شناسهٔ خبر: 72713 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان:

آزمون مقررات ملی ساختمان ۱۸ و ۱۹ مهرماه امسال در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود

مانی فر حامد مانی‌فر ضمن اعلام برگزاری آزمون مقررات ملی ساختمان، ۱۸ و ۱۹ مهرماه در سراسر کشور از اعلام نتایج آزمون ۳ ماه و نیم بعد از برگزاری آزمون فوق خبر داد و گفت: هر داوطلبی که بتواند نیمی از نمره را بگیرد در آزمون مقررات ملی و کنترل ساختمان پذیرفته می‌شود.

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از برگزاری آزمون مقررات ملی و کنترل ساختمان در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: در این دوره از آزمون ها، ۱۷۵ هزار نفر شرکت کرده اند که این تعداد نسبت به دوره قبل، ۳۵ هزار نفر افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام این مطلب که مهندسان در ۳۱ استان کشور در آزمون فوق حضور به هم خواهند رساند و به رقابت می پردازند، اعلام کرد: با توجه به اهمیت آزمون، امنیت آزمون، کیفیت و کارآمد بودن سوالات آزمون برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که در اینباره تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

مانی‌فر پاسخ به اعتراضات و انتقادات را بخشی از وظایفی برشمرد که در دستور کار دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان قرار دارد و گفت: وزارت راه و شهرسازی فضا و امکان را برای پاسخ‌دهی به اعتراضات فراهم می‌کند. رسیدگی به اعتراضات آزمون بخشی از فرایند کار دفتر مقررات ملی ساختمان است و برای آن مسیر مشخصی پیش‌بینی شده است.  

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خاطرنشان کرد: تیمی که روی سوالات کار می‌کنند و طراحان سوالات تمام دقت خود را برای آنکه سوالات فاقد اشتباه باشد به کار می‌گیرند. جدا از  اینکه کنترل‌های بعدی هم به هنگام طراحی سوال روی کیفیت سوالات رخ می‌دهد، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ نوشتاری دقت سوالات موردبازبینی قرار می‌گیرد.

به گفته مانی فر، کار طراحی سوالات در قرنطینه در حال انجام است.

وی در عین حال خطاب به شرکت‌کنندگان رشته طراحی معماری و مواردی که باید در آزمون مورد توجه قرار دهند، اعلام کرد: توجه به فضاهای ورودی ساختمان، ارتفاع ساختمان و مبنای تعیین آن، راه پله‌ها در مبحث چهارم، از مواردی است که داوطلبان رشته معماری باید مدنظر قرار دهند. همچنین توجه به توقفگاه های خودرو، الزامات و اندازه توقفگاه ها، ابعاد و مساحت ورود و خروج، انبارها، تهویه فضاها که در جدول شماره یک مبحث چهارم آمده، کلیات مرتبط با تصرفات مسکونی از مواردی است که باید موردتوجه دواطلبان این رشته قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین از اعلام نتایج آزمون ۳ ماه و نیم بعد از برگزاری آزمون خبر داد و گفت: هر داوطلبی که بتواند نیمی از نمره را بگیرد در آزمون مقررات ملی و کنترل ساختمان پذیرفته می‌شود.

مانی فر در عین حال به رشد شرکت کنندگان در آزمون مقررات ملی و کنترل ساختمان اشاره کرد و به ارایه آمار در این خصوص پرداخت. وی گفت: خرداد ۸۹، ۴۹۷۰۰ نفر، سال ۹۱، ۶۷ هزار نفر، آذر ۹۲، ۱۲۲ هزار نفر در آزمون شرکت کردند. این عدد تقریبا ثابت بوده تا اینکه در اسفند ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر در ازمون شرکت کردند. مهر ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ آمار به ۱۰۷ هزار نفر و ۱۰۰ هزار نفر، بهمن ۹۷ به ۱۴۵ هزار نفر رسید و در مهر ۹۸، ۱۷۵ هزار نفر در آزمون مقررات ملی و کنترل ساختمان شرکت کرده‌اند.

مدیرکل حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین گفت: بیشترین درصد قبول شدگان در آزمون اردیبهشت ۹۷ در بخش اجرا و در بخش نظارت مربوط به دانشگاه‌های دولتی و ۳۸ درصد بوده است. دانشگاه آزاد ۱۸ درصد، دانشگاه خارج از کشور ۲۸ درصد، دانشگاه پیام نور ۲۶ درصد، دانشگاه غیرانتفاعی ۱۹ درصد، دانشگاه علمی کاربردی ۱۲ درصد و بقیه مربوط به سایر دانشگاه ها بوده است.

مانی فر ادامه داد: تقریبا همین شرایط در بخش نظارت نیز حاکم بوده است و دانشگاه های دولتی ۲۳ درصد از شرکت کنندگان قبولی، دانشگاه های پیام نور ۱۲ درصد، دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی ۶ درصد قبولی را به خود اختصاص داده‌اند.