شناسهٔ خبر: 75031 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به استان یزد:

خط ریلی بافق- زرین شهر در صورت تامین مالی، ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

افتتاح ۱۷ پروژه عمرانی توسط وزیر راه و شهرسازی در استان یزد وزیر راه و شهرسازی گفت: استان یزد به لحاظ ترانزیتی در چهارراه و تقاطع شرق و غرب و شمال و جنوب در بخش های ریلی و جاده ای است و این موضوع برای دولت و وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۱۷ پروژه در حوزه های راه و شهرسازی این استان به بهره برداری رسید.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به ارزش و هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی پروژه های عمرانی در استان یزد، اظهار داشت:‌ استان یزد به لحاظ ترانزیتی در چهارراه و تقاطع شرق و غرب و شمال و جنوب در بخش های ریلی و جاده ای است.

وی افزود: به همین دلیل این موضوع برای دولت و وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا ظرفیت این مسیرها افزایش پیدا کرده و راندمان به حداکثر مطلوب برسد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به پروژه های ریلی استان یزد، گفت: در بخش ریلی یک پروژه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده که بافق به زرین شهر را به هم متصل می‌کند که ۱۰۵ کیلومتر از این مسیر ۵۳۴ کیلومتری با دستور ریاست جمهوری افتتاح شد.

وی افزود: ادامه این پروژه حیاتی است و به دنبال این هستیم که با همراهی سازمان برنامه و بودجه تا سال ۱۴۰۰ با تامین ۹۵۰ میلیارد تومان هزینه این پروژه آن را اجرایی و به اتمام برسانیم.  

 وی تصریح کرد: در بحث احداث راه آهن خط یزد به اقلید که گزارش آن به ریاست جمهوری داده شده، امیدواریم قبل از پایان سال ۹۹ با تامین مالی که برنامه ریزی شده به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مجموع پروژه های نیمه تمام راه آهن که خط دوم و احداث است، ۷۰۰ کیلومتر خواهد بود، بیان داشت: این ۷۰۰ کیلومتر با جمع حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان است که به دنبال این هستیم از منابع دولتی و ردیف های پیش بینی شده و همچنین فرصت های در نظر گرفته شده در تبصره ۱۹ کار به ثمر برسد.

وی در ادامه با اشاره به طرح های بزرگراهی استان یزد، گفت: در بخش بزرگراهی سه پروژه در استان در مجموع به میزان ۶۲ کیلومتر به بهره برداری رسید که در مسیر یزد – طبس ۲۴ کیلومتر،  جندق – معلمان ۲۴ کیلومتر و در مسیر هراز به شهر بابک هم ۱۴ کیلومتر است. این میزان ۸ درصد ظرفیت بزرگراهی استان را افزایش می دهد.

وی افزود: بقیه مسیرها جزو پروژه های اولویت دار هستند که بهسازی و ارتقای سطح سرویس و احداث باند دوم آنها در برنامه است و مطابق زمان بندی به اجرا درآورده خواهند شد.

اسلامی در ادامه بیان داشت: در بخش ریلی پروژه های دیگر راه آهن "سی. تی. سی"،  سیستم کنترل ترافیکی برای این خط آهن است. روزانه ۱۴۰ رام قطار از این مسیر ریلی عبور می کنند که حدود ۳۰ رام مسافری و ۱۱۰ رام باری است. حجم باری که از این مسیر عبور می کند ۱۵ میلیون تن در سال است که با این بهره برداری از این پروژه ها حجم بار به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید. همچنیم سرعت حرکت قطار مسافری به ۱۶۰ کیلومتر و باری به ۱۲۰ کیلومتر می رسد.

وی گفت: در حال حاضر راندمان حرکت قطارهای باری ۶۰ کیلومتر در ساعت است. در همین خصوص با قطار از میبد به یزد سفر داشتیم و قطاری که در این مسیر بهره برداری شد سرعت خود را به ۱۵۳ کیلومتر رساند که امکان افزایش آن به ۱۶۰ کیلومتر وجود دارد.