شناسهٔ خبر: 72495 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد؛

ابزارهای نظارت عالیه بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ایجاد می‌شود

منصور نویریان منصور نویریان با اعلام اینکه ابزارهای نظارت عالیه بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ایجاد می‌شود، گفت: با تشکیل دیتا بانک و تکمیل اطلاعات، همزمان، سامانه ای تحت عنوان سامانه صدور پروانه صلاحیت به صورت کشوری شروع به کار خواهد کرد.

منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص اصلاح نظامات مهندسی ساختمان را تشریح کرد و گفت: صدور پروانه‌های صلاحیت مهندسان به صورت سیستمی و هوشمند خواهد شد که این کار به منظور نظارت عالیه بر عملکرد نظامات مهندسی که در قانون نظام مهندسی ساختمان نیز بر آن تاکید شده است انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با اعلام این مطلب که صدور پروانه صلاحیت مهندسان به صورت موقت و به منظور تکمیل پایگاه اطلاعاتی وزارتخانه از مهندسان و پروانه‌های صادر شده در دفتر توسعه مهندسی ساختمان انجام خواهد شد و پس از تکمیل به بخش خصوصی واسپاری می‌شود، افزود: به جهت آنکه جزییات تعیین صلاحیت شرکت‌های حقوقی در وزارتخانه موجود باشد و درعین حال پایگاه اطلاعاتی از شرکت‌های فوق ایجاد شود، لازم بوده تا امضای پروانه‌های صلاحیت مهندسان ارشد، پایه یک و پایه دو در وزارتخانه صادر شود که همین مساله، مشکلات و حاشیه‌پراکنی‌های متعددی را برای وزارتخانه ایجاد کرده است.

سامانه صدور پروانه صلاحیت شروع به کار خواهد کرد

نویریان خاطرنشان کرد: با تشکیل  دیتا بانک و تکمیل اطلاعات، همزمان، سامانه ای تحت عنوان سامانه صدور پروانه صلاحیت به صورت کشوری شروع به کار خواهد کرد.  

وی همچنین توضیح داد: خوشبختانه در چند استان از جمله فارس، کردستان و همدان این سامانه به صورت آزمایشی کار خود را انجام داده و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است که یکی از سامانه ها مراحل نهایی عقد قرارداد را طی می کند.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدوار هستیم سامانه با اصلاحات موردنظر به صورت کشوری، فعالیت خود را به زودی آغاز کند.

نویریان تاکید کرد: با راه اندازی سامانه صدور پروانه صلاحیت مهندسان، شرکت های حقوقی برای آنکه پروانه های جدید برایشان صادر شود، یا اینکه تمدید قرارداد داشته باشند و یا بخواهند ارتقا داشته باشند نیاز به مراجعه حضوری نخواهند داشت و اینکار به راحتی از طریق مراجعه به سایت امکان پذیر است.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: زمانیکه صدور پروانه صلاحیت مهندسان به صورت سیستمی انجام شود با اطلاعات و ارتباطاتی که با سامانه های موازی برقرار خواهد شد، بخش عمده ای از پالایش و بررسی اطلاعات به صورت سیستمی انجام می‌شود. با اینکار اتکای ما به شخص نیست بلکه با بهره گیری از سیستم، دقت را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در صدد هستیم تا سیستم‌هایی را طراحی و اجرایی کنیم که جلوی فساد، عدم شفافیت و مدرک سازی را بگیرد. امیدواریم در این سامانه این اتفاق بیفتد. اگر این سامانه فعال شود عملا ما از چرخه صدور پروانه بیرون می آییم و چون این کار به صورت سیستمی انجام خواهد شد وزارت راه و شهرسازی و هر ارگانی که نیاز است به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، می توانند وظایف حاکمیتی خود را انجام دهند.

نویریان گفت: متاسفانه هم اکنون در وزارت راه و شهرسازی اطلاعات اعضای نظام مهندسی، اطلاعات پروانه هایی که وزارتخانه راه و شهرسازی صادر کرده، همچنین اطلاعات شهرسازی ها موجود نیست و اگر قرار است وظیفه ای به عنوان نظارت عالیه را که در قانون تصریح شده است را دنبال کنیم باید ابزار کنترل را داشته باشیم.