسب‌ها: