شناسهٔ خبر: 73100 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر در بهره برداری از پروژه های توسعه ای بندر خرمشهر:

رشد تجارت غیرنفتی کشور به رغم تحریم ها/ بندر خرمشهر به جایگاه واقعی اش بر می‌گردد/ جابه‌جایی ۲۷ میلیون تن کالای تجاری از دریا در سال جاری

راستاد در خرمشهر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال جاری ۲۷ میلیون تن کالای تجاری از طریق دریا جابجا شده است که این عدد دو برابر واردات به کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در آیین بهره برداری از پروژه های عمرانی بندر خرمشهر و افتتاح محوطه ۱۶ هکتاری کانتینری این بندر، تاکید کرد: بزودی با توجه به ویژگی های منطقه ای بندر و قرار گرفتن در منطقه آزاد اروند، شاهد رونق ترافیک کانتینری در بندر خرمشهر خواهیم بود.

وی افزود: بندر خرمشهر در مقطعی ۵۰ درصد سهم حمل و نقل دریایی کشور را به خودش اختصاص داده بود.

فعالیت دریایی و کشتیرانی مصداق عملکرد جهادی مدیران است

راستاد گفت: توسعه زیرساخت‌های دریایی کمک قابل توجهی به اقتصاد کشور انجام می‌دهد و با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در هفته جاری شاهد مهم‌ترین قرارداد بخش خصوصی برای احداث پایانه حمل و نقل مواد معدنی به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد تومان در بندر شهید رجایی که معادل کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر صورت گرفته بودیم.

وی با اشاره به سخنان جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: فعالیت دریایی و کشتیرانی مصداق عملکرد جهادی مدیران است.

پاکسازی ۱۸۱ فروند مغروقه از آبراه اروند و کارون

معاون وزیر راه و شهر سازی با اعلام پاکسازی ۱۸۱ فروند مغروقه از آبراه اروند و کارون، توضیح داد: در حال حاضر ۲۱ فروند مغروقه در سواحل ایران و عراق وجود دارد که از این تعداد، تنها ۳ فروند در ساحل ایران و ۳ فروند در وسط آبراه و باقی در ساحل کشور عراق قرار دارد.

وی افزود: اجرای پاکسازی مغروقه ها و لایروبی اروند، به همراه مجموعه اقدمات توسعه ای بندری ، کمک می کند بندر خرمشهر به جایگاه واقعی خود برگردد.

حجم بار از ترافیک جاده ای به دریا منتقل می شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام حمایت این سازمان از عملیات کاپوتاژ و ترانشیپ از بنادر، تاکید کرد: با این رویکرد نه تنها بنادر کوچک فعال تر می شوند؛ بلکه سبب می شود حجم بار از ترافیک جاده ای به دریا منتقل شود.

وی تاکید کرد: با کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار سه میلیون لیتر از مصرف سوخت صرفه‌جویی شده ضمن اینکه ۳ هزار کامیون از چرخه حذف شده‌اند. از سویی میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری ۲۷ میلیون تن بوده که دو برابر واردات بوده است.

راستاد اذعان داشت: میزان جابجایی تخلیه و بارگیری کالای وارداتی در سال جاری ۲۲ درصد و کالای صادراتی ۶ درصد رشد کرده است.

توسعه و تجهیز بنادر با همکاری بخش خصوصی

راستاد گفت: امیدواریم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه عمده حمل و نقل دریایی ایران را انجام می‌دهد بتواند با تعامل با صاحبان کالا سهم بیشتری را به بندر خرمشهر اختصاص دهد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، راستاد همچنین از رشد عملکرد بنادر در بخش های صادرات و واردات علی رغم تهدیدها و کارشکنی های دشمن خبر داد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی کماکان اهتمام برای توسعه و تجهیز بنادر با همکاری بخش خصوصی دارد.

کدام پروژه ها افتتاح شد؟

 پروژه‌های که در بندر خرمشهر به مناسبت هفته دفاع مقدس افتتاح شد، شامل بهره‌برداری از بارنداز ترمینال کانتینری، پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های چهارپست، تعمیرات اساسی پسکرانه اسکله‌های ۲ تا ۷ و آغاز عملیات ساخت و نصب ۸ پست اسکله گردشگری در کارون است.

 در پروژه کلنگ‌زنی برای شروع عملیات اجرایی ساخت و نصب ۸ پست اسکله گردشگری در کارون که توسط اداره ‌کل بنادر و دریانوردی خرمشهر انجام خواهد شد، برآورد اولیه این طرح ۱۰۰ میلیارد ریال درنظر گرفته شده که با هدف رونق گردشگری دریایی در خرمشهر، ترویج فرهنگ دریایی، رونق اقتصاد پایدار، محرومیت‌زدایی و ترمیم چهره جنگ‌زده در شهرهای خرمشهر و آبادان و استفاده از مزیت‌های منطقه آزاد اروند ذکر شده است.

بنا بر‌این ‌گزارش، تعمیرات اساسی پسکرانه اسکله‌های ۲ تا ۷ در بندر خرمشهر که توسط اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر و با پیمانکاری شرکت خصوصی انجام می‌شود، مبلغ ۱۶۶ میلیارد ریال درنظر گرفته شده و مدت پیمان ۱۵ ماه ذکر شده است.

همچنین پروژه بهره‌برداری از ترمینال کانتینری و تجهیزات تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر که با هدف ایجاد ۱۵ هکتار بارانداز کانتینری، ۹ دستگاه ریچ‌استاکر و ام‌تی‌استاکر، ۱۰ دستگاه کشنده تربرگ و احداث تأسیسات و ساختمان‌ها درنظر گرفته شده با سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی جنوب خط ایران و به مبلغ یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال طی ۲۵ ماه و در ۱۵ هکتار بلوک فرش بتونی انجام خواهد شد.

پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های چهار پست به کارفرمایی اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر و با مشاور مهندسین مشاور سکو و به پیمانکاری شرکت جهاد دریا با مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال انجام می‌شود.