شناسهٔ خبر: 74811 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

طراحی و طرح‌ریزی شهرها برای پدافند غیرعامل در مصوبه‌ شورای‌عالی شهرسازی یک الزام است

حضور و سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی پدافند غیرعامل در مرکز همایش های صداوسیما وزیر راه و شهرسازی گفت: برای مقابله با تهدید همه جانبه همواره مصون سازی های لازم را باید انجام داده باشم. تهاجم ها جنبه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و امنیتی دارد و ما شاهد این هستیم که همواره در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب همواره این تهدیدها وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سه شنبه ۱۴ آبان ماه با حضور در مراسم بزرگداشت پدافند غیرعامل در مرکز همایش های صداوسیما با تاکید بر اینکه رشد و توسعه کشور و به بالندگی رساندن آن نیازمند اهتمام است، اظهار داشت: برای مقابله با تهدید همه جانبه همواره مصون سازی های لازم را باید انجام داده باشم.

وی افزود: تهاجم ها جنبه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و امنیتی دارد و ما شاهد این هستیم که همواره در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب همواره این تهدیدها وجود داشته است.

وی تصریح کرد: این تهاجم ها به نحوی است که همواره دارای برنامه بوده و فعال هستند. البته نه تنها دارای برنامه هستند بلکه برای سناریوهای مختلف تهاجم ها برنامه ریزی های چند لایه انجام شده است. بدین معنی که هر سناریو طی یک زمانی برد دارد و وقتی که شکست می خورد سناریوی بعدی در دستور کار قرار می گیرد. سیستمی که به صورت یک سیستم هم افزا و پیوسته است در ادبیات نوین و نظامی هم به عنوان جنگ ترکیبی از آن یاد می کنند.  

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که مهم‌ترین و اصلی ترین عامل در این فضا تفسیر چگونگی دفاع همه جانبه و بازدارندگی فعال است، تصریح کرد: اینکه ما چگونه این دفاع همه جانبه و بازدارندگی فعال را در همه ابعاد حیات کشور تفسیر و استقرار کنیم، مهم ترین عامل و اصلی ترین مساله است. باید این باور همگانی در مردم و مسئولان ایجاد شود تا مصون‌سازی اتفاق بیافتد.

وی افزود: در این زمینه نکته حائز اهمیتی که امروز بیشتر از هر زمان دیگری با آن مواجه هستیم، تخریب باور و تهاجمی است که با ابزارهای مختلف از جمله فضای مجازی مردم ما را نشانه گرفته است تا باور خودمان را از دست بدهیم.

وی تصریح کرد: به این نحو به دنبال این هستند تا با از دست دادن باورها دیگر اعتقادی به اجرای برنامه ها نداشته باشیم که این بزرگ‌ترین آفتی است که امروز ما را بیشتر از هریک از این عوامل تهدید می‌کند.

اسلامی ادامه داد: اینجاست که نقش و سهم دستگاه‌ها و مسئولان بیش از هر زمان دیگری نمود می یابد به نحوی که ما بتوانیم مصون‌سازی را به طور جدی تر دنبال و اجرا کنیم تا محقق شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در وزارت راه و شهرسازی به لحاظ وظیفه ذاتی و ماموریتی که دارد، همه نقش ها و مسئولیت‌ها متصل به زندگی مردم است. این مساله باعث شده وظیفه بسیار سخت و دشواری داشته باشیم زیرا عوامل اجرایی نیروی محرکه آن اساسا بخش غیردولتی و مردم هستند.

وی افزود: باید این امکان وجود داشته باشد که این تفکر و ضوابط را حرکت داده و آن را مقابل تهدیدهای طبیعی و ساخته دست انسان قرار دهیم به شکلی که برای ما زمینه فراهم کردن شرایط و فرهنگ سازی بیشتر را ایجاد کند.

وی ادامه داد: در آسیب پذیری شهرها و موضوع شهرسازی بحث مطالعات در این زمینه مطرح است. در شورای‌عالی شهرسازی در کشور مصوبه ای برای ضوابط پدافند غیر عامل و دفاعی در طراحی و طرح ریزی شهرها وجود دارد که به عنوان یک الزام آمده است.

وی تصریح کرد: مهندسان مشاور کشور در این زمینه آموزش دیده‌اند تا در طرح ریزی شهرها این الزامات را لحاظ کنند. شورای شهرسازی هم طرح هایی را تصویب می کند که یکی از ملاحظات و تاکیدات که در شرایط تصویب به آن توجه می‌شود، پیش بینی و لحاظ کردن این ضوابط و معیارها در طرح‌ریزی شهری است.

محمد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای مسکونی مردم در بافت های فرسوده با وضعیت ناپایداری مواجه است، اظهار داشت: واحدهای مسکونی ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری وضعیت نامطلوبی دارند که مقاوم سازی و نوسازی آنها به طور جد در دستور کار است. در این زمینه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در حال اجراست که در نهایت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی منجر می شود.

وی افزود: با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی منابعی از صندوق توسعه ملی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفت تا وضعیت سکونت مردم در بافت های هدف بهبود یابد. علاوه بر این تسهیلات بانکی هم در نظر گرفته شد تا مردم از این طریق اقدام به نوسازی واحدهای مسکونی خود در این بافت ها کنند. مشوق های  دیگری هم تصویب شده که به امر نوسازی کمک می کند تا علاوه بر ارتقای تاب‌آوری این محدوده ها، سرپناه ساکنان هم ایمن و مقاوم شود. هم اکنون در شهر تهران با تلاش هایی که در گذشته انجام شده حدود 50 درصد بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، بازآفرینی شده است. حجم قابل ملاحظه ای از 50 درصد باقی مانده نیز در دستور کار است که با اهتمام مدیریت شهری تهران و مشارکت مردم انجام می شود. معدل کشوری هم در این خصوص یک پیشرفت حداکثر 40 درصدی را نشان می دهد که امیدواریم با سرعت بیشتر دنبال شود.

وی تصریح کرد: در بخش روستایی دولت علاوه بر اختصاص منابع مالی، یارانه های قابل ملاحظه ای را برای ارتقای بهسازی و مقاوم سازی روستاها در نظر گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنرانی خود در همایش پدافند غیرعامل با اشاره به فضای حاکم بر کشور اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث مهم در فضای کنونی کشور مصون سازی نظامات هوانوردی و ناوبری است تا از تهاجم سایبری ایمن بمانند. در این زمینه نیاز به انجام اقدامات گسترده ای است که نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی افزود: برنامه های مفصلی هم در این خصوص در دست اقدام است تا بتوانیم پایداری سیستم های ناوبری حوزه هوانوردی را به حداکثر ظرفیت لازم ارتقا دهیم.

محمد اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بخش زیرساخت در پدافند غیرعامل، گفت: یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی در این موضوع، سند پدافند غیرعامل برای حوزه زیرساخت در بخش راه و ترابری است. این موضوع توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و اداره کل مربوطه در دستور کار قرار دارد تا ایمن سازی و ملاحظات به الزامات تبدیل و مشخصات فنی در نگهداری و مصون سازی ها مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش نیروی انسانی در پدافند غیرعامل افزود: پدافند غیرعامل با آموزش افراد از ابتدایی ترین تا بالاترین مقاطع تحصیلی باید به یک باور همگانی تبدیل شود که تحقق این موضوع نیاز به سرمایه گذاری دارد.  

وی افزود: آموزش پدافند غیرعامل در وزارت راه و شهرسازی از جمله اقداماتی است که در سرفصل های گوناگون ریلی، دریایی، هوایی و جاده در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم ارتقای کیفی را در باور و عملکردمان به وجود آوریم.