شناسهٔ خبر: 74970 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آغاز پرداخت تسهیلات بلاعوض و معیشتی به سیل‌زدگان مازندران

سیل مدیركل بنياد مسكن انقلاب اسلامی مازندران گفت: با پایان برآوردها از سوی ارزیابان، امیدواریم کار پرداخت کمک‌های بلاعوض و معیشتی را به آسیب‌دیدگان سیل شرق استان به‌زودی آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، محمد خانی نوذری در خصوص برآورد اولیه خسارت وارده سیل به بناهای مسکونی شرق استان گفت: کار ارزیابان بنیاد مسکن از مناطق سیل‌زده از روز گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز در حال انجام است.

وی افزود: صبح دیروز به دلیل بارندگی کار به کندی پیش رفت اما از بعداز ظهر روز گذشته، کار آغاز شد، بازدید از برخی مناطق انجام شد و امروز هم کار در حال انجام است تا بازدیدهای نهایی صورت گیرد.

مدير كل بنياد مسكن انقلاب اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: برآورد اولیه خسارات در چند روستا و دو شهر گلوگاه و خلیل‌شهر در حال انجام است که در غالب ۱۰ تیم با حضور در مناطق آسیب دیده در دست بررسی است.

این مسئول در خصوص زمان اعلام نهایی خسارات وارده بیان کرد: زمانی که ما برای ازریابی تعیین کردیم ۷۲ ساعت است تا پس از ان تشکیل پرونده دهیم که این افراد را یا برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک معرفی کنیم و یا اگر به آن‌ها مبالغ بلاعوض تخصیص می‌یابد در سقف اعلامی به آن‌ها پرداخت کنیم.

خانی نوذری در خصوص جزییات مبلغ تسهیلات بانکی و بلاعوض به خسارت‌دیدگان پاسخ داد: تسهیلات در نظر گرفته شده به خسارت دیدگان بر اساس مصوبه قبلی دولت برای سیل زدگان امسال در استان است.

وی تشریح کرد: طبق مصوبه قبلی دولت، مبلغ تسهیلات، ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی، سقف ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض در بخش تعمیرات، در بحث تسهیلات بانکی ۱۵ میلیون تومان تعمیرات و ۱۰ میلیون تومان معیشتی است.

مدير كل بنياد مسكن انقلاب اسلامی مازندران تصریح کرد: این مبالغ، سقف تسهیلات و کمک‌های بلاعوض است و به هر فرد به تناسب خسارات وارده، پرداخت خواهد شد و به طور کل، بر اساس میزان خسارت تا این سقف به خسارت دیدگان پرداخت خواهیم کرد.

این مسئول ادامه داد: البته در بحث تسهیلات بانکی در بخش احداثی در شهرها تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در روستاها تا سقف ۴۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

خانی‌نوذری گفت: برای این واحدها در شهرها، ۱۱ میلیون تومان بلاعوض و در روستاها ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی در خصوص نتیجه جلسه روز گذشته با استاندار مازندران گفت: در این جلسه برآورد اولیه ارزیابان به استاندار گزارش داده شد و اعلام کردیم که نخاله‌ها و گل آب‌ها با همکاری بسیج، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن در حال جمع آوری از سطح معابر، راه‌ها و خانه‌ها است.

مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامی مازندران متذکر شد: ارزیابی از خانه‌های مسکونی طی امروز به پایان خواهد رسید و خسارات وارده اعلام خواهد شد.

خانی نوذری گفت: با پایان برآوردها از سوی ارزیابان طی نهایت تا فردا، امیدواریم کار پرداخت کمک‌های بلاعوض و معیشتی را به آسیب دیدگان آغاز کنیم.