شناسهٔ خبر: 73146 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون جنگ وزارت راه و ترابری سابق:

مهم‌ترین دستاورد وزارت راه و شهرسازی در ایام دفاع مقدس حضور برنامه‌ریزی‌شده از همان ابتدا بود

نخستین نمایشگاه تبیین دستاورد‌های وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس معاون جنگ وزارت راه و ترابری در ایام جنگ با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه در دوران دفاع مقدس گفت: وزارت راه و ترابری یکی از وزارتخانه‌هایی بود که در همان روزهای ابتدایی دفاع مقدس داوطلبانه وارد کارزار جنگ شد و این حضور به‌هیچ‌عنوان دستوری نبود.

مهدی تفضلی معاون جنگ  وزارت راه و ترابري و مسكن و شهرسازي سابق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص حضور این وزارتخانه در ایام دفاع مقدس اظهار داشت: وزارتخانه‌های سابق راه و ترابری و مسکن و شهرسازی جزو نخستین وزارتخانه‌هایی بودند که در همان روزهای ابتدایی جنگ وارد کارزار شدند و مسئله مهم این بود که این حضور به‌هیچ‌عنوان دستوری نبود.

وی ادامه داد: شاید مهم‌ترین نکته در خصوص وزارت راه و شهرسازی که در آن ایام دو وزارتخانه مجزا بود این بود که ما از همان روزهای نخستین با برنامه‌ریزی وارد شدیم و این یک دستاورد مهم برای این مجموعه بابت حضور پررنگ در آن ایام به‌حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: بنده به‌عنوان کسی که هم معاون جنگ وزارت راه و ترابری سابق و همچنین وزارت مسکن و شهرسازی بودم به‌خوبی شاهد تمام تلاش‌ها از همان روزهای ابتدایی بودم و اینکه با چه برنامه‌ریزی مناسبی در پشتیبانی جنگ برای موفقیت کارها انجام می‌گرفت. این برنامه‌ریزی‌ها در همه جبهه‌ها وجود داشت و همه استان‌ها درگیر جنگ و چه آن‌هایی که به‌عنوان استان معین انتخاب‌شده بودند با تمام قوا برنامه‌ها را پیش می‌بردند.

معاون جنگ آن زمان وزارت راه و ترابری سابق ادامه داد: مجموعه جنگ گنجینه‌ای از خاطرات و اتفاقاتی است که درس‌های زیادی می‌توان از آن گرفت و یکی از خاطراتی که هیچ‌وقت از یاد من نمی‌رود به عملیات کربلای ۴ برمی‌گردد. به‌خوبی یاد دارم که مهندس فروزنده با من تماس گرفتند که خیلی زود پیش ایشان بروم. ارتباطات آن موقع ما تلفنی بود و وقتی ایشان تماس گرفتند من خودم را زود به دفتر ایشان رساندم. آنجا متوجه شدم که قرار است عملیات کربلای ۴ اتفاق بیفتد که یک عملیات خاکی و آبی بود.

وی افزود: آقای فروزنده از من خواستند که بیمارستان آبادان را برای این جنگ در کمترین زمان ممکن یعنی یک روز مانده به عملیات آماده کنیم، تا ایشان این مطلب را گفتند کار را شروع کردیم و برای این عملیات با تمام قوا بحث آماده‌سازی بیمارستان شروع شد. هرچند که این خاطره من به حوزه مسکن و شهرسازی برمی‌گردد که من آن موقع معاون جنگ این وزارتخانه بودم، اما خیلی زود تا پاسی از نیمه‌شب که متوجه شدیم عملیات شروع می‌شود تمام اتاق‌های عمل و اورژانس بیمارستان را آماده کردیم و این تبدیل به خاطره‌ای شد که چطور در یک مدت کوتاه توانستیم کار را به اتمام برسانیم و همیشه این خاطره را در ذهن مرور می‌کنم.