شناسهٔ خبر: 72276 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قطار کاروان عشق به سیل عاشقان ابا عبدالله پیوست

قطار کربلا صبح امروز همزمان با هشتمین روز از ماه محرم قطار کاروان عشق تهران را به مقصد زنجان ترک کرد تا پس از مشارکت عزاداران حسینی در حسینه اعظم زنجان شامگاه به تهران بازگردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همزمان با هشتمین روز از ماه محرم که به یوم العباس معروف است و در این روز هزاران نفر از عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) از سراسر کشور و اقصی نقاط جهان به جمع عاشقان حسینیه اعظم زنجان ملحق می‌شوند، تعدادی از عاشقان آن حضرت نیز امروز با قطار کاروان عشق خود را به این دریای بی‌کران خواهند رساند.

قطار کاروان عشق ساعت ۹:۳۰ صبح روز یکشنبه تهران را به مقصد زنجان ترک کرد و در طول مسیر عاشقان سالار شهیدان به عزاداری پرداخته و ظهر همان روز خود را به میعادگاه بزرگ دسته حسینیه اعظم زنجان می‌رسانند و از فیوضات این مراسم بهره‌مند می‌شوند.

این قطار گردشگری با ظرفیت ۳۲۰ نفر بعد از این مراسم عرفانی غروب همان روز ساعت ۲۰:۲۵ دقیقه از شهر شور و شعور حسینی به سمت تهران عزیمت می‌کند.

مصادف با هشتم محرم خیل زیادی از عاشقان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان به دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان پیوسته، به یاد واقعه کربلا، اشک ماتم ریخته و فریاد یا حسین سر داده و با دلی مملو از آه و حسرت، عاشقانه و عارفانه بر سر و سینه خواهند زد.

هرسال در آستانه برگزاری دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان که از شهره جهانی خاص برخوردار است، مردم عزادار از مناطق دور و نزدیک ایران و حتی برخی کشورهای جهان، میهمان زنجان سراسر سیاه پوش می‌شوند تا از فیوضات معنوی و روحانی این آئین، بهره‌مند شوند.

مردم از پیر و جوان به هر طریق ممکن خود را به دسته عزاداری می‌رسانند و عزادارانی که بنا به دلایلی، توان شرکت در دسته عزاداری را ندارند در پیاده‌روها ایستاده و به سر و سینه می‌زنند تا سهمی هرچند کوچک در این حرکت عظیم و خودجوش داشته باشند.

فریاد یا حسین شرکت کنندگان در دسته عزاداری حسینیه به قدری بلند و باعظمت است که در تمام گوشه و کنار فضای شهر زنجان طنین انداز می‌شود و حال و هوای این شهر را طراوتی تازه می‌بخشد.

حرکت دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان به ترتیب در روزهای هشتم و یازدهم محرم هر سال از مقابل مساجد حسینیه و زینبیه اعظم آغاز و از مسیرهای تعیین شده عبور کرده و در امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهر به پایان می رسد.

مسیرهای دسته عزاداری مملو از جمعیت سیاه پوش می‌شود و ساعت‌ها طول می‌کشد که این دسته های عزاداری عظیم و پرشکوه به نقطه پایانی برسد و افراد نذر کننده در طول مسیر نسبت به اهدای نذری خود اقدام می‌کنند.

دسته‌های عزاداری مساجد حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان، به خاطر مشارکت گسترده عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در کشور و حتی بین کشورهای اسلامی بی نظیر است و چشم‌ها و دلها را به خود جلب می کند.

قیام و حماسه امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در کربلا آنچنان وسیع و با عظمت است که قلوب مردم آزاداندیش و آزادیخواه را شیفته و مجذوب خود کرده و اشک ماتم را از دیدگانشان جاری می سازد و در واقعه کربلا و عاشورا آنقدر عظیم است که برغم گذشت چندین قرن، همچنان پویا و زنده مانده و جهان اسلام از پرتو نور آن، روشنی می گیرد.

شایان ذکر است، دردانه فاطمه زهرا (س) با نهضت عاشورایی، تاثیر عمیقی در قلوب مومنان جهان داشته و با شهادتش، بزرگ‌ترین درس عزت و آزادگی را به آزادیخواهان و آزاد اندیشان عالم داد تا هرگز زیر بار ظلم و ستم نرفته و زندگی با ذلت و ننگ را نپذیرند. شیعه همواره بر وجود پر عظمت سالار و سرور شهیدان به خود بالیده و تا ابد نیز خواهد بالید و در عزاداری های خود برای سلطان کربلا، سر از پا نشناخته و نمی شناسد، چراکه امام حسین (ع) برای عاشقان سرور است و همگان تشنه توجه آن حضرت می باشند.