شناسهٔ خبر: 74750 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز آمار ایران:

تحقق توسعه پایدار نیازمند آمار است/ بدون آمار امکان حکمرانی شایسته وجود ندارد

مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی  با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز آمار ایران رئیس مرکز آمار ایران گفت: اهمیت برنامه ریزی مبتنی بر آمار مشخص است و توسعه پایدار بدون وجود آمار امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد حسين زاده رئیس مرکز آمار ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و روسای دستگاه های تابعه این وزارتخانه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت:‌ اهمیت برنامه‌ریزی مبتنی بر آمار مشخص است و توسعه پایدار بدون وجود آمار امکانپذیر نیست.

وی افزود:‌ این موضوع در بحث‌های زیست محیطی، ‌اقتصادی و اجتماعی یک فصل مشترک بوده و نقش آمار در هرکدام از این حوزه ها یک مساله کلیدی و اساسی است. به همین دلیل سازمان ملل از سال ۲۰۱۰ روز جهانی آمار را با شعار "آمار بهتر، زندگی بهتر" در تقویم جهانی قرار داد.

وی تصریح کرد: آمار از ریشه حکومت می آید و از همان زمان پیدایش این واژه در اداره امور استفاده شد. در وضعیت کنونی بدون آمار رسمی و با کیفیت امکان حکمرانی شایسته وجود ندارد. آمار رسمی، کالا یا محصول عمومی است که با تئوری کالاهای عمومی سازگار است.

حسین زاده بیان داشت:‌ در کالاهای عمومی رقابت پذیری معنادار نیست و به نوعی موازی کاری در گرایش های مختلف دنیا وجود نداشته و کشورهای مختلف به سمت حذف این مساله در تولید آمار و انتشار رسمی آن پیش می روند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه باید به سمت مدرن سازی نظام آماری حرکت کنیم، اظهار داشت:‌ شاید اولین و کلیدی ترین نکته اساسی در مدرن سازی نظام آماری، تغییر نگرش هاست. شاید در یک نظام سنتی آماری به شکل متمرکز و بدون نیاز به همه دستگاه ها بتوان آمارهای رسمی تولید کرد اما در نظام آماری مدرن شرایط متفاوت است.

وی افزود: در یک نظام آماری مدرن لازم است که همه ارکان نظام و همه دستگاه های اجرایی پای کار باشند. اقدامات خوبی در این زمینه در وزارتخانه ها و به خصوص وزارت راه و شهرسازی انجام شده که همه در راستای یک نظام آماری یکپارچه است. موضوعی که در دنیا مورد تاکید بوده نظام ملی آماری، متشکل از دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه برتر انتخاب شده و این موضوع نشانگر اقدامات مثبت و موثر این وزارتخانه بوده است.

حسین زاده در ادامه اظهار داشت:‌ نظام ملی آماری باید با نظام منطقه ای و بین المللی سازگاری داشته و خاستگاه آمارهای رسمی باشد. این به این معناست که کشور جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به شیوه ای متفاوت از دیگر کشورها عمل کند و در این خصوص مراجع و دستورهای بین المللی وجود دارد.

وی افزود: مراجعی که از آمارهای رسمی تبعیت می کنند از یکپارچگی خوبی برخوردارند. خوشبختانه در حوزه آماری در دنیا نظم مناسبی وجود دارد و پیشینه ایران در حوزه نظام آماری حداقل ۵۰ سال و چه بسا یک قرن باشد.

وی تصریح کرد: در این زمینه ایران جزو کشورهای پیشرو در نظام آماری دنیاست. در زمانی که نظام آماری ایران شکل گرفت قوانین مرکز آمار و شوراهای عالی آمار نیز تشکیل شد، آن هم در زمانی که حتی برخی کشورهای فعلی عضو سازمان ملل وجود خارجی نداشتند.