شناسهٔ خبر: 74680 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی:

در حال رایزنی برای افزایش پروازهای فرودگاه طبس هستیم/ تامین هزینه احیای چراغ های روشنایی باند از محل بودجه بحران

فرودگاه طبس مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی از رایزنی برای افزایش پروازهای فرودگاه طبس خبر داد و گفت: وجود معادن بزرگ در طبس، فرودگاه این شهر را مستعد افزایش پرواز کرده است.

هادی سلامی، مدیر کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش پروازهای فرودگاه طبس گفت: اکنون هواپیمایی ماهان در این فرودگاه دو پرواز در هفته در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به مقصد تهران برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: در حال رایزنی با ایرلاین‌های دیگر هستیم که بتوانیم پروازها را افزایش دهیم. وجود معادن فعال، مانند بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ ایران و خاورمیانه در طبس و رفت‌وآمد متخصصان این معادن، دلیل خوبی برای افزایش پروازهای فرودگاه طبس است.  

 سلامی با اشاره به امکانات فرودگاه طبس گفت: باند این فرودگاه ۳۲۰۰ متر طول دارد و از آنجا که این فرودگاه به مسیر پروازی نیز خدمات می‌دهد، دستگاه های کمک ناوبری کامل تری نسبت به فرودگاه بیرجند دارد که شامل DVOR/DME، NDB،  RCGو رادار می‌شود.  تایپ هایی که با این طول باند و شرایط دمایی می‌توانند به فرودگاه طبس پرواز کنند، هواپیماهای بدنه متوسط و کوچک هستند.

وی ادامه داد: فرودگاه طبس از چراغ روشنایی باند برخوردار نیست و همین مساله باعث می‌شود پرواز در این فرودگاه تنها در طول روز میسر باشد. از سوی دیگر با توجه به تعداد کم پروازها، نصب چراغ روشنایی باند توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

سلامی در انتها گفت: البته پیشتر چراغ روشنایی باند در این فرودگاه نصب شده، اما به دلایل مختلفی این سیستم در حال حاضر فعال نیست. اکنون به دنبال احیای این سیستم هستیم که هزینه بسیاری دارد. از آنجا که طبس منطقه‌ای زلزله خیز است و بحران های طبیعی نیز اتفاق افتاده است، از ناحیه ستاد بحران به دنبال تامین بودجه برای راه اندازی مجدد چراغ‌های باند فرودگاه طبس هستیم و به رایزنی برای دریافت بودجه از آن ناحیه ادامه می‌دهیم.