شناسهٔ خبر: 75162 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرور یک پروژه ملی از دولت سازندگی تا دولت تدبیر و امید؛

فرمان وزیر برای نجات راه‌آهن میانه- بستان‌آباد-تبریز از رکود / تکمیل پروژه ۱۸ ساله در دولت روحانی

بازدید از عملیات ریل گذاری راه آهن میانه ـ بستان آباد و بازدید از محور سرچم ـ میانه توسط وزیر راه وشهرسازی در سفر به آذربایجان شرقی مجری طرح احداث راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز با اشاره به تمهیدات ویژه و تلاش شبانه روزی برای تکمیل فاز اول این طرح ملی به دستور وزیر راه و شهرسازی، گفت: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۲ میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه ۶۵ درصد بود که طی همین شش سال میزان پیشرفت به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

حمید علیمحمد زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فراز و فرودهای روند اجرایی راه‌آهن میانه-بستان‌‌آباد-تبریز اظهار داشت: اولین موافقتنامه این طرح ریلی در سال ۱۳۷۹ مبادله و کلنگ آن برای احداث به صورت یکخطه در دولت سازندگی به زمین خورد تا طبق برنامه طی ۴ سال آماده بهره‌برداری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه خط دوم تهران تا زنجان در دست احداث بود در ادامه کار تصمیم برآن شد که راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز به صورت دو خطه اجرا شود که بر روند اجرای ابنیه فنی و سازه‌های پل و تونل نیز تاثیر گذاشت و مدت زمان عملیات اجرایی نیز به ۸ سال افزایش یافت.

مجری طرح احداث راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز با توجه به بهره‌برداری ۱۳۲ کیلومتر از این طرح حد فاصل میانه تا بستان‌آباد در روزهای آینده گفت: با گذشته ۱۸ سال از شروع عملیات اجرایی این طرح فاز اول آن آماده افتتاح شده و زیرسازی ۴۴ کیلومتر بعدی تا ایستگاه خاوران در شرق تبریز از پیشرفت ۸۵ درصدی برخوردار است که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ آماده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه « پیشرفت فیزیکی راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز از ابتدای شروع پروژه تا سال ۹۲ حدود ۶۵ درصد بوده است» خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا کنون پیشرفت فیزیکی این طرح با رشد ۲۰ درصدی به ۸۵ درصد رسیده است که بیانگر تلاش بی‌وقفه و افزایش سرعت عملیات طی ۴ سال گذشته است، به گونه‌ای که بیش از ۷۲۵ میلیارد تومان از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده تاکنون در این مدت به طرح تخصیص یافته که عدد قابل توجهی است.

علیمحمدزاده تصریح کرد: در دو سال گذشته مواردی همچون افزایش قیمت مصالح از جمله تامین ورق‌های فولادی خاص برای عرشه پل‌ها از کیلویی ۲۵۰۰ به ۸۵۰۰ تومان و تصمیم بر اجرای دو خط همزمان، زیرسازی موجب تاخیر در تکمیل این پروژه شد.فرمان وزیر؛ مشکلات مربوط به تامین اعتبار و موارد دیگر برای رفع آن‌ها اعلام شود، زیرا طرحی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد نباید به خاطر رکود، متوقف باشد. هیچ توجیهی قابل قبول نیست و باید به تبریز برسیم.

مجری طرح احداث راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز یادآور شد: پس از اینکه سال گذشته  سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی در دستان اسلامی قرار گرفت، وزیر در ابتدای کار در خصوص این طرح ریلی، طی نامه‌ای به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور فرمان داد؛ مشکلات مربوط به تامین اعتبار و موارد دیگر برای رفع آن‌ها اعلام شود، زیرا طرحی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد نباید به خاطر رکود، متوقف باشد. هیچ توجیهی قابل قبول نیست و باید به تبریز برسیم.

وی افزود: تاکید ایشان مبنی بر لزوم اتصال خط‌آهن به تبریز باعث شد تا جدی‌تر و مصمم تر از گذشته به رغم شرایط آب و هوایی سرد استان آذربایجان شرقی ضمن تکمیل فاز اول گام محکمی برای اتصال به ایستگاه خاوران در شرق تبریز برداشته شود.

علیمحمدزاده با اشاره به واقع شدن استان آذربایجان شرقی در منطقه سردسیر بیان داشت: در این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی  نمی توان از آذرماه به بعد به دلیل تراکم و نیاز به آب‌پاشی، عملیات خاک‌ریزی انجام داد. اما با تدابیر اندیشیده شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و فعالیت شبانه روزی حد فاصل میانه تا بستان آباد آماده شد.

مجری طرح احداث راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز گفت: از ۴۴ کیلومتر حدفاصل بستان‌آباد تا تبریز،۲۱  کیلومتر  به مرحله ساب گرید رسیده، ۱۲ کیلومتر بالاست ریزی انجام و ریل گذاری نیز شروع شده است.

وی در پایان یادآور شد: از میانه تا تبریز ۹ ایستگاه دیده شده که شش ایستگاه آن قابلیت مسافرگیری ندارد بلکه برای اقدامات فنی و تعمیراتی کار برد دارد و ایستگاه های تیکمه داش، بستان ‌آباد و ترکمنچای برای جایجایی مسافر در نظر گرفته شده است البته با امتداد خط به ایستگاه خاروان در شرق تبریز و امتداد آن شاهد اتصال این خط آهن به ایستگاه‌های ائل گلی و پایانه تبریز خواهیم بود.