شناسهٔ خبر: 74738 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی:‌

نیازمند آمار کاربردی هستیم که زمینه‌ساز تصمیم‌سازی باشد / آمار باید به مدیران چشم‌انداز برنامه‌ریزی بدهد / طرح رویش در معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع تهیه شد

مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی  با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز آمار ایران معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه‌ریزی اولین گام تبیین وضعیت موجود و تعیین اهداف بر اساس پیش‌بینی آینده است. طبیعی است که این مسئله مستلزم داشتن اطلاعات و آمار دقیق است و بدون آن شاهد توسعه نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی که با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز آمار و دیگر معاونان و روسای دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه برگزار شد با گرامیداشت روز جهانی آمار، اظهار داشت:‌ آمار و اطلاعات از جمله ارکان مهم توسعه هر جامعه‌ای است، به همین دلیل آمار، اطلاعات و مدیریت سه حلقه حفظ چرخه توسعه هر کشور و جامعه‌ هستند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مفهوم توسعه بیش از ۶۰ سال است که وارد ادبیات برنامه‌ریزی کشورها شده و در جنگ جهانی دوم با مفاهیم مختلفی معنی شده بود، افزود: در طول همه این سال‌ها بعضاً در مفهوم توسعه با رشد اقتصادی خلط مبحث شده است درحالی‌که مفهوم توسعه چیزی فراتر از توسعه افتصادی است، زیرا با رشد اقتصادی ممکن است توسعه محقق نشود. توسعه با مفهوم واقعی که توزیع ثروت و منابع به شکل عادلانه برای همه ذی‌نفعان جامعه است، در نظر گرفته می‌شود و مفهوم آن در دو دهه اخیر ارتقا پیدا کرده است.

غفاری گفت: طبیعی است که برای تحقق این مسئله مستلزم داشتن اطلاعات و آمار دقیق هستیم و بدون آن نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی را انجام داده و شاهد توسعه باشیم.

وی افزود: در حوزه راه و شهرسازی با آمار مختلفی روبه‌رو هستیم و بیش از ۵۰۰ قلم آمار استخراج شده که از جمله خصوصیات ویژه آمار و اطلاعات در این حوزه است. این آمار در بعد فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و دیگر موارد استخراج و تهیه می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین بالادستی کشور، مرکز آمار مرجع منحصربه‌فرد تولید و انتشار آمار است. در حوزه راه و شهرسازی هم دفتر آمار ستاد وزارت راه و شهرسازی تنها مرجع تولید تخصصی آمار برای این وزارتخانه است.

غفاری ادامه داد: برای تهیه آمار دقیق و به‌روز لازم است اطلاعات بخش‌های مختلف در سامانه واحدی که در مرکز آمار وزارتخانه وجود دارد، بارگذاری شود تا با اطمینان از اطلاعات بتوانیم برنامه‌ریزی درستی را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نیازمند تولید آمار کاربردی هستیم، گفت: آمار به معنی اطلاعات خام مفهوم خاص خودش را دارد، اما ما نیازمند تولید آمار کاربردی هستیم که زمینه‌ساز تصمیم سازی باشد.

وی افزود: ‌آماری تولیدی باید به ایده پردازی کمک کند و چشم‌اندازی در مسیر مقامات و مدیران ارشد باشد. به همین خاطر است که تأکید داریم این آمار باید حاوی چشم‌انداز مناسب برای مدیران باهدف تصمیم سازی و ایده پردازی باشد. برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری همه همکاران هستیم تا روند تولید آمار ارتقا یابد.

وی ادامه داد:‌ در همین زمینه شورای آمار و برنامه‌ریزی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده که کارکرد آن تبدیل آمار به آمار کاربردی و تحلیلی است که آن را زمینه‌ساز تصمیم‌گیری قرار دهد. این موضوع با تأکید مقام عالی وزارت حتماً عملیاتی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ نکته دیگری که در بحث آمار اهمیت دارد این است که بتوانیم آمار دقیق را ارزان در دسترس قرار دهیم و از سرعت و دقت آن مطمئن باشیم. این مسیر به توسعه کسب‌ و کارهای نوپا به‌خصوص در حوزه وزارت راه و شهرسازی کمک خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در همین زمینه طرحی به نام طرح رویش در معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، تدوین شده و مورد موافقت قرارگرفته و جزییات آن در آینده اعلام خواهد شد و با جدیت و اهتمام کامل به اجرای این طرح پرداخته می‌شود.