شناسهٔ خبر: 72385 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

کمک به خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم‌درآمد با پشتوانه پژوهشی و تحقیقاتی/تصویب اصلاحات پیشنهادی قانون پیش‌فروش ساختمان، ابزاری برای تنوع بخشیدن به بازار مسکن است

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده با یادآوری این مطلب که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری دانشگاه خوارزمی پیشنهادهای لازم را در خصوص اصلاح قانون پیش فروش ساختمان به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارایه کرده و این پیشنهادها هم اکنون در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی قرار دارد، گفت: اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان به صورت اصلاح‌شده، می‌تواند گامی موثر برای تنوع بخشیدن به بازار مالی مسکن باشد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص اقداماتی که آن مرکز در بخش مسکن با همکاری دیگر ارکان وزارتخانه راه و شهرسازی همچون معاونت مسکن و ساختمان در دستور کار دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از اهداف کلان خود را تلاش برای هموار کردن امکاناتی کرده که به خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف بینجامد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات، هدف وزارتخانه را برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و ضعیف با پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی دنبال می‌کند و در این راستا نیز تلاش کرده تا تجربیاتی را که در ساخت و سازهای پیشین همچون مسکن مهر از منظر نقاط قوت و همچنین ضعف، جمع‌بندی کرده است، پیگیری و دنبال کند.

شکرچی‌زاده توضیح داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین نقطه نظرات تخصصی خود را در خصوص سیاست‌های مختلف وزارتخانه اعلام کرده است که امیدواریم موارد پیشنهادی بتواند در سیاست‌های وزارتخانه، تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که با همکاری معاونت مسکن و ساختمان در دستور کار قرار داده ایم، استفاده از ظرفیت‌های قانون پیش‌فروش ساختمان است که هم‌اکنون اصلاحات پیشنهادی آن در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی و در مرحله تصویب قرار دارد.

شکرچی‌زاده یادآور شد: قانون پیش‌فروش ساختمان، بدون اصلاحاتی که پیشنهاد شده، مشکلات فراوانی داشته و قابلیت اجرایی ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مدتی قبل، نشست تخصصی را در خصوص اصلاحات قانون پیش فروش ساختمان با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزار کرده و پیشنهاداتی برای اصلاحیه این قانون آماده و تدوین کردیم که هم اکنون در کمیسیون قضایی مجلس در دست پیگیری قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: منتظر هستیم تا اصلاحیه قانون پیش فروش ساختمان در مجلس تصویب شود. معتقدیم اجرای قانون پیش فروش ساختمان به صورت اصلاح شده می‌تواند گامی موثر برای تنوع بخشیدن به بازار مالی مسکن باشد.

شکرچی‌زاده افزود: تصویب و اجرای اصلاح قانون پیش فروش ساختمان هم به خریدار و هم به فروشنده این امکان را می‌دهد تا بتواند منابع مالی برای خرید را در طول زمان ساخت در اختیار سازنده قرار دهد و در عین حال، سانده می‌تواند از محل منابع واحدهای پیش فروش شده، تامین مالی مناسبی داشته باشد و واحدها را تکمیل و به خریدار در زمان مقرر تحویل دهد.

وی اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان را با اعمال اصلاحاتی که پیشنهاد شده و در کمیسیون قضایی در دست بررسی قرار دارد، گامی موثر برای تنوع بخشیدن به بازار تامین مالی مسکن و همچنین خانه‌دار کردن مردم دانست و گفت: امیدواریم اصلاحات موردنظر در خصوص قانون پیش فروش هرچه سریع‌تر در مجلس به تصویب برسد.

ارایه نتایج ارزیابی‌های مرکز تحقیقات در خصوص مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در دومین نمایشگاه

شکرچی‌زاده همچنین در خصوص برگزاری دومین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی‌شهری و حضور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دومین نمایشگاه که نیمه آبان امسال در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود، گفت: نتایج تحقیقاتی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش‌های مختلف، انجام داده است در دومین نمایشگاه ارایه خواهد شد.