شناسهٔ خبر: 72887 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مسکن اعلام کرد؛

پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۷ افزایش یافت

شهر تهران بانک مسکن در گزارشی اعلام کرد: روند پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان طی سال های ۹۴ تا ۹۷ از رشد مثبت و حرکت صعودی برخوردار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۷ بیانگر آن است که در سال گذشته ۲۳ هزار و ۸۳ میلیارد تومان تسهیلات توسط این بانک به قسمت­های مختلف بخش مسکن و ساختمان در قالب تسهیلاتی همچون تسهیلات ساخت، خرید و تعمیرات منزل پرداخت شد.

این میزان تسهیلات پرداختی نسبت به مبلغی که در سال ۹۶ پرداخت شده از رشد ۱۰.۵ درصدی برخوردار شده است.

همچنین تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن به بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۶ نیز رشد مثبت داشته است. در سال ۹۶ این بانک رقمی معادل ۲۰ هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان انواع تسهیلات به متقاضیان در بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرد که نسبت به سال ۹۵ رشد ۴ درصدی داشته است.

در سال ۹۵ نیز روند پرداخت تسهیلات در بانک مسکن افزایش ۱۲ درصدی را به ثبات رساند.

نگاه جزیی به پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن طی سال ­های ۹۲ تا ۹۷ مشخص می­ کند: در سال گذشته بیشترین حجم پرداخت تسهیلات صورت گرفته است. به بیان دیگر اگر چه رونق معاملات خرید مسکن و ساخت و سازهای مسکونی در سال ۹۲ به لحاظ حجم و تعداد خیلی بیشتر از سال ۹۷ بوده اما میزان پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن در سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۲ بوده است. در سال ۹۲ بانک مسکن ۱۶ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان به متقاضیان پرداخت کرد.

بخشی از رشد در حجم پرداخت تسهیلات مسکن طی سال­ های اخیر به افزایش سقف مبالغ تسهیلات خرید و ساخت مسکن در مقایسه با سقف ­های سال ۹۲ مربوط است اما بخشی دیگر ناشی از برقراری ارتباط حجم بیشتری از خریداران و سازنده های مسکن با تسهیلات بانک مسکن به دلیل متنوع تر شدن این تسهیلات بوده است.

گزارش های حاکی است که راه ­اندازی و شکل­ گیری صندوق پس ­انداز مسکن یکم در سال ۹۴ و استقبال تصاعدی متقاضیان خرید مسکن واجد شرایط از ورود به این صندوق طی سال­ های بعد از آن باعث شد دایره استفاده ­کنندگان از تسهیلات بانک مسکن در فاصله سال ­های ۹۴ تا ۹۷ نسبت به سال­ های قبل از آن افزایش پیدا کند و در کنار آن، میزان پرداخت تسهیلات نیز بیشتر شود. همچنین تغییرات مثبتی که در شکل پرداخت تسهیلات اوراق مسکن طی سال ­های اخیر ایجاد شد نیز در استقبال بیشتر متقاضیان تسهیلات مسکن موثر بود.

براساس این گزارش در سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۴۶ فقره تسهیلات ساخت مسکن، ۲۲۸ هزار و ۹۴۹ فقره تسهیلات خرید مسکن و ۱۶۳ هزار و ۶۳ فقره تسهیلات جعاله به متقاضیان در سراسر کشور توسط بانک مسکن پرداخت شد. از بین انواع تسهیلاتی که بانک مسکن در سال گذشته به خریداران مسکن پرداخت کرد، سهم تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم به لحاظ تعداد، ۵۵ هزار و ۲۹۹ فقره بوده است. سال گذشته ۴ هزار و ۴۴۳ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به سپرده­ گذاران صندوق پس ­انداز مسکن یکم پرداخت شد. سال گذشته ۱۰۲ هزار نفر در سراسر کشور نیز با استفاده از تسهیلات اوراق مسکن، ‌ صاحب­خانه شدند.

صندوق پس­ انداز مسکن یکم در سال ۹۷ فقط تسهیلات خرید مسکن پرداخت نکرد بلکه از طریق این صندوق، ۲ هزار و ۱۵۴ فقره تسهیلات ساخت به شکل مشارکت مدنی نیز برای تامین مالی بازار عرضه مسکن به سازنده­ ها پرداخت شد.